"זה היה מזעזע לראות את זירת הטבח, או את אחת הזירות של הטבח, כמו גם את הסרט הקצר שאחריו, שהראה עוד אנשים חפים מפשע נהרגים. זה היה מטריד במיוחד עבורי לראות את השמחה של האנשים שהרגו אנשים חפים מפשע, כולל ילדים, תינוקות ואנשים חסרי ישע. זה דבר אחד אם אזרחים נהרגים בטעות, אבל זה דבר אחר ליהנות מרצח של אזרחים. זה מרושע", כך אמר היום (ב') בצהריים אילון מאסק בשיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שהועברה בשידור חי ב-X (טוויטר לשעבר), אחרי שהשניים ביקרו יחד בכפר עזה.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו הציג לאילון מאסק את זוועות טבח ה-7 באוקטובר מקיבוץ כפר עזה
ראש הממשלה נתניהו הציג לאילון מאסק את זוועות טבח ה-7 באוקטובר מקיבוץ כפר עזה
נתניהו ומאסק בכפר עזה
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)

עוד בנושא:

נתניהו השיב למאסק: "חמאס זה כת של מוות. חלק מהדברים שראינו, ילדים נרצחים מול הוריהם, הורים נרצחים מול ילדיהם, אמהות שמחביאות ילדים קטנים בחדר הכביסה, בתנור או בעליית גג מוסתרת והמפלצות האלה מוצאות את עליית הגג ואתה יכול לדמיין שהילדים הרגישו כמו בסיפור אגדות עגום שבו המפלצות מגיעות אליהם, הורגות אותם ושורפות אותם. הם רדפו אחריהם, הם ערפו ראשים של נשים וגברים, הם קשרו אישה ליד עץ ואז אנסו אותה שוב ושוב ורצחו אותה. הם רצחו מאות אנשים בפסטיבל מוזיקה".
ריפרש
עלילות מאסק וסטארלינק: בדרך למאדים עוצרים בעזה / עם ד"ר אביב אופיר
20:27
מאסק ציין כי אחת הטענות הנפוצות היא שגם ישראל הרגה אזרחים ברצועת עזה, "אבל יש הבדל חשוב כאן והוא שישראל מנסה להימנע מהריגת אזרחים ועושה כל מה שהיא יכולה כדי לעשות זאת. אין הבעת שמחה על הריגה". נתניהו השיב: "יש חרטה על מוות של אזרחים. זאת טרגדיה ואנחנו מנסים לצמצם אותה כמה שאפשר".
במהלך השיחה התייחס מאסק להפגנות בעד חמאס ברחבי העולם ואמר כי מדובר בתופעה מדאיגה: "אני מסכים שאנחנו רוצים עתיד טוב עבור הפלסטינים. האתגר הוא להיפטר ממי שרוצחים יהודים, ולמזער את הפגיעה באזרחים ולהפסיק את התעמולה שמשכנעת אנשים לקחת חלק ברצח. זה חיוני להבין איך מאמנים אותם לרצוח ולהאמין שמוות של אזרחים הוא דבר טוב, ולהפסיק את זה".
נתניהו ומאסק בכפר עזה
(צילום: עומר מירון / לע"מ)
מאסק הדגיש את הצורך בשיקום רצועת עזה אחרי המלחמה ואמר כי הוא מעוניין להיות מעורב במאמצים בנושא. הוא הזכיר כי חוזה ורסאי שנחתם בסיומה של מלחמת העולם הראשונה גרם למרמור בגרמניה והוביל למלחמת העולם השנייה. "זאת הייתה טעות גדולה", אמר מאסק, "אחרי מלחמת העולם השנייה אנשים הבינו שצריך לבנות מחדש את הכלכלה במקום להעניש. ואז בנו מחדש את יפן, את גרמניה והרבה מאירופה, והיה שלום ושגשוג למשך תקופה ארוכה". בסיום השיחה אמר מאסק כי "צריך לנטרל את הרוצחים, לעצור את התעמולה (של חמאס - א"א) ולהפסיק לאמן אנשים להיות רוצחים בעתיד, ואז לגרום לעזה לשגשג. אם זה יקרה, אני חושב שזה יהיה עתיד טוב". נתניהו: "אני מקווה שתהיה מעורב בזה". מאסק: "אני רוצה לעזור".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הפגישה עם אילון מאסק
בנימין נתניהו הפגישה עם אילון מאסק
נתניהו ומאסק צופים בגרסה המקוצרת של "סרטון הזוועות"
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הפגישה עם אילון מאסק
בנימין נתניהו הפגישה עם אילון מאסק
בנימין נתניהו הפגישה עם אילון מאסק
נתניהו היה הדובר העיקרי בשיחה עם מאסק שנמשכה כ-20 דקות והתקיימה בכנסת, זמן קצר לאחר שהשניים ביקרו בכפר עזה, שם הציגו נתניהו ונציגי צה"ל למיליארדר את זוועות הטבח שאירע ב-7 באוקטובר. לאחר מכן הציג נתניהו למאסק גרסה מקוצרת של "סרטון הזוועות", שנערך על ידי צה"ל וכולל תיעודים קשים לצפייה מהטבח. במהלך השיחה ב-X לא התייחס נתניהו לעלייה בכמות הפוסטים האנטישמיים ברשת החברתית שבבעלות מאסק או לעובדה שהפלטפורמה הפכה לכר פורה להפצת דיסאינפורמציה ופייק ניוז בנוגע למלחמה. נתניהו התעלם גם מההתבטאות השנויה במחלוקת של המיליארדר מלפני כשבועיים, שנתפסה בעיני משקיפים רבים כאנטישמית. "אמרת את האמת לאמיתה", אמר מאסק למשתמש ב-X שטען כי קהילות יהודיות מקדמות "שנאה נגד לבנים" והדהד את תיאוריית ה"ההחלפה הגדולה" שלפיה יהודים זוממים בחשאי להחליף את האוכלוסייה הלבנה בארה"ב במהגרים. בתשובה לשאלת ynet מדוע נתניהו לא העלה את הנושא, השיבו גורמים בלשכת ראש הממשלה כי "לא סוכם לדבר על נושא כלשהו חוץ מהמלחמה".
