לאחר ששוב היכתה את התחזיות ודיווחה על רבעון רווחי במיוחד, בין היתר הודות למשבר הקורונה, פייסבוק מנצלת את ההזדמנות להכות גם באפל: בשיחה הרבעונית ניצל מנכ"ל ומייסד ענקית הרשתות החברתיות, מארק צוקרברג, את ההזדמנות, ופתח שוב חזית מול אפל - שאותה הוא מגדיר כעת כ"מתחרה המרכזית" של פייסבוק.
2 צפייה בגלריה
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג
(צילום: AP)
הסיבה למחלוקת כבר ידועה: בחודשים האחרונים מנהלת פייסבוק קמפיין תקשורתי אגרסיבי אל מול השינוי הצפוי במערכת ההפעלה של אפל למכשירי אייפון ואייפד, שלפיו משתמשים יקבלו התראה לגבי כל אפליקציה שמנטרת את המידע שלהם לצורכי פרסום, ויצטרכו לאשר זאת באופן אקטיבי. פייסבוק, שהרווחים שלה נסמכים בעיקר על כלי הפרסום הממוקד שלה על פני כלל הפלטפורמות שבבעלותה, מיהרה להביע התנגדות פומבית לאור השינוי.
עיקר הטיעון של פייסבוק נשען על מה שהיא רואה כפגיעה משמעותית ביכולת של עסקים קטנים ובינוניים להגיע אל קהלי היעד שלהם ברשתות החברתיות. פייסבוק מציגה את אפל כענקית דורסנית, שהפעולות שלה ימוטטו עסקים שנסמכים על פרסום דיגיטלי ממוקד. בדבריו, התייחס צוקרברג בעקיפין גם למשבר וואטסאפ, וטען כי אפל מנצלת את כוח השוק שלה באמצעות אפליקציית המסרים המובנית שלה - iMessage, שהיא האפליקציה המובילה בקרב משתמשים בארה"ב.
2 צפייה בגלריה
אפליקציות פייסבוק
אפליקציות פייסבוק
אפליקציות פייסבוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)
"לאפל יש תמריץ להשתמש בפוזיציה הדומיננטית של הפלטפורמה שלה כדי להתערב באופן שבו האפליקציות שלנו ושל אחרים עובדות, דבר שהיא עושה באופן קבוע כדי לתעדף את האפליקציות שלה עצמה", אמר צוקרברג, "הדבר משפיע על הצמיחה של מיליוני עסקים ברחבי העולם".
בנוסף, התייחס צוקרברג גם לשיח הפוליטי סביב פייסבוק ורשתות חברתיות - בעקבות ההשעיה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, וההסתערות על גבעת הקפיטול. הוא אמר כי פייסבוק מתכננת "להנמיך את הלהבות" בכל מה שקשור לשיח פוליטי בניוזפיד וגם בקבוצות פייסבוק. "זה כמובן לא אומר שנאסור על שיח פוליטי בפייסבוק", הבהיר צוקרברג, "אבל אנחנו מקבלים בשבועות האחרונים פידבק ממשתמשים שלפיו הם מנסים לקבל שליטה מחודשת על השיח בפייסבוק, באופן שהוא פחות פוליטי וסוער".
פייסבוק רשמה ברבעון הרביעי של 2020 רווח של יותר מ-11 מיליארד דולר, ודיווחה על גידול במספר המשתמשים - מעבר לתחזיות: 2.8 מיליארד משתמשים חודשיים ברשת החברתית, ו-1.8 מיליארד משתמשים שנכנסים לפייסבוק מדי יום ברחבי העולם.