כנס ה-CES הדגיש את העניין ב-AI השנה, אבל הגאדג'ט הזה כנראה מסכם את כל מה שהיינו רוצים לראות בתחום. הכירו את ה-Rabbit R1, הוא נראה כמו הכלאה בין קונסולת גיים בוי של נינטנדו, סמארטפון קטן ורדיו טרנזיסטור והוא פיתוח של סטארט-אפ אמריקאי בשם ראביט. המייסד שלו, ג'סי ליו, נולד בסין והופיע ברשימת 30 מתחת ל-30 באסיה של המגזין פורבס. את הסטארט-אפ הקודם שלו, רייבן טק, הוא מכר לענקית הטכנולוגיה הסינית באידו, והוא בוגר של Y Combinator (מאיץ הסטארט-אפים היוקרתי ביותר בעולם). החברה החדשה שלו הוקמה לפני שלוש שנים. ה-Rabbit R1 הוא המוצר הראשון שלה, וחייבים לומר שעבור מוצר ראשון החברה הזו באמת היכתה חזק.
2 צפייה בגלריה
ה-Rabbit R1 מתיימר להוסיף לכם בינה מלאכותית בחיי היום יום
ה-Rabbit R1 מתיימר להוסיף לכם בינה מלאכותית בחיי היום יום
ה-Rabbit R1 מתיימר להוסיף לכם בינה מלאכותית בחיי היום יום
(צילום מסך: יוטיוב)
הגאדג'ט הזה, שעולה 199 דולר, מיועד להפעיל בינה מלאכותית בקצות האצבעות שלכם. בשלב הנוכחי ליו מסביר שהוא לא מיועד להחליף לחלוטין את הסמארטפון שלנו, אבל בהמשך זו השאיפה. לדבריו, כל הרעיון של מערכת הפעלה מבוססת אפליקציות מיושן ומגושם לשימוש. "תחשבו שכל פעם שאתם רוצים לבצע פעולה בסמאטרפון אתם צריכים לחפש את האפליקציה המתאימה". אם קשה לכם לדמיין מה ה-Rabbit עושה, נסו לחשוב על שילוב בין היכולות של רמקול חכם בסגנון אלקסה של אמזון ושל טלפון רגיל. ההבדל הוא שכאן אתם לא צריכים להפעיל אפליקציות או להפעיל את הסייעת הקולית בנפרד. כל מה שצריך זה פשוט לבקש מה-R1 לבצע את הפעולה הסופית כמו להזמין מונית, לשנות משהו בטבלת אקסל או לשנות משהו בתמונה דרך פוטושופ.
כדי לעשות את זה, ה-R1 כולל מודל בינה מלאכותית מובנה בתצורת LAM או Large Action Model - כלומר מודל פעולה גדול. בניגוד למשל ל-ChatGPT שהוא LLM כלומר מודל שפה גדול שלומד לדבר ומיועד לייצר תוכן, ה-LAM מיועד ללמוד פעולות ולהפעיל אפליקציות ושירותים שונים. מה זה אומר? שהוא יכול לגשת לאתר או לאפליקציה של אובר ולהזמין לכם את המונית ישירות הוא גם יודע לשנות את ההזמנה אם זו לא מתאימה לדרישות שלכם. הוא יכול גם להוסיף לטבלת אקסל עמודה נוספת ששכחתם לייצר או להוסיף מאקרו שמחשב עוד משהו בגילון הנתונים וכל זאת רק דרך בקשה שלכם בקול. במקום לפעול על אנדרואיד כמו כל הסמארטפונים, ה-R1 מצויד במערכת הפעלה משלו בשם Rabbit OS.
מבחינת מפרט חומרה לא מדובר במכשיר דגל. המסך קטנטן בן 2.88 אינץ', המעבד של מדיה-טק הטאיוואנית אינו המהיר ביותר בעולם עם 2.3 גיגה-הרץ ויש כאן רק 4 גיגה-בייט זיכרון פעולה ו-128 גיגה-בייט של מרחב אחסון. כדי לפעול הוא כמובן צריך להיות מחובר לאינטרנט דרך WiFi. ליו מסביר שהשאיפה בעתיד היא כמובן לנסות להפוך אותו לתחליף סמארטפון מלא. הממשק שלו מעניין ומזכיר קצת את האייפוד המקורי. יש לו כפתור גלילה לבחירת הפריטים במסך, כפתור דיבור שמפעיל את האינטראקציה מול הבינה המלאכותית ולקינוח מצלמה על ציר שמסוגלת להסתובב קדימה ואחורה. המערכת מבוססת על כרטיסיות שניתן להוסיף או לשנות בהתאם לשירות בו משתמשים. למשל יש כרטיסיה לספוטיפיי, לאובר או לאופיס. אבל ה-R1 לא מיועד רק לשלוט באפליקציות או לבצע פעולות באתרים.
בהדגמה של המכשיר, ליו השתמש במצלמה כדי לצלם את תכולת המקרר ולבקש מהבינה המלאכותית לנסות להציע לו מתכון על בסיס המצאי. זו רק דוגמה למה שהמכשיר הזה מיועד לבצע. כאמור כל הפעולות מולו מתבצעות בקול או דרך הכפתור גלילה. העיצוב המגניב שלו כמו גם הסוללה שאמורה לפעול "כל היום", ובעיקר העובדה שמדובר במכשיר קטן וקל מאוד כנראה יהפכו אותו למוצר נחשק. והוא אכן עורר עניין רב. מרגע ההכרזה עליו אמש (ד') החברה מכרה את כל המלאי הראשוני בן ה-10,000 יחידות וכעת הדרך היחידה להשיג אחד היא באמצעות הזמנה מוקדמת לאצווה הבאה שכנראה גם היא תימכר במהירות.
