על רקע העלייה המדאיגה במספר החולים בקורונה, צפוי משרד הבריאות להשיק בשבוע הבא את את אפליקציית "המגן 2" - הגרסה החדשה של היישומון שנועד לקטוע את שרשרת ההדבקה. ההשקה תלווה בקמפיין רחב היקף שיעודד את האזרחים להוריד את האפליקציה שעשויה להתגלות כנשק יעיל נגד הנגיף. הנה כל מה שאנחנו יודעים על הגרסה החדשה.
5 צפייה בגלריה
אפליקציית המגן
אפליקציית המגן
אפליקציית המגן
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

מהי בכלל אפליקציית המגן?

משרד הבריאות השיק את אפליקציית "המגן" בחודש מרץ, בגל הראשון של הקורונה, כחלק מהמאמצים לקטיעת שרשרת ההדבקה. באמצעות שימוש בנתוני מיקום (GPS), האפליקציה מזהה אם המשתמש שהה במשך 15 דקות לפחות בסמוך לחולה קורונה מאובחן, ובמקרה כזה ממליצה לו להיכנס לבידוד של שבועיים מרגע המפגש.

מה ההבדל בין המגן למגן 2?

המגן 2 היא למעשה גרסה חדשה של האפליקציה, שמשרד הבריאות צפוי להשיק בשבוע הבא. במסגרת הגרסה החדשה, האפליקציה תעשה שימוש לראשונה גם בנתוני קרבה (בלוטות') בנוסף לנתוני מיקום (GPS). במשרד הבריאות מתייחסים לכך כאל שדרוג משמעותי, שיהפוך את ההתרעות למדויקות הרבה יותר.

האם תהיה חובה להוריד את האפליקציה?

לא. הורדת האפליקציה היא וולונטרית, אם כי שר המודיעין אלי כהן, שמשרדו מרכז את תפיסת ההפעלה של האפליקציה, מעוניין לבחון כיצד ניתן לחייב את מי שחזר מחו"ל - ישראלים ותיירים - להוריד את היישומון.
5 צפייה בגלריה
אישה עם מסכה וסמארטפון
אישה עם מסכה וסמארטפון
800 אלף משתמשים פעילים באפליקציית "המגן"
(צילום: shutterstock)

האם יש קשר בין "המגן 2" לבין השב"כ?

לא. אפליקציית "המגן 2" פותחה על-ידי משרד הבריאות, ואין לה כל קשר לאיכונים הסלולריים של השב"כ. מבחינת הממשלה מדובר בשני כלים חשובים אך נפרדים למניעת הדבקה: השבוע החליט צוות שרים בראשות שר המודיעין אלי כהן כי איכוני השב"כ יימשכו עד שיהיו 1.68 מיליון משתמשים פעילים באפליקציית "המגן 2". לפי נתוני משרד הבריאות, מספר הסמארטפונים בישראל עומד על כ-5.6 מיליון ובנוסף אליהם קיימים עוד כחצי מיליון מכשירים "כשרים".

מה ההבדל בין שתי השיטות?

איכון סלולרי מבוסס על מדידת המרחק בין הטלפון לבין האנטנות הסלולריות הקרובות. שיטה זו אינה מוגבלת לטלפונים חכמים בלבד, אך מאידך היא לא נחשבת למדויקת ביותר ומגיעה לרמה של כמה עשרות מטרים. האיכון אינו כרוך בהסכמת האזרחים ולכן הוא נחשב לפתרון הפוגע משמעותית בפרטיות. "המגן 2", כאמור, מבוססת על שימוש בנתוני מיקום (GPS) וקרבה (בלוטות'). שיטות אלה נחשבות למדויקות יותר מהאיכון, ומגיעות לרמה של כמה מטרים, אך הפעלתן כרוכה בהסכמת האזרחים ובשימוש בטלפון חכם. השימוש באיכון הסלולרי הוביל להתנגדות עזה בישראל בין היתר בשל העובדה שהגוף שהופקד עליו הוא השב"כ, הארגון האחראי לסיכול טרור והגנה על הביטחון. הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים המליצה להפעיל באופן מיידי את "המגן 2" ולהפסיק את איכוני השב"כ, אולם לעת עתה החליטה הממשלה כי השימוש בשניהם יימשך במקביל.
5 צפייה בגלריה
אלי כהן באולפן ynet
אלי כהן באולפן ynet
השר אלי כהן. רוצה לחייב את החוזרים מחו"ל להוריד את "המגן"
(צילום: שאול גולן)

כמה אנשים הורידו עד כה את אפליקציית המגן?

במשרד הבריאות מדברים על כ-1.5 מיליון הורדות ועל כ-800 אלף משתמשים פעילים. על מנת להכפיל את מספר המשתמשים, כפי שמעוניין השר כהן, יהיה צורך בקמפיין תקשורתי רחב היקף שיפיג את החששות של האזרחים בכל הנוגע לפרטיות וישכנע אותם להתקין את האפליקציה ולהשתמש בה לאורך זמן. במשרד המודיעין בוחנים מתן תמריצים שיעודדו הורדה של האפליקציה.

