נראה שמסע החיסול של טיקטוק בארה"ב צובר עוד ועוד מומנטום. מדיווח של ABC אתמול (ג') עולה ש-14 מדינות בארה"ב התאחדו כדי לתבוע את הרשת החברתית הסינית בפגיעה בבריאות הנפש של ילדים במדינה.
5 צפייה בגלריה
מטה טיקטוק
מטה טיקטוק
מטה טיקטוק. מסע החיסול של החברה בארה"ב מגיע לשיא חדש
(צילום: רויטרס)
לפי התביעה, שהוגשה בניו יורק על ידי התובע הכללי, טיקטוק מואשמת בכך שטענה באופן שקרי שהשימוש בפלטפורמה בטוח לקטינים. בנוסף, היא מואשמת שאספה נתונים של קטינים ללא אישור. שאר המדינות שלא הצטרפו לתביעה המשותפת, בהן קליפורניה, אילינוי, קנטאקי, ורמונט, וושינגטון והעיר וושינגטון הבירה (DC), הגישו תביעות משלהן בבתי המשפט המקומיים, אך התביעות שלהן יתנהלו בשיתוף פעולה בין התובעים כפי שהיה במשפט נגד גוגל.

זרז להתפרצויות של מחלות נפש

זו לא הפעם הראשונה שעולות טענות נגד טיקטוק בכל הקשור לבריאות הנפש של ילדים ובני נוער, כבר בשנה שעברה פרסם משרד הבריאות של מדינת ניו יורק דוח ובו נמצא ששימוש במדיה החברתית מהווה זרז עיקרי להתפרצויות של דיכאון, תעוקה (סטרס) ומחלות נפש נוספות בקרב קטינים. על פי הצעה של הרופא הכללי של ניו יורק, השימוש בפלטפורמה צריך להיות מוגבל לפחות על ידי אזהרות כפי שיש על קופסאות סיגריות או מוצרים מסוכנים אחרים.
5 צפייה בגלריה
האם ארה"ב תדרוש לסמן בתווית אזהרה את הרשתות החברתיות?
האם ארה"ב תדרוש לסמן בתווית אזהרה את הרשתות החברתיות?
האם ארה"ב תדרוש לסמן בתווית אזהרה את הרשתות החברתיות?
(צילום: שאטרסטוק)
כאמור, הטענה העיקרית בתביעה היא שטיקטוק טענה כי השימוש בשירות שלה "בטוח", למרות שלא כך הדבר. בתביעה מפורטות מספר טענות על השיטות המשמשות את טיקטוק להגברת ההתמכרות לשימוש בפלטפורמה, כמו למשל התראות שקופצות 24 שעות ביממה, ניגון אוטומטי של סרטונים אחד אחרי השני וכמובן אי-הגבלת זמן השימוש בה.
עוד נטען כי הרשת החברתית מאפשרת התפתחות של תופעות חברתיות שליליות כגון "אתגרי טיקטוק", הגורמים לכך שקטינים נדרשים לגנוב רכבים מסוג מסוים או לבצע משימות אחרות המסכנות אותם ואת בריאותם.

איסוף נתונים לא חוקי על קטינים

לבסוף, מגיע נושא איסוף הנתונים. על פי התביעה, טיקטוק אוספת מידע על ילדים באופן שאינו תואם לחוק הפרטיות וההגנה על קטינים הפדרלי, הדורש אישור הורים פרואקטיבי עבור איסוף נתוני שימוש של קטינים מתחת לגיל 13.
5 צפייה בגלריה
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
טיקטוק אוספת לכאורה מידע על ילדים באופן לא חוקי
(אילוסטרציה: Shutterstock)
בתגובה לתביעה, הסביר דובר טיקטוק כי החברה "לא מסכימה" עם עיקריה ושהיא עומלת קשה על מנת לספק אמצעי הגנה למשתמשים, להסיר משתמשים שאינם בגיל המינימלי (13) ולספק כלים להורים על מנת לנטר ולפקח על השימוש של קטינים מתחת לגיל 16 בפלטפורמה. עוד טוענת החברה שהיא ביקשה כבר לפני שנתיים לשתף פעולה עם התובעים המדינתיים השונים כדי להתאים את השירות שלה לדרישות הרגולציה, אך שהם בחרו בתביעה במקום.

