הסיבוב הבא בקרב המשפטי בין פייסבוק לחברת הסייבר ההתקפי NSO: במסמכים ששיגרה NSO הישראלית לבית המשפט בקליפורניה היא טוענת כי "פייסבוק שיקרה לבית המשפט". החברה מאשימה את פייסבוק כי השיגה במרמה החלטה של בית המשפט לדון בתביעתה נגד NSO בהיעדרה. לדברי NSO, כתב התביעה כלל לא הגיעה לידיה. בראש צוות ההגנה של NSO עומד עורך הדין רוד רוזנסטין, מי ששימש בעבר כסגן התובע הכללי של ארה"ב.
תקציר הפרקים הקודמים: במאי 2019 נחשפה פרצת אבטחה באפליקציית וואטסאפ של פייסבוק, שאפשרה לפי החשד לשתול אפליקציות ריגול אצל הקורבנות. באוקטובר הודיעה פייסבוק, שהגישה תביעה כנגד NSO לאחר שחקירה שניהלה העלתה שמדובר בתוכנת פגאסוס של החברה הישראלית. לפי טענת וואטסאפ, הפרצה איפשרה לחדור לטלפונים של 1,400 משתמשים, בהם 100 פעילי זכויות אדם והיא מהווה הפרה של החוק האמריקאי. ב-NSO הכחישו את ההאשמות.
3 צפייה בגלריה
חשבונות וואטסאפ נפרצו
חשבונות וואטסאפ נפרצו
חשבונות וואטסאפ נפרצו
(צילום: shutterstock)
בשבועות האחרונים קיבלה הפרשה תפנית חדשה, כשפייסבוק ניהלה "מצוד" אחר מנהלי NSO בניסיון למסור את כתבי בית המשפט לידיהם. לפי תצהירים שהגישה פייסבוק לבית המשפט, היא שיגרה את כתב התביעה בדואר, באימייל וגם מסרה אותו לידי אשתו של עמית לביא, אחד ממייסדי החברה המתגורר בניו ג'רזי. אבל מתברר שכל זה לא מספיק משום שמדובר בתביעה בינלאומית, שמתנהלת על פי אמנת האג, והיא מחוייבת במסירת המסמכים באופן רשמי לידי רשויות החוק בישראל, קרי הנהלת בתי המשפט.
זו הנקודה בה מתחולל הקרב הנוכחי: פייסבוק טענה בבית המשפט שמסרה את המסמכים גם על פי ההליך שנדרש באמנה ובית המשפט קיבל את הבקשה וקבע כי הדיון יתנהל בהיעדר הגנה, מה שעלול להביא להפסד מהיר של NSO. בתגובה שיגרה NSO ביום שישי מסמכים לבית המשפט, בהם היא טוענת כי פייסבוק שיקרה לבית המשפט כשטענה שמסרה את המסמכים. NSO מבקשת לשנות את ההחלטה ולאפשר לה שהות של 120 יום להגשת כתב הגנה.
3 צפייה בגלריה
משרדי NSO ופייסבוק
משרדי NSO ופייסבוק
פייסבוק נגד NSO
(צילום: אוראל כהן, shutterstock)
גורם ב-NSO אומר ל-ynet כי הנהלת בתי המשפט הבהירה לצדדים שהמסמכים ששלחה פייסבוק לקויים ורק אחרי שיתוקנו ויוגשו כנדרש תאושר קבלתם. בעקבות זאת פנתה NSO לפייסבוק, והתריעה כי היא עלולה להטעות את בית המשפט אם תטען שמסרה את כתב התביעה. תשובתה של פייסבוק היתה: "אנחנו לא מקבלים את הפרשנות שלכם".
יומיים לאחר מכן הגישה פייסבוק את הבקשה לקיום דיון בהיעדר הגנה. "הם ביקשו את זה תוך שהם מסתירים את התשובה שקיבלו מהנהלת בתי המשפט בישראל", אומר הגורם ב-NSO, "למעשה הם שיקרו לבית המשפט והסתירו ממנו מידע, דבר שמנוגד לכללים האתיים שמחייבים את עורכי הדין לתת לבית המשפט את התמונה המלאה. הנתונים שמסרו מטעים ולא נכונים".
ההערכות הנשמעות הן, שבית המשפט ייעתר לבקשה של NSO ויאפשר לה להגיש כתב הגנה. מבחינתה של פייסבוק המטרה הושגה, שכן NSO תיאלץ מעתה להתגונן ולא תוכל להסתתר מאחורי טיעונים פורמליים. מהמסמכים ששלחה NSO לבית המשפט עולים כמה מהטיעונים שתציג החברה להגנתה, בהם הטענה שלבית המשפט אין סמכות לדון בעניינה של חברה ישראלית וגם שהלקוחות של NSO הן ממשלות זרות ולכן אין לבית המשפט סמכות לדון בענייניהן.
3 צפייה בגלריה
שלו חוליו NSO
שלו חוליו NSO
שלו חוליו, מנכ"ל NSO
(צילום: יונתן בלום)
בתצהיר לבית המשפט שהגיש מנכ"ל החברה שלו חוליו, הוא מציין ש-NSO אמנם מפתחת את טכנולוגיית הסייבר אך אינה מפעילה אותה בעצמה. לדבריו, לקוחות החברה, שהן רשויות מודיעין ואכיפה של מדינות סוברניות, מפעילות אותה במתקנים שלהן בסיוע תמיכה טכנית בלבד של NSO. הטיעון המרכזי בתצהיר של חוליו מתייחס ככל הנראה לטענה ש-NSO הפרה את החוק האמריקאי. "מוצרי החברה, שנמכרים למדינות זרות, לא ניתנים לשימוש לצורך ביצוע מעקב סייבר בתוך ארצות הברית", כותב חוליו.
בינתיים פייסבוק גם חסמה חשבונות פרטיים של עובדי NSO ואולם מספר עובדים תבעו את פייסבוק ובחודש שעבר פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב שעל פייסבוק להחזיר לפעילות מיידית חשבונות של אחת העובדות. מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג התייחס לפרשה באירוע בינלאומי בו השתתף, ובתשובה לכתב "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן אמר: הנושא נמצא כעת בפתחו של בית המשפט, ואם NSO חושבת שמעשיה חוקיים - שתגיע לבית המשפט ותוכיח זאת". הוא טען שפעולותיה של החברה הישראלית כללו חדירה לטלפונים ניידים וגניבת מידע והיו בלתי-חוקיות ופוגעניות.
דובר וואטסאפ מסר בתגובה: "קבוצת NSO ביצעה התקפות סייבר כנגד וואטסאפ ומשתמשיה, כולל פעילי זכויות אדם, עיתונאים ודיפלומטים, תוך הפרה של החוק בארה"ב. קבוצת NSO בחרה שלא להופיע או להגן על פעולותיה בדרך אחרת בבית המשפט. הגידול המסוכן במספר כלי הפריצה שנמכרים ומופעלים על ידי קבוצת NSO מציב איום ברור על בטיחות המשמשים בכל מקום ואנחנו נמשיך בחתירה להטלת האחריות עליה בבתי המשפט בארה"ב".