פריבאדו (Privado) הוא מנוע חיפוש חדש, מוגן פרטיות, שהושק בשבוע שעבר על ידי חברת קודפיול (CodeFuel) הישראלית. מנוע חיפוש חדש? באמת? בעולם שנשלט ללא עוררין על ידי חברה אחת ויחידה? ובכן, בקודפיול משוכנעים שהשמירה על הפרטיות היא התכונה המנצחת, שתביא לזליגת גולשים אליהם.
3 צפייה בגלריה
מנוע חיפוש Privado
מנוע חיפוש Privado
כך נראה מסך הבית של פריבאדו
(צילום מסך)
מהצצה ראשונה, www.privado.com הוא מנוע חיפוש נקי ונעים לשימוש. רשימת התוצאות שלו מרשימה, בעיקר בהיעדרן של פרסומות מעל מתחת ומכל צידי הדף כמו בחיפוש של גוגל. אבל זה מעל הקרחון. מתחת לקרחון קודפיול אינה מפעילה קודי מעקב ועוגיות למיניהן, וגם לא שומרת טביעות אצבעות דיגיטליות (fingerprinting) של הגולשים. בנוסף, היא מבצעת אנונימיזציה של כתובת ה-IP של הגולש.
אם המראה של דף החיפוש נראה לכם מוכר, זה לא במקרה. מדובר למעשה במנוע חיפוש מבוסס בינג (Bing) של מיקרוסופט, שאת התוצאות שלו קודפיול עוטפת במעטה הגנת הפרטיות שלה. מה שאומר שעבור הגולשים בישראל, התוצאות עלולות להיות חלקיות. קודפיול עובדת כבר כמה שנים עם מיקרוסופט בפיתוח כלים לשיפור ההכנסות (מונטיזציה) מחיפוש וגם מייצרת מנועי חיפוש מותאמים לחברות.

עידן הפרטיות

קודפיול היא חברה בת של פריון (Perion) הישראלית, שנסחרת בבורסת נאסד"ק בניו יורק. בדו"חות שלה מציינת פריון את פעילותה של קודפיול כאחת ממנועי הצמיחה שלה. קודפיול מספקת כלים לשיפור תוצאות חיפוש עבור פאבלישרים, גופי תוכן ואתרים שרוצים למשוך תנועת גולשים. חבילת המוצרים של החברה מסייעת לשיפור חוויית המשתמש ולהגדלת ההכנסות מקרב גולשים במחשבים ובמכשירים ניידים.
מה לחברה שעוסקת בהגדלת ההכנסות ממשיכת גולשים ולמנוע חיפוש שמבטיח אנונימיות לגולשים? טל יעקובסון, מנכ"ל קודפיול, אומר שהמודעות לפרטיות הפכה לעניין משמעותי בשנים האחרונות, גם לגולשים וגם לרגולטורים באירופה ובארה"ב, כך שהצעת ערך למי שמחפש פרטיות עשויה להיות הדבר הנכון לעידן הזה.
"פרטיות הפכה להיות דבר מאוד גדול בעולם”, הוא מסביר, “אם אדם מחפש בגוגל על מחלה, וגוגל מתחילה לשתף את זה עם חברות ביטוח וחברות ביטוחי פנסיה, ואז הוא לא יכול לקבל את הביטוח שרצה, אז זו בעיה, והיא הולכת וגדלה. מעבר לזה שמדובר במהלך נכון צרכנית, זה גם מהלך נכון אנושית. אנשים לא צריכים לפחד באינטרנט”.
3 צפייה בגלריה
מנוע חיפוש Privado טל יעקובסון
מנוע חיפוש Privado טל יעקובסון
טל יעקובסון. "לקח לנו שנתיים לייצר את התשתית"
(צילום: Codefuel)
לפי נתונים שמציגה קודפיול, החל מ-2019 לכ-60 אחוזים מהאוכלוסייה העולמית יש גישה לאינטרנט וחשיפה פוטנציאלית של מידע פרטי ושימוש לרעה בנתונים אישיים. ככל שהמשתמשים מודעים יותר לאופן איסוף הנתונים שלהם והשימוש שנעשה בנתונים אלה, כך גדלה הדאגה שלהם לפרטיותם. סקר שערך ארגון RSA העלה כי 78 אחוזים מהמשתמשים נוקטים בפעולות שונות בכדי להגביל את כמות המידע האישי שהם חולקים ברשת. בקודפיול משוכנעים שזה מה שיניע את הגולשים אל מנוע החיפוש החדש.
לדברי יעקובסון, שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט הוא הבסיס לפיתוח פריבאדו. “קודפיול היא היום אחד השותפים הכי גדולים של מיקרוסופט ועבדנו איתם בשנתיים האחרונות כדי לשנות דברים בתשתיות של מיקרוסופט ולבנות יכולת שממוקדת בפרטיות של המשתמשים. השותפות שלנו איתם היא מה שמאפשר לנו להיות מנוע חיפוש שהוא פרטי באמת”.
שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט ברמת התשתיות הוא מה מאפשר למנוע החיפוש פריבאדו להגיע לתוצאות ללא צבירת מידע על המשתמש. “המנוע שלנו נעשה מתוך עבודה מאוד עמוקה עם מיקרוסופט ולא סתם לקח לנו שנתיים לייצר את התשתית הזו. אני לא חושב שיש אף חברה שעשתה עבודה כזו”.
אתם מסוגלים להגיע לתוצאות כמו גוגל?
"התוצאות נותנות פייט לא רע לגוגל. ובכל פיצ'ר אנחנו חושבים על הפרטיות קודם כל”.
המודל העסקי של פריבאדו הוא עדיין פרסום מודעות, שבהכנסות מהן מתחלקת החברה עם מיקרוסופט. אבל לדברי יעקובסון, המודעות מותאמות לחיפוש הנוכחי בלבד ולא להיסטוריה של חיפושים: "אין לנו אנליטיקס על האתר ואין קוקיז. אנחנו לא שולחים מידע על המשתמש ולא שומרים אצלנו מידע על המשתמש. ההתחייבות שלנו היא הפרטיות".
3 צפייה בגלריה
כנס מיקרוסופט איגנייט 2019
כנס מיקרוסופט איגנייט 2019
"מיקרוסופט פחות צינית מחברות אחרות"
(צילום: מיקרוסופט)
יעקובסון אומר שהחברה תמשיך לעבוד ולשפר את מנוע החיפוש פריבאדו: “נמשיך לפתח אותו בצורה מאוד עמוקה, כך שייתן יתרונות בקשת רחבה של פיצ'רים, ובכולם קודם כל אנחנו שואלים כמה הם עוזרים ליוזר ואיך עושים את זה בלי לפגוע בפרטניות שלו”.
יכול להיות שהמודעות הגבוהה שלנו לפרטיות הופכת למקור הכנסה לחברות?
"אני חושב שזה הדבר הגדול הבא. העולם מתעסק בזה בצורה מאסיבית עם תקנות כמו GDPR. אנשים מודאגים מפרטיות. אז כרגע זה נראה כמו נישה אבל זה יהפוך למיינסטרים בתוך חמש שנים. לא סתם אנחנו עובדים עם מיקרוסופט על הדבר הזה אם הם לא היו רואים בזה מהלך אסטרטגי”.
זה בא מדאגה למשתמשים או מהסתכלות על רווחים עתידיים?
"מיקרוסופט היא חברה הרבה פחות צינית מחברות אחרות".