התופעה התרבותית שנכנסה לרשימה השחורה

אין ספק שטיקטוק, החברה הסינית שהצליחה להפוך לתופעת תרבות בקרב צעירי העולם, והאמריקאים בפרט, נמצאת בשנים האחרונות ברשימה השחורה של כל פוליטיקאי אמריקאי. בגלל השליטה האוטומטית של המפלגה הקומוניסטית בכל הנתונים של ישויות מסחריות במדינה, עלו הרבה חששות, כולל מהבית הלבן והקונגרס, שהאפליקציה מהווה למעשה סוג של דלת אחורית עבור בייג'ינג כדי לקצור מידע ונתונים על אזרחים אמריקאיים. יתרה מכך, מזה מספר שנים האפליקציה אסורה לשימוש והתקנה על טלפונים ומחשבים של עובדי מדינה אמריקאים.
מוקדם יותר השנה הוזמן מנכ"ל טיקטוק שו זי צ'ו (לצד מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, מנכ"ל סנאפ, אוון שפיגל, מנכ"ל דיסקורד, ג'ייסון סיטרון ומנכ"לית X, לינדה יקרינו) לשימוע בקונגרס בנושא בטיחות השימוש של מדיה חברתית על ידי קטינים. חברי הסנאט ניצלו את המעמד כדי לתקוף אותם ישירות על הבעיות שנוצרו לקטינים משימוש במדיה חברתית.
5 צפייה בגלריה
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
(צילום: Chip Somodevilla / Getty Images)
יש לציין שלאפליקציה יש היום יותר ממיליארד משתמשים ברחבי העולם, וכ-170 מיליון חשבונות משתמשים באמריקה לבדה. במחקר שפורסם שלשום (ב') נמצא שרוב המשתמשים (הבגירים) בה נוטים לעקוב אחר יוצרי תוכן או חשבונות שמפרסמים תכני בידור ותרבות פופולרית.
עורכי המחקר במכון פיו (Pew) ציינו שאין זה אומר שאין תוכן פוליטי בטיקטוק, אלא שגם את התוכן הפוליטי מספקת הפלטפורמה דרך אותם חשבונות - כמו למשל הקריאה של טיילור סוויפט ללכת להירשם להצבעה בבחירות. החוקרים ציינו שבכל מקרה רוב התכנים שמוצגים למשתמשים על ידי האלגוריתם מגיעים מחשבונות שהם לא עוקבים או מנויים להם. כלומר, הדבר מחזק את העמדה שטיקטוק אחראית לפחות לחלק גדול מהתכנים המוצגים למשתמשים.
5 צפייה בגלריה
נאצים בטיקטוק
נאצים בטיקטוק
תכנים נאצים בטיקטוק
(צילום מסך: אתר ISD )
טיקטוק אינה פוליטית, כך לפחות נטען. אך אין ספק שגם תכנים פוליטיים ומסיתים מגיעים לשם. כך למשל קמפיינים של פרו-פלסטינים העוסקים במלחמה בעזה הופצו גם בעזרת חשבונות שאינם נחשבים פוליטיים או המקושרים למדיה המסורתית כמו עיתונאים או פרשנים.
ואם ניקח בחשבון את העובדה שאמריקאים רבים, בעיקר מתחת לגיל 30, צורכים את התוכן החדשותי והאקטואלי שלהם דרך טיקטוק, גם דרך חשבונות שהם לא עוקבים אחריהם ושמוצגים להם בזכות האלגוריתם הכל יכול של הפלטפורמה, הבעיה הופכת לברורה וחמורה במיוחד.
לא ברור עדיין אם התביעה הנוכחית תגדיל את הסיכוי להחרמת טיקטוק באמריקה, אך יש סיכוי רב שהיא תשמש כאמצעי לאיים על בייטדאנס, חברת האם של הפלטפורמה, להתפרק ממנה ולמכור אותה לגורם צד שלישי אמריקאי, או לפחות כזה שאינו מהווה איום על ההגמוניה האמריקאית בעולם.