האם המידע שהאפליקציה אוספת מועבר למשרד הבריאות?

לא. המידע נשמר על הסמארטפון שלכם ואינו מועבר לשום מקום אחר, גם אם נחשפתם לחולה קורונה והתבקשתם להיכנס לבידוד. משתמש שנמצא חיובי לקורונה יכול להחליט מרצונו החופשי אם להעביר למשרד הבריאות את נתוני המיקום שלו במסגרת החקירה האפידמיולוגית. תהליך זה, מדגישים במשרד, דורש הסכמה מפורשת ואקטיבית.

האם יש קשר לפיתוח הטכנולוגי של אפל וגוגל?

בחודש אפריל הכריזו שתי ענקיות הטכנולוגיה על השקת ממשק API משותף שיאפשר לזהות מגעים בין חולי קורונה באמצעות בלוטות'. אפליקציית "המגן" פועלת באופן דומה, אך היא לא אימצה את הממשק של אפל וגוגל. הסיבה: התנאי לשימוש בממשק זה הוא התבססות על בלוטות' בלבד, ואילו במשרד הבריאות מעוניינים נכון לעכשיו להמשיך להשתמש גם בנתוני מיקום (GPS).
5 צפייה בגלריה
סמארטפון
סמארטפון
נשק יעיל נגד הנגיף?
(צילום: shutterstock)

מדוע משרד הבריאות מעוניין להמשיך להשתמש ב-GPS?

במשרד הבריאות אומרים כי במקרה שמשתמש באפליקציה אובחן כחולה קורונה, התיעוד של המקומות שבהם שהה מסייע משמעותית לחקירה האפידמיולוגית - שוב, רק במקרה שהוא בחר לשתף את המידע הזה עם משרד הבריאות. בנוסף, טכנולוגיית ה-GPS משמשת כגיבוי, למשל במקרה של משתמשי אייפון שמערכת ההפעלה שלהם לא מאפשרת לשדר אותות בלוטות'.

מהם החסרונות של האפליקציה?

למרות שטכנולוגיית בלוטות' מדויקת יותר מ-GPS, האפליקציה עדיין מתקשה להכריע אם שני משתמשים נמצאו במרחק של פחות משני מטרים אחד מהשני, והיא שולחת התרעות על שהייה במרחק של פחות מ-10 מטר למשך 15 דקות לפחות; כאמור, מכשירי אייפון לא יכולים לשלוח אותות בלוטות' במסגרת האפליקציה ולכן משתמשי iOS המאובחנים כחולי קורונה לא יגרמו להתרעה אצל משתמשים אחרים על סמך בלוטות', אלא לפי GPS בלבד; ברשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, שבחנה את האפליקציה, מציינים כי ישנה בעיה בהפעלת האפליקציה ברקע, בעיקר במכשירים סיניים.

כבר הורדתי את אפליקציית "המגן" בעבר. מה צריך לעשות כדי להשתמש בגרסה החדשה?

תלוי בהגדרות במכשיר שלכם. אם אתם מאפשרים עדכונים אוטומטיים, המכשיר שלכם יוריד את הגרסה החדשה לאחר ההשקה. אם לא, תצטרכו לגשת לחנות האפליקציות ולהוריד את הגרסה החדשה.

ומה אם אין לי טלפון חכם?

במשרד הבריאות בוחנים אלטרנטיבות עבור מי שאינם משתמשים בסמארטפון - למשל האוכלוסייה החרדית ואזרחים ותיקים. בין האפשרויות שנשקלות: שליחת התרעות באמצעות SMS וכן שימוש בצמידים חכמים ובכרטיסים עם שבבים על מנת להתריע על קרבה לחולה קורונה. עם זאת, טרם התקבלה החלטה סופית בעניין.
5 צפייה בגלריה
טלפון סלולרי
טלפון סלולרי
אין לכם סמארטפון? בממשלה עובדים על פתרונות נוספים
(צילום: shutterstock)

מי פיתח את האפליקציה?

האפליקציה פותחה על-ידי משרד הבריאות, בשיתוף מתנדבים מחברות וגופים שונים, לצד שני ספקים חיצוניים - מטריקס ו-Igates. הפיתוח נעשה בליווי צמוד של יועצי אבטחת מידע. לאחרונה יצאו במשרד למכרז על מנת לבחור חברה שתיקח אחריות על תפעול האפליקציה מעתה ואילך, תחת פיקוח של המשרד.

האם האפליקציה בטוחה לשימוש?

מומחי אבטחת מידע הביעו שביעות רצון מהגנות האבטחה והפרטיות בגרסה הראשונה. לגבי "המגן 2", ברשות להגנת הפרטיות אמרו כי "אפיון המערכת, פיתוחה והפצתה מהווה תשתית מיטבית להגנה על פרטיותם של המשתמשים". עם זאת, כמו בכל אפליקציה, ייתכן שבהמשך יתגלו באגים, חולשות אבטחה או בעיות פרטיות אחרות.