ענקית הטכנולוגיה IBM הודיעה אמש (ב') כי היא משביתה את עסקי הטכנולוגיה לזיהוי פנים. המנכ"ל החדש, ד"ר ארווינד קרישנה, הודיע על כך במכתב לחברי הקונגרס האמריקאי, וכתב: "IBM מתנגדת ולא תאשר שימוש בטכנולוגיות לזיהוי פנים - כולל כאלה המוצעות על-ידי ספקים חיצוניים, לצורכי מעקב, פרופיילינג, הפרת זכויות אדם וחירויות הפרט, או לכל מטרה אחרת שאינה תואמת את הערכים והעקרונות שלנו".
2 צפייה בגלריה
משבשים זיהוי פנים כפוי
משבשים זיהוי פנים כפוי
מפסיקים לפתח זיהוי פנים
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
לפי ההצהרה, י.ב.מ תפסיק להציע תוכנות המשמשות לזיהוי פנים, וכן תביע התנגדות גורפת כלפי שימושים בלתי הולמים בטכנולוגיה מהסוג הזה. המכתב של קרישנה מגיע בשיאן של מחאות בארה"ב, בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר במיניאפוליס, לעיני המצלמות. האירוע ההוא הצית מחדש את מחאת "Black Lives Matter", אך במקביל העיר את הדיון בשיטור-יתר, ובטכנולוגיות מתקדמות המשמשות את רשויות האכיפה.
ההודעה על זניחת העיסוק בפיתוח טכנולוגיה לזיהוי פנים מגיעה בעיתוי מדויק: על אף שבמכתבו לא קשר את ההחלטה באופן ישיר לאירועים האקטואליים בארה"ב, טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית - וזיהוי פנים בפרט, מעוררות שאלות אתיות מהותיות - בייחוד כשהן משמשות לצורכי מעקב המוני ונמצאות בשימוש הולך וגובר של רשויות במדינות רבות מסביב לעולם. קרישנה קרא לחברי הקונגרס להחיל רגולציה מקיפה על שימושים אלה.
הטענה הרווחת היא, שטכנולוגיות מתקדמות מבוססות בינה מלאכותית עמוסות בהטיות מגדריות, אתניות ואחרות - ובכך למעשה משכפלות את הגזענות האנושית. הן עדיין מתקשות בזיהוי של שחורים, אסיאתים, נשים ומיעוטים אחרים, ובשימוש בידי רשויות האכיפה והחוק - עשויות להוביל לתוצאות הרסניות.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה מפגינים וושינגטון נגד גזענות אלימות שוטרים ג'ורג' פלויד
הפגנה מחאה מפגינים וושינגטון נגד גזענות אלימות שוטרים ג'ורג' פלויד
מפגינים בוושינגטון
(צילום: AFP)