גוגל שוב על הכוונת: חודשיים לאחר שהוגשה נגדה תביעת ענק מטעם משרד המשפטים האמריקאי בשיתוף 11 מדינות, תביעה נוספת ונפרדת הוגשה אמש (ד'), בטענה כי חברת-האם, אלפבית, נוהגת כמונופול בתחום הפרסום ברשת. במרכז התביעה החדשה נגד ענקית הטכנולוגיה ניצב הסכם שערורייתי לחיסול תחרות יחד עם נתבעת נוספת מהחודש האחרון - פייסבוק. את תביעת ההגבלים העסקיים החדשה נגד גוגל, מובילה מדינת טקסס, בשיתוף תשע מדינות נוספות.
2 צפייה בגלריה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
(צילום: shutterstock)
בניגוד לתביעות קודמות, הפעם מדובר בתביעה אזרחית שמפנה אצבע מאשימה כלפי גוגל בלבד. יחד עם זאת, ההסכם הסודי בין גוגל לבין פייסבוק, שנחשף במסגרתה, עשוי להוביל לאישומים פדרליים נוספים כלפי הדואופול. שורשי ההסכם בין שתי הענקיות נטועים בשנת 2017, אז פייסבוק הכריזה על יוזמה לפתיחת ה-Audience Network שלה - המשמשת מפרסמים למיקוד מבוסס מידע של משתמשי פייסבוק גם מחוץ לרשת החברתית, ברחבי הרשת, באתרים ובאפליקציות - ולשתף פעולה עם חברות פרסום מקוון אחרות, בהן אמזון, באופן שנוגס מהרווחים של גוגל.
עוד בנושא:
אלא שלפי כתב התביעה החדש, היוזמה הזאת - שנתפסה בשעתו כצעד שדווקא מעודד תחרות בשוק הפרסום הדיגיטלי - שכן הוא איפשר לשחקניות נוספות מלבד גוגל ופייסבוק להגדיל רווחים, היה לא יותר מפרובוקציה שנועדה למשוך בזנב של גוגל, ולעודד אותה להציע עסקה. שנה מאוחר יותר - העסקה הזו הבשילה ונחתמה: פייסבוק הסכימה לקצץ ביוזמה החדשה, והעבירה מיליוני מפרסמים לפלטפורמה של גוגל, ובתמורה גוגל הקצתה מכסות עבור פייסבוק - גם כשהמחירים שהציעה היו בלתי תחרותיים, לצד יתרונות נוספים ומובנים במערכת המכרזים.
2 צפייה בגלריה
ג'ק דורסי, סונדר פיצ'אי ומארק צוקרברג
ג'ק דורסי, סונדר פיצ'אי ומארק צוקרברג
סונדר פיצ'אי ומארק צוקרברג
(צילום: AP)
מכתב התביעה עולה כי "גוגל ופייסבוק תיאמו מחירים והקצו ביניהן שווקים", וכי "הדומיננטיות הנוכחית של גוגל היא רק ההקדמה לתוכניות העתידיות שלה. לגוגל יש תיאבון לשליטה מוחלטת, והשאיפה שלה היא לשנות את הארכיטקטורה החופשית והפתוחה של הרשת כולה". התביעה דורשת קנסות ענק ושינויים ארגוניים מהותיים בגוגל, שיבטיחו למנוע התנהגות בלתי תחרותית. מגוגל נמסר בתגובה כי התביעה "חסרת שחר", וכי החברה תתמודד עם הטענות כלפיה בבית המשפט.
שעות ספורות לאחר פרסום כתב התביעה אמש, דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי תביעת ענק נוספת כנגד גוגל צפויה להיות מוגשת היום, הפעם מטעם קואליציה רחבה של מדינות בארה"ב, וביחס להתנהגות אנטי-תחרותית לתעדוף וקידום המוצרים שלה עצמה על פני אלה של המתחרות. התביעה תתמקד למשל, באופן שבו יוטיוב שבבעלות גוגל מקבלת תיעדוף בולט במנוע החיפוש של ענקית הטכנולוגיה.
התביעות נגד גוגל ופייסבוק נערמות בארה"ב, כל אחת מהן חושפת פרקטיקות אנטי-תחרותיות בתחומי פעילות שונים. הגל הזה לא צפוי לשכוך: המומנטום, דעת הקהל והביקורת הציבורית הנרחבת כלפי ענקיות הטכנולוגיה יצרו אקלים ייחודי בארה"ב, כזה שכבר לא מסתפק בהטלת קנסות אלא פונה לפירוק של החברות מכוחן. אל שורת התביעות נגד גוגל ופייסבוק צפויות להצטרף בחודשים הקרובים תביעות גם נגד אפל ואמזון באישומים דומים של חיסול תחרות, שיתוף מידע והסכמים בלתי-חוקיים.