"ביום ראשון בערב אמזון תשבית את כל השרתים שלנו, בניסיון להסיר את חופש הביטוי לחלוטין מהאינטרנט": כך כתב מנכ"ל פרלר - הרשת החברתית המזוהה עם ימין קיצוני ותומכי טראמפ. בכך מצטרפת חטיבת AWS של אמזון לחרם ענקיות הטכנולוגיה על פרלר, במסגרתו הודיעו גוגל ואפל כי הן מסירות את אפליקציית פרלר מהחנויות שלהן, זאת בעקבות המהומות בגבעת הקפיטול ביום רביעי האחרון.
3 צפייה בגלריה
טראמפ ואפליקציית פרלר
טראמפ ואפליקציית פרלר
טראמפ ואפליקציית פרלר
(עיבוד תמונה. צילום: פרלר, EPA)
מאחר ששרתי AWS מאחסנים את פרלר, ההודעה על ההשבתה פירושה כי פרלר לא תהיה זמינה החל מהערב ברשת, ולמשך כשבוע. "אנו נעשה כל שביכולתנו לעבור לספקית אחרת", כתב המנכ"ל, ג'ון מאצה, "מאחר ורבים מתחרים כרגע על העסקים שלנו. אמזון, אפל וגוגל עשו את זה באופן מכוון ומתואם, כשהן יודעות שהאופציות שלנו מוגבלות כרגע וכשהן יודעות שהצעד הזה יסב עבורנו הכי הרבה נזק, בייחוד בשעה שהנשיא טראמפ נחסם מענקיות הטכנולוגיה".
3 צפייה בגלריה
פרלר יורדת מהאוויר
פרלר יורדת מהאוויר
פרלר יורדת מהאוויר
(צילום מסך)
הסרת אפליקציית פרלר מחנויות גוגל ואפל, כך לפי הודעתן, היא תולדה של הפצת תכנים המסיתים לאלימות מפורשת בקרב תומכי טראמפ בארה"ב. נוסף לחרם על פרלר, נחסם חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ לצמיתות וציוציו נמחקו, וחשבונותיו בפייסבוק ובאינסטגרם נחסמו לפחות עד להשבעת ג'ו ביידן ב-20 בינואר. פורום תומכי טראמפ ברדיט הוסר גם הוא, כמו גם שרת דיסקורד וחשבונו של טראמפ בפלטפורמת טוויץ'.
בפוסטים נוספים, טוען מנכ"ל פרלר כי החרם הוא תוצאה של תיאום עמדות שנועד לחסום תחרות: "אנחנו הדבר הכי קרוב לתחרות שפייסבוק וטוויטר ראו בשנים האחרונות", כתב ופנה לקהל המשתמשים בפרלר - "בטלו את המנוי באמזון, זרקו את אפל, גוגל ואנדרואיד לא יותר טובים - אבל זה מה יש עד שטלפונים מבוססי לינוקס יהיו מוכנים". רגע לפני ההסרה מחנות האפליקציות של אפל - ראתה פרלר זינוק משמעותי בהורדות, זאת בעקבות חסימת חשבונו של טראמפ מטוויטר.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית פרלר
אפליקציית פרלר
אפליקציית פרלר
(צילום: AFP)
זו לא הפעם הראשונה שענקיות הטכנולוגיה מתאגדות לחרם מול פלטפורמה המזוהה עם הימין הקיצוני: בשנת 2018 הושבתה הרשת החברתית Gab, בעקבות הטבח בפיטסבורג. "אני לא יכול לשבת מנגד בזמן שטובחים בבני עמי. לעזאזל, אני נכנס", כתב ב-Gab רוברט באוורס, שרצח 11 בני אדם במהלך מסע הרג בבית הכנסת של קהילת "עץ חיים", ופרסם בה בשגרה פוסטים אנטישמיים. יממה לאחר הטבח, הודיעו שירותי רשת ואחסון, תשלומים וענן - בהם פייפאל, GoDaddy ועוד, כי לא יספקו שירותים עבור גאב, מה שהוביל להשבתה שלה למשך כשבוע.