צעד מתבקש או הצצה כואבת לעתיד העיתונות? ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט הודיעה על פיטורי עשרות עיתונאים שפעלו במסגרת פורטל MSN, דפדפן אדג' ויוזמת מיקרוסופט ניוז, בליקוט ועריכה של ידיעות חדשותיות, והם יוחלפו על-ידי בינה מלאכותית. על-פי הביזנס אינסיידר, כ-50 עיתונאים איבדו את עבודתם בארה"ב, בגרדיאן מדווחים על עוד 27 עיתונאים שפוטרו בבריטניה. ייתכן כי עיתונאים במדינות נוספות יצטרפו למהלך שמתגבש במיקרוסופט בחודשים האחרונים.
1 צפייה בגלריה
עיתונות מבוססת בינה מלאכותית
עיתונות מבוססת בינה מלאכותית
עיתונות מבוססת בינה מלאכותית
(אילוסטרציה: Shutterstock)
על-אף שהאשמה המיידית מופנית כלפי משבר הקורונה העולמי - שפגע בגופי מדיה ופרסום דיגיטלי, במיקרוסופט מתעקשים שהמהלך לא נוגע לקורונה אלא מגיע כתוצאה של הערכה שגרתית של תחום החדשות בחברה, שהולידה "השקעה בתחומים מסוימים, והפחתה בתחומים אחרים".
יוזמת מיקרוסופט ניוז הושקה לפני כשנתיים ובשיאה הועסקו בחברה יותר מ-800 עורכים ב-50 מדינות, כך לפי הצהרות מיקרוסופט. התוצאה המיידית של גל הפיטורים משמעותה שלמשל בבריטניה, משתמשי MSN ודפדפן אדג' יראו החל מחודש יולי הקרוב תכנים שנאצרו ונערכו על-ידי בינה מלאכותית, כלומר אלגוריתם.
כלים של בינה מלאכותית משולבים כבר היום במקצוע העיתונות באופנים שונים - בדרך-כלל ככלים לעריכה, הצעת תמונות, קטלוג, סריקה של תכנים מהרשת וכדומה. המהלך הנוכחי של מיקרוסופט הוא צעד נוסף בדרך, אולם לא בטוח שבקצה מחכה לנו עולם נטול תוכן עיתונאי אנושי. למרות זאת, אחד העיתונאים שאיבדו את עבודתם בבריטניה אמר כי הצוות היה כפוף לכללי עריכה נוקשים, וידא כי התמונות והכתבות לא הכילו תכנים גרפיים, אלימים או מיניים - בייחוד מתוך מחשבה למשל על משתמשים צעירים וילדים שפותחים את הדפדפן.
למרות זאת, צוות העורכים והעיתונאים של מיקרוסופט לא עסק בייצור תוכן מקורי - אלא בסריקה, איסוף ועריכה שלו מתוך מקורות חדשותיים אחרים. כך שהיום בו נראה כתבות חדשותיות, כתבות מגזין וטורי דעה שמיוצרים על-ידי מכונות, כנראה עוד רחוק.