אחרי אמזון, פייסבוק וסמסונג, חברת DSPG הישראלית מציגה שיתוף פעולה משמעותי עם חברת גוגל. בשיחה עם ynet חושף מנכ"ל החברה, עופר אליקים, כי שבב בינה מלאכותית (AI) חדשני שפיתחה החברה משולב ב-Pixel Buds 2, האוזניות האלחוטיות החדשות של גוגל שיצאו השבוע לחנויות. "מבחינתנו זו זכייה מאוד גדולה, גם ברמה האסטרטגית וגם ברמת הטכנולוגיה שיש בשבב".
השוואות ראשונות שנערכו בין האוזניות של גוגל לבין אוזניות איירפודס של אפל, מובילת השוק, מנבאות כי גוגל תצליח הפעם לקחת נתח שוק משמעותי מאפל, לאחר שנכשלה בניסיון הקודם שלה לעשות זאת. גורם בענף מעריך כי DSPG צפויה לקבל כשני דולר על כל זוג אוזניות שנמכר, מה שאומר הכנסה משמעותית ביותר לחברה אם יתממשו תחזיות גוגל לגבי היקף המכירות הצפוי.
אליקים מגלה כי DSPG נכנסה לתחום האוזניות האלחוטיות עם מספר שבבים חדשים, ועם הסכמים אסטרטגיים גם עם גוגל וגם עם פנסוניק היפנית שמתמודדת בשלב זה בשוק היפני מול האוזניות של מובילת השוק, חברת סוני. לדבריו, "פנסוניק מאוד מתלהבים מהתוצאות שהם רואים בשווקים, הם מקימים עכשיו קו ייצור של הדור הבא של האוזניות ולקראת אוקטובר-נובמבר ישיקו את המוצר בארה"ב. עבורנו זה סופר משמעותי. זה לקוח אסטרטגי ופנסוניק סללה לנו את הדרך לעבודה עם עוד מספר גדול של לקוחות".
השבב הזעיר שמשולב באוזניות גוגל, פחות מגרם משקלו, אחראי ליכולות הבינה המלאכותית של המוצר. אליקים מסביר: "יש כאן מכלול שלם של עיבוד אותות חכם, שבמרכזו אלגוריתמיקה של למידת מכונה על שבב. האוזניות הן מאוד חכמות, מופעלות בקול ולא צריך לגעת בהן. הן כל הזמן מקשיבות ומחכות לשמוע את הפקודה הקולית. הן מקשיבות גם לסביבה ואם יש רעשים, הן קולטות את זה ומגבירות את עוצמת הצליל". בנוסף, האוזניות עוקבות אחר תנועת הלסת על מנת לזהות דיבור ולהתאים את מידת הפחתת רעשי הרקע.
תכונה חדשה, שגוגל מקדמת בהבלטה, היא יכולת התרגום של האוזניות באמצעות גוגל טרנסלייט. כאן השבב של DSPG קולט את המילה הנאמרת על-ידי המשתמש, ואז היא עולה לענן והתרגום מושמע באוזניות. "כל העיבוד החכם שיש באוזנייה הזו נעשה בשבב שלנו, ולהוציא את התרגום, הכל גם נעשה על גבי השבב עצמו", אומר אליקים. ואם כל התכונות האלה עושות לכם חשק לרכוש את האוזניות, נזכיר בצער כי מוצרי החומרה של גוגל לא מיובאים לישראל באופן רשמי.
שיתוף הפעולה עם חברת פנסוניק כולל את מותג טכניק (Technic) היוקרתי יותר ואת מותג פנסוניק עצמו. כאן מדובר בשבב לעיבוד הצליל: "אנחנו עושים כאן את תחום האודיו והפחתת הרעשים (ANC) ואחראים לכל מערך האודיו באוזנייה", אומר אליקים.
לדבריו, חברת DSPG מסוגלת כיום לספק את כל הטכנולוגיות המתקדמות בתחום האודיו, "ממעבדים חכמים שמאפשרים לבצע עיבוד של בינה מלאכותית בתוך המכשיר עצמו, ועד דברים שקשורים בניטור רעשים, ניטור אקוסטי של אירועים שמתרחשים, שיקוף רעשי סביבה, מדידת נתוני בריאות כמו חום ודופק וכמובן עיבודי אודיו כמו ANC - ביטול רעשי הרקע".
אתה צופה הצלחה לאוזניות החדשות של גוגל?
"עם השבב שלנו האוזניות בהחלט 'נותנות פייט', ראש בראש, מול האוזניות של אפל. כל מי שעשה השוואה ביניהן אומר שלכל הפחות הן שוות, או שיש יתרון לאוזניות של של גוגל. בעבר גוגל לא הצליחה בתחרות כי הדור הראשון של האוזניות היה מוצר נחות בהרבה. פה מדובר במוצר הכי קטן, הכי קל, המתחרה הכי קרוב שיש לאיירפודס. אפל מוכרים יותר מ-20 מיליון מערכות בשנה ואני מקווה שגוגל בפעם הזאת יצליחו הרבה יותר. לפי כל הסקירות נראה שלשם זה הולך".
בעבר פורסם ב-ynet כי שבב של DSPG שולב גם במשקפיים החכמים של אמזון, שעד כה יצאו לשוק כמוצר בטא ללקוחות אמזון פריים. אליקים אומר כי באוקטובר הקרוב תתחיל אמזון בשיווק אגרסיבי של המשקפיים, בין השאר תוך שיתופי פעולה עם רשתות אופטיקה ומעצבים. גם כאן צפי השוק הוא למכירות בהיקף גדול, מה שמנבא הכנסות נוספות לחברה הישראלית.
חברת DSPG, שהוקמה ב-1987, היא חברה בורסאית והיא המציאה את עצמה מחדש לאורך השנים, עברה מטכנולוגיית משיבונים ביתיים דיגיטליים לטלפונים אלחוטיים ביתיים ולאחר מכן לשבבי ההפעלה קולית וכעת לעיבוד צליל ובינה מלאכותית. השבבים שלה מותקנים בסמארטפונים של סמסונג, בשלטים של טלוויזיות סמסונג, במכשיר פורטל TV של פייסבוק, באופני סייבקס משולבי אלכסה של אמזון, בלפטופים של לנובו ועוד.