קנדה מנסה להציל את שוק התקשורת - ופותחת חזית מול ענקיות הטכנולוגיה: "חוק החדשות המקוונות" שהעביר הפרלמנט הקנדי בחודש שעבר, וצפוי להיכנס לתוקף בעוד כחצי שנה, יאלץ את ענקיות הטכנולוגיה לשלם לגופי חדשות מקומיים עבור התוכן שהם מייצרים ומופץ בפלטפורמות שלהן. החוק מחייב למעשה את גוגל ואת מטא (פייסבוק לשעבר) להיכנס למשא ומתן על הסכמי תשלום עם כל כלי התקשורת הקנדיים. אם הצדדים לא מצליחים להגיע להסכמה - רגולטור השידורים במדינה רשאי לכפות עליהם בוררות. הסעיף האחרון הוא זה שגרם לענקיות הטכנולוגיה לשבור את הכלים ולהכריז שבמקום לציית לחוק החדש - הן פשוט יתחילו לחסום קישורים לחדשות של גופי תקשורת קנדיים בפלטפורמות שלהן.
2 צפייה בגלריה
מטא וגוגל
מטא וגוגל
מטא וגוגל. מתנגדות בתוקף לחוק
(צילום: Koshiro K / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו תקף את ענקיות הטכנולוגיה על ההחלטה. "העובדה שהן מעדיפות לנתק את הגישה של הקנדים לחדשות מקומיות במקום לשלם את חלקן ההוגן היא בעיה אמיתית, ועכשיו הן נוקטות בטקטיקות בריונות כדי לנסות להשיג את מבוקשן. זה לא הולך לעבוד", אמר.
ואם אתם קוראים את שורות אלה ותוהים "למה כל זה אמור לעניין אותי?" והאם באמת כל כך נורא שתושבי המדינה המנומנמת הזאת יפספסו את הכתבה של המהדורה המרכזית הערב על פסל עורב מצמיגים משומשים שהוצב בפרברי אוטווה (הכתב עוצר עוברי אורח ומתשאל ברצינות תהומית האם שאריות הצמיגים אכן מזכירות נוצות עורב או שהמסר של קיימות לא עבר. לא נגענו). התשובה היא כי מדובר רק בקצה הקרחון של מאבק רחב יותר נגד מונופולי הטק, ושמדינות רבות ברחבי העולם, כולל ארה"ב, בריטניה, הודו, אינדונזיה ודרום אפריקה, שוקלות צעדים דומים. וככל שיותר מדינות מעורבות, כך גדל התמריץ של ענקיות הטכנולוגיה להילחם עד זוב דם.
לפי ההערכות, החוק החדש בקנדה היה עשוי להניב לכלי התקשורת המקומיים יותר מ-300 מיליון דולר קנדיים ​​(מעל ל-226 מיליון דולרים אמריקאיים) בשנה - או מימון של כ-30% מהפעילות של חדר חדשות טיפוסי - תוצאה של הפרסומות והנתונים ששואבות ענקיות הטכנולוגיה על בסיס קבוע מחדשות ואייטמים עיתונאיים בפלטפורמות שלהן.