מלשכת נתניהו נמסר כי פרט לשיחה ששודרה ב-X, נתניהו ומאסק קיימו בכנסת "פגישה מורחבת" שעסקה בתחום הבינה המלאכותית ובהיבטים ביטחוניים, בהשתתפות בכירים ממערכת הביטחון ו"מובילים בתחומי הבינה המלאכותית והסייבר". בתמונה שהופצה על ידי הלשכה מופיע בין היתר דני גולד, ראש מפא"ת (המינהל למחקר פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון). בפגישה נכח גם עומרי כספי, כדורסלן ה-NBA לשעבר שהיה מעורב בתכנון ביקורו של מאסק בישראל.
5 צפייה בגלריה
אילון מאסק ואמיר אוחנה
אילון מאסק ואמיר אוחנה
אילון מאסק ואמיר אוחנה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
בהמשך נפגש מאסק עם יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, שהציג בפניו את המיצג של תמונות החטופים במליאה. מדוברות הכנסת נמסר כי אוחנה אמר למאסק שישראל עושה הכל כדי להשיב את החטופים, הודה לו על תמיכתו בישראל, שיבח אותו על אמירתו כי "מעשים חזקים יותר ממילים" והוסיף בהקשר זה: "עכשיו זה גם הזמן להשקיע בישראל, לפתוח מרכזי מחקר ופיתוח ומיזמים מהסוג שאתה יודע לעשות הכי טוב".
פגישתם של יצחק הרצוג ואילון מאסק במסגרת ביקורו הארץ במלחמה חרבות ברזל
(צילום: אבי קנר)
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ואילון מאסק
יצחק הרצוג ואילון מאסק
יצחק הרצוג ואילון מאסק
(צילום: חיים צח, לע"מ)
אחר הצהריים נפגש מאסק עם הנשיא יצחק הרצוג במשכנו בירושלים. "למרבה הצער", אמר הרצוג למאסק, "אנו מוצפים באנטישמיות, שהיא שנאת יהודים. ושנאת יהודים משפיעה על התנהגותם של בני אדם במקומות רבים ברחבי העולם, ולך יש תפקיד עצום. אני חושב שאנחנו צריכים להילחם בזה יחד, כי בפלטפורמות שאתה מוביל, למרבה הצער, יש מאגר רב של שנאה, שנאת יהודים, אנטישמיות". מאסק אמר להרצוג: "אנחנו צריכים לעשות כל מה שאפשר כדי לעצור את השנאה. אנשים אלה ניזונו מתעמולה מאז שהיו ילדים, וזה מדהים למה שבני אדם מסוגלים לעשות אם יזינו אותם בשקרים, מהיותם ילדים - הם יחשבו שרצח של חפים מפשע הוא דבר טוב, מה שמראה עד כמה תעמולה יכולה להשפיע על מוחם של אנשים".
פגישתם של בני גנץ ואילון מאסק בכנסת, ירושלים
מאסק פגש היום גם את השר בני גנץ, שהודה לו על ביקורו בישראל והציג בפניו את תמונת המצב על הלחימה בעזה, בלבנון ובגזרות נוספות. גנץ הדגיש כי לקחי ההיסטוריה של העם היהודי מצווים על ישראל להיות נחושה במאבק נגד האנטישמיות והשנאה ההולכת וגוברת ברחבי העולם במיוחד בימים אלה, ואת התפקיד הקריטי שיש לרשתות החברתיות בכלל, ול-X בפרט במאבק הזה. לפגישה הצטרפה יוצרת התוכן הישראלית אלה קינן, שסיפרה למאסק על ההתמודדות של ישראלים ותומכי ישראל עם הסתה ואנטישמיות ברשתות, ועל החשיבות העולמית של מיגור השיח השקרי באמצעות הכלים של X.
בהכנת הידיעה השתתפה סיון חילאי
פורסם לראשונה: 15:09, 27.11.23