הרשת החברתית החדשה של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, Truth Social, הושקה לרגל ציון יום הנשיאים האמריקאי שחל היום. היא מסמנת את חזרתו של טראמפ למדיה החברתית, אחרי שנחסם מפלטפורמות המיינסטרים בצעד שנוי במחלוקת. האפליקציה הושקה בינתיים באפסטור (חנות האפליקציות של אפל) בלבד והיא אינה זמינה למשתמשים בישראל. Truth Social הורדה באופן אוטומטי למכשירים של משתמשים שהזמינו אותה מראש והגיעה תוך זמן קצר לצמרת טבלת ההורדות באפסטור בדירוג האפליקציות ללא תשלום.

עוד בנושא:

מבחינה ויזואלית ופונקציונלית הממשק של הפלטפורמה מזכיר מאוד את טוויטר. הוא מאפשר למשתמשים לפרסם מעין ציוצים, שכל אחד מהם נקרא Truth, לשתף פוסטים של אחרים בפונקציה הנקראית Re-Truth ודומה לRe-tweet בטוויטר, לעקוב אחרי משתמשים אחרים, להתכתב בהודעות אישיות, וכן להגיב לפוסטים או לסמן כי אוהבים אותם.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ על רקע הרשת החברתית Truth Social
דונלד טראמפ על רקע הרשת החברתית Truth Social
דונלד טראמפ ו-Truth Social
(צילום: רויטרס, Truth Social)
הרשת החברתית החדשה משווקת ככזו שתאפשר חופש ביטוי ללא אפליה נגד עמדות פוליטיות שונות. בתיאור האפליקציה באפסטור, הגישה בה היא נוקטת מושווית לאירוע חתונה גדול בו מתקבצים אנשים שונים בעלי דעות שונות, ומצליחים ליהנות יחד למרות חוסר ההסכמות ביניהם.
Truth Social היא חלק מגל של רשתות חברתיות שמשווקות את עצמן ככאלה ששומרות על חופש הביטוי, במטרה למשוך משתמשים שמרגישים כי פלטפורמות המיינסטרים מוטות נגדן. במהלך כהונתו כנשיא, טראמפ הרבה לצייץ בחשבון הטוויטר שלו - בסך הכל כ-20 אלף פעמים. למרות זאת, הוא גם הרבה לבקר את הרשתות החברתיות הגדולות, בין היתר בטענה של הטיה כנגד דעות שמרניות. טראמפ סירב להצטרף לרשתות חברתיות אחרות המזוהות עם הימין, לפי דיווחים גם בתמורה לסכומי כסף גבוהים, והעדיף לקדם את היוזמה שלו לרשת חברתית משלו.
3 צפייה בגלריה
Truth Social
Truth Social
Truth Social
(תמונה: צילום מסך מתוך האפסטור)
3 צפייה בגלריה
Truth Social
Truth Social
Truth Social
(תמונה: צילום מסך מתוך האפסטור)
לפי דיווחים שונים, חלק מהמשתמשים שניסו להצטרף לפלטפורמה החדשה עם השקתה, נתקלו בתקלות וקשיים כשניסו לפתוח חשבון, או שנוספו לרשימת המתנה וקיבלו הודעה לפיה "בשל דרישה עצומה, הוספנו אותך לרשימת המתנה". גם האתר של הרשת החברתית אינו זמין כרגע.
טראמפ נחסם מטוויטר, פייסבוק ויוטיוב לאחר המתקפות על הקפיטול האמריקאי בינואר 2021, שבוצעו על-ידי תומכיו. הנימוק מאחורי החסימה הייתה שהסית לאלימות באמצעות פרסומיו ברשתות החברתיות. עם החסימה, טראמפ איבד את ערוץ התקשורת הישיר עם עוקביו, אותו הוא מקווה לשחזר כעת, כדי לקדם את שאיפותיו לשוב לזירה הפוליטית.
מפתחי האפליקציה הם Trump Media & Technology Group (TMTG) - יוזמה חדשה בבעלות טראמפ, שאותה מנהל דווין נונס, חבר קונגרס לשעבר. בעתיד מעוניינים להרחיב אותה מעבר לרשת החברתית גם להשקת שירות סטרימינג ופודקאסטים, אך לפי דיווחים היא מתנהלת באופן שלוקה בחסר, ולנונס, שהיה חוואי לפני שנבחר לקונגרס, חסר הידע כדי להוביל חברת טכנולוגיה.
לפני מספר ימים, בנו הבכור של טראמפ, דונלד טראמפ ג'וניור, צייץ צילום מסך מהחשבון של אביו ב- Truth Social בו נכתב "תתכוננו! הנשיא האהוב עליכם יפגוש אתכם בקרוב!". חלק מהמשתמשים לעגו לעובדה שטראמפ מקדם את האלטרנטיבה שלו לטוויטר בטוויטר עצמה. מנגד, מספר חברי קונגרס מכהנים רפובליקנים כבר הצהירו כי יצטרפו לרשת החדשה.