חשש מגל פייק של ניוז

מטא התנגדה לחוק כבר מהיום הראשון, בעיקר בגלל הסעיף שמחייב אותה להגיע לפשרה במשא ומתן, ושלחה לחזית את רייצ'ל קוראן, ראש תחום מדיניות ציבורית במטא קנדה, לסנגר בנועם על המהלכים הפחות-נועמים של החברה תחת כל עץ ומיקרופון רענן. הטענה המרכזית שלה היא שלא יכול להיות שמטא תצטרך לשלם כסף לתוכן שאתרי החדשות מעלים בעצמם לפלטפורמה באופן וולונטרי ככלי למשיכת טראפיק. כשהמדינה מציבה כאלה תנאים הפכפכים והופכת את מטא למעשה לכפופה לרגולציה של גופי שידור, זכותה העסקית של החברה "לצאת מהשוק" ולמעשה לחסום ממשתמשים קנדיים גישה לאתרי חדשות מקומיים, במטרה שמישהו שם למעלה יתאפס על עצמו ויבטל את החוק. עם זאת, במטא הבהירו שהחדשות לא יוחשכו במידה ויופצו בפלטפורמה על ידי המשתמשים בעצמם, הממשלה או ארגונים חברתיים. לא ברור עדיין כיצד כל זה ייאכף בפועל וכיצד החברה תתמודד עם האיום לגל פייק ניוז שישתלט כליל אחרי שיעלמו מהשטח אתרי החדשות האמינים.
גוגל, לעומתה, שכבר חתמה על הסכמי תשלום דומים בעבר עם ספקי חדשות באוסטרליה, דווקא נראתה בתחילה מוכנה לנהל משא ומתן. אבל בשבוע שעבר היא הכריזה שהחוק החדש "בלתי ניתן לביצוע", והודיעה שגם היא תתחיל להסיר לינקים לחדשות קנדיות ממנועי החיפוש שלה מיד כשהחוק שייכנס לתוקף. גוגל לא שלחה לאולפנים דובר מיומן מטעמה אבל היא הגיבה במספרים: בפוסט תגובה רשמית לחוק שפרסמה החברה בבלוג הקנדי שלה נטען כי יש לה כבר היום הסכמים עם יותר מ-150 ארגוני חדשות קנדיים, ושהטארפיק שהיא מייצרת ממנוע החיפוש שלה כבר מסייע להם להרוויח יותר מ-250 מיליון דולרים קנדיים בשנה (מעל ל-189 מיליון דולרים אמריקאיים). "אנחנו מוכנים לעשות יותר, אנחנו פשוט לא יכולים לעשות את זה באופן שישבור את הדרך שבה נועדו האינטרנט ומנועי החיפוש לעבוד ולהותיר אותנו בחוסר ודאות - הן כלפי המוצר, והן מבחינה פיננסית", אמרו בגוגל.
2 צפייה בגלריה
ג'סטין טרודו מודיע על שני האזרחים הקנדים מסין
ג'סטין טרודו מודיע על שני האזרחים הקנדים מסין
ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו. זועם על גוגל ומטא
(צילום: AP)
גופי התקשורת הקנדיים מצידם הבהירו שהם לא מחפשים נדבה, אלא רק הזדמנות לנהל משא ומתן הוגן מול כוחות טיטאנים. מנכ"לים ונשיאים של כלי תקשורת מובילים במדינה כמו Le Devoir ש-30% מקוראיו מגיעים מרשתות חברתיות ו-Globe and Mail שמקבל 30% מהטראפיק שלו דרך גוגל, אמרו שהסיבה היחידה שענקיות הטכנולוגיה מסרבות לשאת ולתת זה כי הן מונופולים. במשך שנים ניסו ערוצי התקשורת לנהל משא ומתן על הסכמי תשלום על התוכן שהניב לענקיות הטכנולוגיה פרסומות ונתוני צרכנים על בסיס קבוע, אבל הענקיות סירבו בתוקף. החוק החדש הוא התקווה היחידה של התקשורת המקומית לכך שהמצב ישתנה והתעשייה תקבל זריקת מזומנים בתקופה בה היא כל כך משוועת להכנסות. הסכומים המדוברים משולים אומנם לטיפה זעירה במרשתת בהשוואה לעשרות מיליארדי הדולרים שמרוויחות ענקיות הטכנולוגיה מדי שנה - אך עשויים להוות חבל הצלה של ממש לעיתונות.

התקדים האוסטרלי

קנדה עיצבה את החוק החדש לפי חקיקה דומה שהעבירה אוסטרליה בשנת 2021. גם אז החוק עורר התנגדות דומה מצד ענקיות הטכנולוגיה ומטא אף החשיכה את החדשות המקומיות בפייסבוק לתקופה קצרה. אבל אחרי כמה שינויים בהצעת החוק, ניהלו מטא וגוגל משא ומתן על יותר מ-30 עסקאות עם מפרסמים בשווי כולל של יותר מ-130 מיליון דולרים אמריקאים.
אבל גוגל ומטא אומרות שהחוק של קנדה שונה מזה של אוסטרליה באופן מהותי - בעיקר בגלל הסמכות הנרחבת שהוא נותן לרגולטור. באוסטרליה ענקיות הטכנולוגיה לא חויבו לעשות עסקאות עם כל ערוצי התקשורת וגם לא התחייבו לכל סוגי התוכן. הצעת החוק הקנדית, לעומת זאת, לא מאפשרת שום מרחב ואף כאמור מביאה את הרגולטור בעצמו אל שולחן המשא ומתן ונותנת לו את הסמכות לקבוע במידה ואין הסכמה. גוגל טוענת שהיא ניסתה להעלות את חששותיה עוד בשלב הטיוטא לחוק, אבל הממשלה הקנדית, שהבטיחה להעביר בו תיקונים, ״לא נתנה לנו סיבה להאמין שתהליך הרגולציה יוכל לפתור בעיות מבניות עם החקיקה". ולמרות הכל, בפוסט האחרון של החברה היא מצהירה כי "תשתתף בתהליך הרגולטורי" ו"תמשיך להיות שקופה עם קנדים ובעלי אתרים ככל שאנו מתקדמים הלאה". ובמילים הקצת פחות מכובסות של קוראן ממטא: "הדרך היחידה להתקדם הלאה היא לבטל את החוק".