2 צפייה בגלריה
ה-Rabbit R1 מתיימר להוסיף לכם בינה מלאכותית בחיי היום יום
ה-Rabbit R1 מתיימר להוסיף לכם בינה מלאכותית בחיי היום יום
כפתור גלילה, מצלמה פשוטה, כפתור דיבור בצד ומסך קטן והכל נכנס לקופסה קטנה שמחזיקים ביד אחת
(צילום מסך: יוטיוב)
כבר זמן רב שלא נתקלתי בגאדג'ט שהצליח לעורר כל כך הרבה עניין. כמובן שלאחר כל ההייפ ישנן המון שאלות שעולות, למשל האם הבינה המלאכותית הזו פועלת גם ללא הגאדג'ט, האם יש הגנה על הפרטיות של המידע, האם החברה תדרוש מנוי כדי להפעיל את המכשיר וכו'. אבל הרעיון בבסיסו של ה-R1 הוא יותר כמו של שלט רחוק מבוסס AI שיודע להפעיל כל מיני שירותים, אפליקציות או אתרים. במקום לפתוח אפליקציה של אובר למשל, המודל פשוט יודע להפעיל את האתר של החברה ולהזמין את המונית ישירות משם. אפשר לתאר אותו כסוג של אלקסה או סירי על סטרואידים. בעוד הסייענים הקוליים המסורתיים פעלו רק על גבי הטלפון או הרמקול, כאן מדובר בסוג חדש של סייען, כזה שיודע לפעול על פי בקשתכם בשפה טבעית.
ההבדל בין סייענית מסורתית למודל AI מבוסס למידת מכונה הוא כמו ההבדל בין מחברת לספר אלקטרוני. וזה מתבטא גם ב-Rabbit OS שכן הוא מסוגל גם ללמוד פעולות חדשות. ליו הדגים למשל כיצד אפשר ללמד אותו לבצע פעולות בפוטושופ בהדגמה הוא הראה כיצד הוא מייצר מלמד את המודל להסיר חותמת מים מתמונות על ידי שימוש בכלי הלכידה של האפליקציה וכל זאת בשפה רגילה לחלוטין. לדבריו זה לקח 30 שניות למודל להבין מה נדרש ממנו ומאותו רגע אפשר לבקש ממנו לבצע את הפעולה על כל תמונה.
חשוב להדגיש שמדובר עדיין במכשיר בוסרי למדי. למשל לא ברור אילו פעולות תוכלו לבצע ישירות מהמכשיר עצמו, אילו פעולות ידרשו שימוש באתר של החברה ובממשק האונליין של מערכת ההפעלה וכמובן כמה קל זה אמור להיות למשתמש הממוצע. בנוסף, אם השימוש ב-R1 ידרשו מחשב או סמארטפון נלווה, יכול מאוד להיות שזה יכביד על השימוש בו. אבל הפוטנציאל של הרעיון מאחוריו עצום. למעשה החברה עשתה בדיוק מה שמצופה מסטארט-אפ, היא לקחה בעיה שרבים ניסו לפתור - איך ליישם בינה מלאכותית בחיים האמיתיים - ופתרה אותה על ידי חשיבה מחוץ לקופסה. כלומר במקום לפתח מערכת שלמה, החברה פשוט לימדה בינה מלאכותית להשתמש במערכות הקיימות.
מנגד, לא ברור עדיין מה החזון הסופי של החברה. ה-R1 יודע למשל לבצע שיחת וידאו ויש לו אפילו חריץ לכרטיס סים, אבל הוא לא ממש מספיק חזק או ורסטילי כדי להחליף לגמרי את הסמארטפון שלנו. אי אפשר למשל לשחק דרכו וכנראה ששימוש ברשתות חברתיות גם לא ממש נוח מאוד עם מסך כזה קטן. אבל זו רק ההתחלה ונראה שגם ב-Rabbit לא ממש ציפו להצלחה שלהם. ליו אמר לאתר The Verge לאחר ההשקה שהחזון שלהם היה למכור 500 מכשירים לאחר החשיפה ושכל מוצר מעבר שיימכר ייחשב עבורם להצלחה. ובכן הם מכרו פי 20 מהיעד המקורי שלהם וכנראה שהביקוש לא יסתיים שם.
(סרטון ההשקה של ה-R1)
אם אתם מעוניינים לרכוש את המכשיר מהארץ, דעו לכם שכרגע החברה שולחת אותו רק לאמריקה הצפונית, בריטניה, יפן, דרום קוריאה וחלק ממדינות אירופה. המשלוח הראשון לא צפוי להגיע למזמינים לפני מרץ הקרוב. ה-R1 הוא גאדג'ט אקסקלוסיבי, כזה שיתחרה בסיכת ה-AI של Humane. אך בעוד הסיכה של Humane נראית באמת כמו משהו שייקח לו עוד זמן רב עד שיגיע לחנויות אם בכלל, ה-R1 של ראביט מתבסס על רכיבי סמארטפון פשוטים שניתן להרכיב בסדנה, כלומר הייצור שלו לא ממש דורש הרבה מאוד מאמץ. הוא מכשיר שמשלב בין יכולות של מוצרים שונים וצריך לקוות שהוא עושה זאת ביעילות גם בחיים האמיתיים, כי ההדגמה שלו בינתיים עוררה הרבה מאוד ציפיות שעשויות לייצר קטגוריה חדשה של מוצרים - סייעני בינה מלאכותית.