"הטיפול הממשלתי בתחום הבינה המלאכותית (AI) חובבני מאד ועם החובבנות הזאת אי אפשר להמשיך", כך אומר היום (ג') המשקיע ואיש ההייטק מייקל אייזנברג, בישיבת ועדת הבינה המלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות של הכנסת. בנאום תוכחה לחברי הכנסת ולשרים הוא טען כי החובבנות שלהם מונעת את ההובלה של ישראל בתחום הבינה המלאכותית בעולם.
2 צפייה בגלריה
מייקל אייזנברג
מייקל אייזנברג
מייקל אייזנברג
(צילום: סאני אייזנברג)
הוועדה עסקה במקומה של ישראל במרוץ הגלובלי ל-AI. אייזנברג, שותף-מנהל בקרן הון הסיכון אלף, אמר כי המפתח להצלחת ישראל הוא החזרה לארץ של מומחי הייטק ובינה מלאכותית ישראלים, כמו למשל הישראלי לשעבר איליה סוצקובר, ממייסדי OpenAI, שמקים כיום חברה חדשה "איפה הצוותים שהולכים להביא את הטאלנטים לארץ, מי מסתער על זה", שאל אייזנברג, "איפה רשימת הטאלנטים שאנחנו חייבים, אבל חייבים, להחזיר או להביא לארץ? מי בממשלה ובכנסת יודע לדבר באופן רהוט ומשכנע על הנושא? הבית הזה מלא בחובבנים! אין עומק, אין אסטרטגיה, ובעיקר אין תכנית ביצוע. ובלי זה אי אפשר לנצח"
אייזנברג האשים את הממשלה, שאינה מבינה את חשיבותה של הבינה המלאכותית לעתיד המדינה. "זה כמו הגרעין. בינה מלאכותית ב-2024 היא מפעל טקסטיל בדימונה בשנות ה-50 של המאה הקודמת. בן גוריון בכבודו ובעצמו נפגש עם מדענים מובילים בגרעין כמו אופנהיימר וטלר והתייעץ איתם. שמעון פרס יצא לעולם לפגוש אותם ולנסות לגייס אותם לתכנית הגרעין. ראש הממשלה נפגש עם אילון מאסק ועוד כמה מובילים אבל מי ממשיך את העבודה? מי מוביל? תתחילו לעבוד בצורה רצינית".
עוד אמר שהשקעה בבינה מלאכותית תסייע בהורדת יוקר המחיה, אבל התקציב שנקבע לתחום כ-700 מיליון דולר – הוא מעט מדי ומאוחר מדי: "זה צריך להיות 7 מיליארד דולר, כדי להחזיר לפה מוחות. אתם בבית הזה מוציאים כסף וסוכריות על כל שטות. עבודה רצינית בבינה מלאכותית תשפיע על חיי כולנו ועל צאצאנו. בינה מלאכותית דורשת רצינות, השקעה רצינית, תוכניות ביצוע רצינית להביא מוחות, לבנות גישה לכוח מחשוב ולמוליכים למחצה. לצערי, לעת עתה אנחנו לא יכולים לסמוך עליכם כי אתם חובבנים".
לדבריו ישראל מפסידה במרוץ מול מדינות שחלשות ממנה טכנולוגית: "לא ייתכן שהאמירתים לוקחים אותנו בסיבוב, לא ייתכן שהצרפתים גוברים עלינו בבינה מלאכותית. אם האוצר לא יודע לתעדף את ההשקעה הזאת על פני שטויות שלא כדאי לפרט פה, אם משרד הכלכלה לא יודע לעבוד בצורה רצינית, אם משרדי הממשלה לא יבנו תוכניות ביצוע על גיוס טאלנט וכוח מחושב, אז זוזו הצידה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להפסיד בקרב הזה".
נתי אמסטרדם, דירקטור אזורי באנבידיה ישראל, הוסיף: "אנחנו נמצאים היום בתחילתה של מהפכה תעשייתית חדשה, מהפכת הבינה המלאכותית. ישראל היא מובילת הייטק עולמית עם חוקרים ומדענים פורצי דרך, וכדי שנמשיך להוביל גם בעידן ה-AI, צריך להקים ולהעניק לתעשיה הישראלית גישה לתשתיות מחשוב על לבינה מלאכותית - שיאיצו את ההון האנושי בישראל בכל התחומים והתעשיות, ומן הצד השני יאפשר לאזרחים הישראליים ליהנות גם הם מהפירות של מהפכת ה-AI״.
2 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
ח"כ אורית פרקש הכהן
(צילום: EPA)
יו"ר הוועדה, ח"כ אורית פרקש הכהן, אמרה: "הדיון בוועדה עוסק בצורך של ישראל להתעשת בדחיפות בנושא מעמדה הטכנולוגי בעולם המשתנה של בינה מלאכותית והשקעות בתשתיות טכנולוגיות. זה נושא של בטחון לאומי שצריך להתקיים על ידי ראש הממשלה. במקום זה הכנסת מקיימת שלושה דיונים מבישים היום בכל מה שלא נכון: בוועדת החוקה מקדמים את חוק הג׳ובים לרבנים, בוועדת החוץ והביטחון מקדמים את חוק הפטור מגיוס לחרדים ובוועדת הטכנולוגיה מקדמים חוק לפגיעה בפרטיות״.
ממסמך שהוגש לוועדה על ידי מרכז המידע והמחקר של הכנסת עולה, שמקומה של ישראל בדירוגים העולמיים רחוק מלהשביע רצון. לפי דירוג Tortoise ישראל מדורגת אמנם במקום השני על בסיס פעילות חברות הזנק, השקעות, ומיזמים עסקיים המתבססים על בינה מלאכותית. אך מנגד היא מדורגת במקום ה-47 באסטרטגיה ממשלתית, מדד המייצג את רמת המחויבות של הממשלה לבינה מלאכותית ובמקום ה-28 בתשתיות אינטרנט, חשמל ומחשוב על. לפי מדד אוניברסיטת סטנפורד ישראל מדורגת במקום התשיעי, אחרי גרמניה ואוסטרליה. בדירוג Insights Oxford ישראל נמצאת במקום ה-30 בעולם מתחת לערב הסעודית ובלגיה, ירידה של 10 מקומות לעומת השנה הקודמת.