מנכ"ל גוגל על דוכן העדים: סונדר פיצ'אי שפך אור על הסכם המיליארדים עם אפל ומתח ביקורת על מיקרוסופט כשהעיד אמש (יום ב') מטעם ההגנה במשפט שמנהל משרד המשפטים האמריקני נגד גוגל.
2 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי מגיע לבית המשפט
סונדר פיצ'אי מגיע לבית המשפט
סונדר פיצ'אי מגיע לבית המשפט
(צילום: Jose Luis Magana / AP)

עוד בנושא:

המשפט, שנפתח בחודש שעבר, מתמקד בשאלה האם ההסכמים של גוגל עם חברות כמו אפל וסמסונג על כך שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל במוצרים שלהן, פוגעים בתחרות ומהווים הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים. בכירים באפל וכן מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה כבר העידו במשפט וכעת הגיע תורו של פיצ'אי.
ריפרש
המלחמה עם חמאס מגיעה לרובלוקס / עם יונתן רז-פרידמן
23:49
ההסכם הגדול ביותר של גוגל הוא עם אפל, ולפי ההערכות בשנת 2021 היא שילמה לה לא פחות מ-18 מיליארד דולר. בעדותו הסביר פיצ'אי מדוע ההסכם הזה כל כך חשוב לגוגל: "מכיוון שאפל מעצבת את החוויה (במוצרים שלה - י"מ), לא היה ברור כיצד הם ישנו אותה ללא תמריץ פיננסי". זאת אומרת שבגוגל חששו שאם לא ישלמו לאפל, החברה המתחרה תבחר במנוע חיפוש אחר כברירת מחדל, תאפשר למשתמשים לבחור מבין רשימה של מנועי חיפוש, או אפילו תפתח מנוע חיפוש משלה.
במהלך עדותו ניסה פיצ'אי לשנות את הרושם ששתי החברות המתחרות פעלו מאחורי הקלעים בהרמוניה. במסגרת המשפט נחשף כי ב-2018, אחרי פגישה בין פיצ'אי למנכ"ל אפל טים קוק, כתב עובד בכיר באפל למקבילו בגוגל כי "החזון שלנו הוא שנעבוד כאילו אנחנו חברה אחת". פיצ'אי חלק על הדברים והדגיש כי הייתה "תחרות קשה" בין שתי החברות באותה תקופה. לפי מייל שהוצג במשפט, ומחזק לכאורה את טענתו, פיצ'אי דרש להודיע לו בכל פעם שעובד במחלקת החיפוש של גוגל עובר לעבוד באפל.
2 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
טים קוק. פגישה מתוחה
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES)

הצעה שאפשר לסרב לה

פיצ'אי סיפר כי ב-2018 הביע קוק דאגה מכך שההכנסות של אפל מההסכם לא עולות בזמן שההכנסות של גוגל ממשיכות לגדול. הפגישה בנושא הייתה "מתוחה", לדבריו. לפי סיכום של הפגישה, בגוגל טענו בפני קוק כי "גוגל לא אחראית להיקף או לסוג הטראפיק שמגיע מספארי (הדפדפן של אפל - י"מ); אפל אחראית לכך". בשביל לרצות את קוק, הציע פיצ'אי שגוגל תפתח אפליקציה או ווידג'ט שיותקנו מראש על מכשירי אייפון, כך שהמשתמשים יוכלו לגשת למנוע החיפוש ישירות ממסך הבית. קוק לא הגיב להצעה.
במהלך העדות של פיצ'אי התברר כי במסגרת ההסכם עם אפל, התחייבה גוגל לא לנסות לשכנע את משתמשי דפדפן ספארי לעבור לכרום.
פיצ'אי ניסה לשכנע את בית המשפט שמוצרים שבהם מנוע החיפוש של גוגל הוא ברירת המחדל, כמו דפדפן כרום ומערכת ההפעלה לסמארטפונים אנדרואיד, תרמו לתחרות בתעשייה. לדבריו, כאשר דפדפן כרום הושק ב-2008, שוק הדפדפנים שנשלט על ידי מיקרוסופט באותה תקופה היה מצוי בקיפאון. "לא היה להם (הכוונה למיקרוסופט - י"מ) תמריץ לשפר את הדפדפן", אמר פיצ'אי וטען כי כרום שיפר את החוויה של המשתמשים באופן דרמטי.