שיתוף פעולה של חברות בינה מלאכותית הביא ליצירת "איינשטיין הדיגיטלי", מערכת טכנולוגית המסוגלת לתקשר עם בני אדם בשפתם, ולהביע תגובות על דבריהם בדרך אנושית, עם הבעות פנים ויחס חם. חברת יוניק (UneeQ) מניו זילנד פיתחה את מערכת הבינה המלאכותית "מארחי חברה" (AI Companions), שנועדה לארח חברה לאנשים בודדים. יוניק פיתחה את הביצוע הגרפי של דמותו של אלברט איינשטיין ואת המערכת שמשוחחת עם המשתמש. חברת אלפוריתמיק (Alforithmic) פיתחה את קולו של איינשטיין, שמסוגל להביע דקויות של טון ותמיכה רגשית.
1 צפייה בגלריה
איינשטיין דיגיטלי
איינשטיין דיגיטלי
אלברט איינשטיין הדיגיטלי. דומה? הכל יחסי
(מקור: Uneeq)
מערכת "מארחי חברה" מוגדרת על ידי המפתחים - "המקום שבו האינטליגנציה האנליטית (IQ) פוגשת את האינטליגנציה הרגשית (EQ)". החברה שמה דגש על האינטראקציה הבלתי-מילולית של הדמויות הדיגיטליות, שמאפשרת לבני אדם לרצות לשוחח איתם. בחברה אומרים כי מדובר בממשק משתמש מסוג חדש, שמתחבר לאנשים ברמה רגשית ועשוי לעזור בהפגת הבדידות. "תקופת הקורונה החמירה את הבעיות של בריאות הנפש והקשר עם בני אדם", אמר מנכ"ל יוניק דני טומסט. "איינשטיין הדיגיטלי המאפשר ליצור קשר עם אנשים בצורה הטבעית ביותר – באמצעות שיחה, הבעות פנים ותגובות רגשיות, ואנחנו מקווים שזה יעזור לרבים". מחקרים שנערכו על הטכנולוגיה מצאו שהיא מצליחה להפחית עוינות וחששות משיפוטיות או בושה מצד בני השיח".
השקת איינשטיין הדיגיטלי נעשית עם ציון 100 שנה להענקת פרס נובל לפיזיקה לאיינשטיין. פיתוח הדמות הדיגיטלית של איינשטיין נעשה בשיתוף פעולה עם האוניברסיטה העברית בירושלים, שהיא בעלת הזכויות על דמותו וכתביו של איינשטיין ומקבלת תמלוגים על שימוש בדמותו. ישי פרנקל, מנכ"ל האוניברסיטה העברית, אומר בשיחה עם ynet: "הפרויקט הזה מעניין אותנו לא רק בגלל הכסף אלא גם כי הטכנולוגיה של הבינה המלאכותית מאוד מעניינת אותנו והאוניברסיטה העברית היא אחת המובילות בתחום וגם כי יש משהו בתדמית של הדמות ההיסטורית. מעבר לזה שהיה מדען דגול, הוא היה דמות מרתקת, הומניסטית מהשורה הראשונה, אדם מצחיק. ומדובר כאן בשימור של הדמות".
פרנקל מוסיף: "פונים אלינו לא מעט בבקשות שרוצים להשתמש בדמותו של איינשטיין לפרסומות למכוניות או למשקה אלכוהולי בשילוב קנאביס, ולא מעט מהפניות אנחנו פוסלים כי אנחנו חושבים שזה לא הולם את דמותו של האיש. אבל יש כאלה שאנחנו מעודדים, כמו במקרה הזה. אתה מבין שזו דמות מצוירת אבל היא ברמה גבוהה עם כל המניירות האנושיות הקטנות ואני כמשתמש מבין שהיא מלאכותית אבל מצד שני די דומה לדבר האמיתי ומייצרת חוויה".
מעבר לשימוש הזה לתועלת הציבור, הטכנולוגיה מיועדת לשימושים מסחריים במערכות שונות כמו סחר אלקטרוני, מערכות צ'אט לטיפול בלקוחות ואפילו למכוניות חכמות שיכולות לדבר עם הנהג. וכל זה אומר שאנחנו עלולים להיתקל באיינשטיין הדיגיטלי או בדמות דיגיטלית אחרת מציעה למכירה שישיית בירה או טיפול נגד התקרחות, תלוי בלקוח שאליו היא מטורגטת.
קולו של איינשטיין לא הופק באמצעות דגימה של קולו האמיתי, אלא באמצעות שחקן, שקולו שימש ליצירת מודל דיגיטלי של קולו של איינשטיין הדיגיטלי. מרגע שמופק המודל, ניתן להשמיע באמצעותו משפט מבוקש בדומה למערכות מוכרות כמו אלכסה או סירי. בחברת אלפוריתמיק אומרים כי הקול המסונתז של איינשטיין מדגים טכנולוגיה שתהפוך בקרוב לאפשרית: מערכות סחר אלקטרוני חברתיות, שבהן המשתמש מתקשר בצורה מילולית עם מוכר דיגיטלי, כאילו היה מוכר אנושי בחנות. החברה מודה כי עדיין לא מדובר בטכנולוגיה בשלה, בעיקר בגלל השיהוי שמתרחש מרגע קליטת המלל של המשתמש ועד התגובה הקולית של הדמות. עם זה, זמן העיבוד הופחת מ-12 שניות לכשלוש שניות, מה שהופך אותו לנסבל יותר.