שלושה בכירים בממשל הקטלוני בספרד הוזהרו על ידי חוקרי סייבר כי במכשירי הטלפון שלהם הושתלה תוכנת הריגול המפורסמת פגסוס של חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO - כך דווח בעיתונים גרדיאן הבריטי ואל פאיס הספרדי. מאחורי פעילות החוקרים נמצאת ככל הנראה חברת פייסבוק, שנמצאת בסכסוך משפטי ממושך עם NSO.
לפי הידיעה, נשיא הפרלמנט של קטלוניה, רוז'ה טורנט, ושני פוליטיקאים קטלוניים נוספים קיבלו התרעה מחוקרים של חברת וואטסאפ, שבבעלות פייסבוק, על כך שבטלפונים שלהם הושתלה תוכנת פגסוס. הרקע: ספרד מנסה להצר את צעדיהם של הפעילים הפוליטיים המבקשים לקדם את עצמאות המדינה הקטלונית, ולפי הטענה שבדיווח העיתונאי, היא השתמשה בפגסוס כדי ללמוד על תוכניותיהם ומעשיהם של מובילי ההתנגדות. בעקבות החשיפה האשים טורנט את ממשלת ספרד ב"ריגול פוליטי".
4 צפייה בגלריה
NSO
NSO
NSO
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
ספרד היא אחד הלקוחות של חברת NSO, כמו גם מרבית ממשלות אירופה המערבית, שמשתמשות במספר מוגבל של עותקים של פגסוס כדי לעקוב אחר מטרות ממוקדות: חשודים בטרור, מבוקשים נמלטים, ולפי כמה חשיפות בתקשורת העולמית, גם פעילי שלום ועיתונאים שהממשלים חוששים מהם. ספרד לא הכחישה שימוש בכלים למעקב טלפונים, אך הבהירה שהדבר נעשה בפיקוח בית המשפט.
את תוכנת הריגול פגסוס יש לשתול בטלפון של המטרה. לעיתים עושים את זה באמצעים תמימים כמו קישור בתוך SMS שמעניין את יעד התקיפה ולעיתים באמצעים מתוחכמים כמו רשת ווייפיי מזויפת, רשת סלולרית שמוקמת לידו, או אפילו השתלה ישירה בתוך המכשיר. לאחר מכן פגסוס מדווחת על כל פעולותיו של יעד הריגול, מיקומו, כל המידע שהוא שולח או מקבל, תמונות שהוא מצלם או שמצלמים ללא ידיעתו, הקלטות של השיחות שהוא עושה. היכולות עולות על דמיון ומפרנסת כתבות בעיתונים מובילים בעולם.
4 צפייה בגלריה
רוג'ר טורנט
רוג'ר טורנט
ריגול פוליטי. רוג'ר טורנט
(צילום: AFP)
כל זה היה נשאר פולקלור עממי אלמלא דרכה NSO על האצבעות של מארק צוקרברג. פייסבוק, שגם כך מוטרדת מהטענות נגדה על פגיעה בפרטיות המשתמשים, טענה בשנה שעברה שמישהו שתל תוכנת פגסוס אצל כ-1,400 משתמשי וואטסאפ מסוימים בארה"ב, ופגע בזכותם לפרטיות על פי החוק האמריקאי. בתחילת השנה פייסבוק תבעה את NSO בבית משפט בקליפורניה. מנכ"ל NSO שלו חוליו טען בתצהיר לבית המשפט, שפייסבוק בכלל ביקשה להיות לקוח של NSO ורק לאחר שנדחתה פיתחה פייסבוק עוינות כלפיה.
בישראל פייסבוק חסמה חשבונות פרטיים של כמה עובדי NSO, חסימה שהוסרה לאחר התערבות בית המשפט הישראלי. אחרי כל זה אפשר להבין למה חוקרים מטעם וואטסאפ הגיעו לבחון אפליקציות חשודות אצל נשיא הפרלמנט של קטלוניה וגם למה העניין משרת אותו במאבק שהוא מנהל מול הממשלה הספרדית קשת העורף. קצת פחות ברור אם התקנות של פגאסוס - תוכנת הריגול המפורסמת בעולם, כל כך קלות לגילוי ולנטרול, או שמא מדובר במוצר שמעורר אמוציות חזקות אצל הקוראים, ולכן טוב לנפנף בו בין אם יש הוכחה לדבר ובין אם לא.
4 צפייה בגלריה
מהומות בברצלונה
מהומות בברצלונה
הפגנה בברצלונה כנגד השלטון הספרדי
(צילום: גל עוזיאל)
לאורך השנים האחרונות הואשמה NSO בשורה ארוכה וסנסציונית של אישומים, שיאם בטענה שהעיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. נרצח לאחר ששירותי הביטחון הסעודיים עקבו אחריו באמצעות פגסוס. ב-2017 נטען שפגסוס שימשה למעקב של ממשלת מקסיקו אחר שורה של עיתונאים שביקרו את פעילות הממשלה. בינואר השנה התפרסמו טענות שגם הסמארטפון של ג'ף בזוס, מייסד אמזון, נפרץ על-ידי סעודיה באמצעות פגסוס.
האם יש בסיס עובדתי לטענות אלה? בתחילת השבוע דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב עתירה של אמנסטי אינטרנשיונל להורות למשרד הביטחון לבטל את רישיון היצוא של NSO בשל הפרת זכויות האדם וקבע שהעותרים לא הוכיחו שפגסוס שימשה לריגול אחר פעילי זכויות אדם. הראיות שהוצגו בדיון הזה כללו ממצאים של ארגון "סיטיזן לאב", שסיפק את הממצאים ברבות מהפרשיות לאורך השנים. החוקרים של הארגון הזה, הם גם אלה שפנו לפעילי העצמאות הקטלוניים.
4 צפייה בגלריה
שלו חוליו NSO
שלו חוליו NSO
שלו חוליו, מנכ"ל ומייסד NSO
(צילום: יונתן בלום)
חברת NSO מכחישה בהתמדה את כל הטענות המושמעות כלפיה וטוענת שהיא פועלת באמצעות רישיון יצוא של מדינת ישראל ומוכרת כלים למאבק בטרור וגורמי פשיעה. בשיחות רקע מאשימים מקורבים לחברה, שמדובר ברדיפה כנגדה, שאינה מגובה בראיות.
בתגובה לכתבה נמסר מ-NSO: "רק השבוע דחה בית הדין המחוזי בתל אביב את עתירתם של פעילי זכויות אדם שהוגשה בחסות אמנסטי וקבע כי לא הוצגו כל ראיות להאשמת השווא של שימוש לא ראוי שנעשה בטכנולוגיה של חברת NSO. גם במקרה בספרד מדובר בהכפשות חוזרות ונשנות שמעלה 'סיטיזן לאב' פעם אחר פעם שאינן מבוססות על כל תשתית ראייתית ומונעת ממניעים זרים. יחד עם זאת, כחברה המובילה בתחומה, NSO פעלה באופן תקדימי וייחודי לאימוץ העקרונות המנחים של האו״ם לעסקים וזכויות אדם ואנו פועלים על פיהם כדי לוודא שימוש ראוי במוצרינו. חברת NSO תמשיך לפעול לפיתוח טכנולוגיה שביכולתה לסייע למדינות להציל חיים, להילחם בטרור ובפשיעה חמורה".