גוגל תשלם 700 מיליון דולר ותסיר חסמים לתחרות בשוק האפליקציות למכשירי אנדרואיד - כך עולה מהסכם פשרה של ענקית הטכנולוגיה עם מדינות וצרכנים בארה"ב אשר נחשף אמש (יום ב') בבית משפט פדרלי בסן פרנסיסקו. ההסכם טרם אושר סופית על ידי שופט.
1 צפייה בגלריה
גוגל פליי
גוגל פליי
גוגל פליי
(צילום: Marco Lazzarini / Shutterstock)
במסגרת ההסכם, גוגל הסכימה לשלם 630 מיליון דולר לצרכנים ו-70 מיליון דולר למדינות שתבעו אותה. צרכנים שעומדים בקריטריונים יקבלו פיצוי של שני דולר פחות והם עשויים לקבל תשלומים נוספים בהתאם להוצאות שלהם בחנות האפליקציות גוגל פליי בין 16 באוגוסט 2016 ל-30 בספטמבר 2023. במסגרת ההסכם גוגל לא הודתה בעבירה כלשהי.
בשנת 2021 האשימו עשרות מדינות בארה"ב כי העמלות שגוגל גובה על רכישות בתוך אפליקציות, אשר נעות בין 15% ל-30%, גרמו לעלייה במחירי המוצרים בהיעדר אפשרויות תשלום אלטרנטיביות. העמלות האלה הניבו לגוגל עשרות מיליארדי דולרים בשנה. בנוסף, גוגל הואשמה בכך שהיא מקשה על הפצת אפליקציות שלא באמצעות החנות שלה.
ריפרש
הרשתות החברתיות ממשיכות לבעור / עם נועם שוורץ
28:55
בעקבות ההסכם הודיעה גוגל היא מרחיבה את היכולת של מפתחי אפליקציות ומשחקים לספק לצרכנים אפשרויות תשלום אלטרנטיביות על רכישות בתוך אפליקציות בנוסף למערכת התשלומים של גוגל פליי. כמו כן, היא הבטיחה להפוך את התהליך של הורדת אפליקציות באופן ישיר ממפתחים, בלי לעבור בחנות שלה, לפשוט יותר.
ווילסון ווייט, סגן נשיא גוגל לקשרי ממשלה ומדיניות ציבורית, מסר כי ההסכם מתבסס על הגמישות של מערכת ההפעלה אנדרואיד, מבטיח הגנות אבטחה חזקות, ו"מגן על היכולת של גוגל להתחרות עם יצרנים אחרים ולהשקיע באקוסיסטם של אנדרואיד עבור משתמשים ומפתחים". עורכי הדין של המדינות התובעות אמרו מצדם כי ההסכם כולל "הקלות משמעותיות וארוכות טווח עבור הצרכנים בכל המדינה".
פרטיו של הסכם הפשרה מתפרסמים שבוע בלבד אחרי ההפסד של גוגל במשפט שניהלה נגדה חברת אפיק גיימס, מפתחת המשחק פורטנייט, סביב חנות האפליקציות שלה. חבר מושבעים קבע כי גוגל פעלה באופן לא חוקי על מנת למנוע תחרות בשוק האפליקציות. גוגל הודיעה כי תערער על פסק הדין.