ההפקרות ברשתות החברתיות מתחילה לגבות מחיר אמיתי מבעליהן: המיליארדר פאבל דורוב, 39, מייסד ומנכ"ל אפליקציית טלגרם – שהיא ככל הנראה הרשת החברתית המקלה ביותר בכל הנוגע לפרסומים בנושאי הסתה, גזענות, סחר בסמים, טרור ופדופיליה – נעצר אמש (שבת) במפתיע בנמל התעופה לה-בורז'ה בפריז, לשם הגיע עם מטוסו הפרטי מאזרבייג'ן. הוא יובא בפני שופט היום (א'). התקשורת הרוסית דיווחה ששגרירות רוסיה בפאריס ביקשה גישה קונסולרית לדורוב, על פי השגרירות הרוסית, דיפלומטים רוסים נמצאים בקשר עם עורך דינו של דורוב. השגרירות דרשה להגן על זכויותיו של ולהסביר לאלתר את הסיבות למעצרו. עוד דווח שעד עתה הצד הצרפתי נמנע מאינטראקציה עם דיפלומטים רוסים, כך נמסר מהנציגות הדיפלומטית בהצהרה, כפי שצוטטה על ידי RIA נובוסטי.
3 צפייה בגלריה
פאבל דורוב
פאבל דורוב
פאבל דורוב
( צילום: GettyImages)
אף שהרשויות בצרפת טרם התייחסו לסיבת המעצר, על-פי כלי התקשורת המקומיים - החשדות נגדו נוגעים לפעילות האפליקציה, בין השאר בסחר בסמים, בפדופיליה, בעידוד טרור, בהסתה, בהפרת זכויות יוצרים ובהונאה, ואולי גם קשורות בעקיפין למלחמת רוסיה-אוקראינה. מדובר בתקדים דרמטי, שלפיו מערכת החוק רואה בהיעדר הפיקוח על תכנים כאלה "שותפות" של ממש בהפצתם, והיא מתכוונת להטיל אחריות אישית על מנהלי ובעלי הפלטפורמות המפיצות אותם.
דורוב, שהיה מלווה בעת מעצרו בשומר הראש שלו ובאישה, נחשב כבר שנים ל"אישיות בלתי רצויה" באירופה, ובשנים האחרונות נזהר מלבקר בה. את טלגרם, שבסוף 2023 היו לה כ-900 מיליון משתמשים פעילים, הקים ב-2013 כאפליקציית מסרים מיידיים, יחד עם אחיו ניקולאי, המשמש כיום כסמנכ"ל הטכנולוגיה בחברה.
בעשור האחרון, ובעיקר בחסות הקורונה, נהנתה טלגרם מזינוק בפופולריות: בגלל היעדרה הכמעט-מוחלט של מערכת סינון תכנים, היא הפכה למערב פרוע, במה לא מצונזרת של חדשות לא רשמיות, כולל פייק-ניוז. טלגרם סייעה במיוחד להפצת סרטוני הזוועה של דאע"ש ולדיווחי אמת ושקר קשים לצפייה מחזית המלחמה באוקראינה.
חמאס וחיזבאללה הפכו את טלגרם לנשק של ממש: הרשת אפשרה, למשל, לרוצחי הנוח'בה של חמאס להפיץ בהרחבה, גם בשידורים חיים, את זוועות הטבח ב-7 באוקטובר. ערוצי חמאס באפליקציה גדלו במהירות בחמשת הימים הראשונים של המלחמה; ערוץ גדודי עז-א-דין אל-קסאם, למשל, שילש את מספר המנויים שלו מ-205 אלף לכמעט 620 אלף, לצד גידול של פי עשרה במספר הצפיות לפוסט.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית טלגרם על רקע מחבלים של חמאס
אפליקציית טלגרם על רקע מחבלים של חמאס
אפליקציית טלגרם איפשרה לחמאס לפרסם את סרטוני זוועות ה-7 באוקטובר
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
אף שהיא נחשבת לרשת החברתית המועדפת על ארגוני טרור ופשע, דורוב טוען בעקביות כי טלגרם מסייעת לאזרחים להתבטא בחופשיות במדינות שבהן מוגבל חופש הדיבור. רק לאחר לחצים בינלאומיים חוזרים ונשנים הסירה טלגרם חלק מהערוצים הללו, אבל אחרים פעילים עד היום. לערוץ Gaza Now המזוהה עם חמאס, למשל, למעלה מ-24 מיליון מנויים.
בפוסט שפרסם ב-13 באוקטובר עשה דורוב שימוש באזהרה של חמאס לפני תקיפת העיר אשקלון כדי להצדיק את המדיניות הסלחנית שלו מול תכני הזוועה: "האם סגירת ערוץ חמאס תעזור להציל חיים – או שהיא תסכן חיים נוספים?". מדינות אירופה – ובעיקר האיחוד האירופי כגוף העליון שלהן - נחשבות לראש החץ במאבק ברשתות החברתיות בפרט ובענקיות הטכנולוגיה בכלל: רק באחרונה נכנס לתוקף באיחוד האירופי "חוק השווקים הדיגיטליים" (DMA), שמחייב חברות טכנולוגיה גדולות לפקח, לנטר ולהסיר תכנים בלתי חוקיים כגון - הסתה לאלימות, שידול לפדופיליה או אנטישמיות בפלטפורמות שלהן. אגב גם בישראל עלתה דרישה מצד הכנסת כלפי הרשתות החברתיות בכלל וטלגרם בפרט לטפל בהסרת "תכנים בעייתיים".

מייסד המקבילה הרוסית של פייסבוק וחובב סטיב ג'ובס

דורוב, יליד סנקט פטרסבורג, מתגורר כיום בדובאי, שם גם ממוקם רשמית מטה החברה. הונו מוערך על-ידי "פורבס" בכ-15.5 מיליארד דולר, והוא מחזיק במספר אזרחויות - רוסית, צרפתית ושל איחוד האמירויות. הוא ואחיו נאלצו לברוח מרוסיה ב-2014 לאחר שאולצו לוותר על הבעלות על רשת חברתית פופולרית קודמת שהקימו, VK (Vkontakte) שנחשבת "הפייסבוק של רוסיה", לטובת חברת הביטוח סוגאז שבבעלות מקורבי פוטין.
ב-2018 נקנסה טלגרם ברוסיה בעקבות סירובו של דורוב לחשוף בפני הממשל הרוסי את הגישה לתכני הפלטפורמה. האפליקציה נחסמה חלקית לשימוש, אך השימוש בה הותר רשמית מחדש ב-2020 אחרי שדורוב הגיע להסדר מפתיע ועלום עם "רשות התקשורת" הרוסית. כיום נהנית טלגרם במדינה מפופולריות גבוהה, במיוחד לאור חסימתן של רשתות חברתיות מערביות אחרות. דורוב מכחיש, אגב, שוב ושוב כל קשר לשלטון הרוסי או לשירותי הביון הרוסיים. עם זאת, יש לציין שהצבא הרוסי עושה שימוש באפליקציה לתקשורת בין היחידות בשטח במלחמת רוסיה-אוקראינה.
3 צפייה בגלריה
פליטה אוקראינית עם ילדה, מתעדכנת בחדשות במעבר הגבול עם פולין
פליטה אוקראינית עם ילדה, מתעדכנת בחדשות במעבר הגבול עם פולין
פליטה אוקראינית עם ילדה, מתעדכנת בחדשות בטלגרם במעבר הגבול עם פולין
( צילום: AFP)
ישנן כמה תכונות חשובות בטלגרם המקנים לה מעמד מיוחד בין הרשתות החברתיות ובמלחמות התעמולה הגאו-פוליטיות: האחת – היא מהווה כלי חזק ליצירת קבוצות ענק (מאות אלפי משתמשים בקבוצה – לעומת 256 בלבד בוואטסאפ, לדוגמה). השנייה - היכולת להעלות אליה קבצים גדולים במיוחד, והשלישית - פורמט ה"ערוצים" שלה, שמאפשר לכל אחד להירשם לכל ערוץ, להעלות ולקבל עדכונים על פי תחומי העניין שלו. עיתונאים ועורכי חדשות צמודים אליהם 24 שעות. וכמובן, העובדה שבטלגרם ניתן להסתיר את מספר הטלפון של המשתמש : "שיחות סודיות" בשירות, כמו גם שיחות וידיאו, מוצפנות "מקצה לקצה", ולא נשארות על השרתים כך לפי טענת החברה, ואין אפשרות אפילו ללכוד בהן צילומי מסך.
דורוב עצמו מנהל אורח חיים ראוותני למדי, עם גינונים שמזכירים אושיות כמו סטיב ג'ובס. הוא נוהג ללבוש שחורים ולא בורר במילים כשהוא תוקף את יריביו. חשבון האינסטגרם שלו, עם 1.2 מיליון עוקבים, כולל מבחר עצום של תמונות שלו בתנוחות דוגמן.