היום כולם רוצים "קולאב", או בשפה העברית "שיתוף פעולה". מה שהחל כיוזמות עצמאיות לשיתופי פעולה מסחריים של משפיעני רשת, הפך לתעשייה שלמה: מכוכבי פורנו ועד חברות ענק, יוצרים, בהם אפילו ביונסה, ויצרנים - כולם קופצים לשת״פים חד-פעמיים שאסור לנו הצרכנים כביכול לפספס.
בדקנו את המשקפיים החכמים של ריי באן
(צילום: דניאל אדלסון)

אבל כמו כל אמנות, גם אמנות ה"קולאב" היא חמקמקה, לא פשוטה לתפעול, ומלאה במלכודות. למשל, אם מטא היו יודעים איך ריי באן (Ray-Ban) מנהלים את הדמו למשקפיים החכמים החדשים שלהם - החבילה הזו הייתה מתפרקת כבר אתמול.

מוכרים שלא מכירים את הסחורה

אי אפשר שלא להשוות את הדמו שקיבלנו הפעם, למערך המדוקדק של אפל בהשקת משקפי ה-Vision Pro. צחקנו אז שהעובדים באפל סטור לא זזו מהתסריט שהוכתב להם, אבל הכל עדיף על הדמו החובבני שקיבלנו בחנות הדגל של ריי באן בסוהו, ניו יורק.
הבטיחו לנו בטלפון שנוכל לנסות בחנות את כל הפיצ'רים של המשקפיים. בפועל, גילינו שלא רק שזה לא המקרה, אלא שגם המדגימה בחנות לא הכירה כמה מהפיצ'רים המרכזיים והשווים יותר של המכשיר, כמו ה-AI DJ, שאגב הספיק להפוך לחבר הכי טוב שלנו בימים האחרונים. בשלב מסוים היא השתעממה, ויתרה עלינו ונעלמה אל תוככי החנות - שנראית יותר כמו בר מיצים מאשר חנות משקפיים.
4 צפייה בגלריה
משקפיי רי באן-מטא
משקפיי רי באן-מטא
משקפיי רי באן-מטא - נראים כמעט זהים לדגם הרגיל של החברה
(מטא)
על הנייר, הכל תוכנן כמו שצריך: קביעת הדמו מראש באתר החברה, מיתוג יפה וכל ההתרגשות שמסביב. אבל בפועל, קיבלנו את גרסת ה"אליאקספרס" של אפל - הוכחה נוספת לכוח של האחרונה להרים שואו, רוח וצלצולים, בעוד שכל השאר פשוט מחווירים לידה. וזה חבל, כי המוצר עצמו כנראה שווה הרבה יותר מהמשקפיים הכבדים והמתחממים של אפל.

לכולם ברור מי הצלע החלשה

כנראה שלשני צידי ה״קולאב״ ברור מי הצלע החלשה בתמונה. המשקפיים, שהושקו לראשונה ב-2021 תחת השם Ray-Ban Stories, עברו שדרוג, וכעת נקראים Ray-Ban Meta Smart Glasses (המשקפיים החכמים של ריי באן ומטא בתרגום ישיר) - סימן לכך שבסיבוב הנוכחי, מטא של צוקרברג לוקחת את האחריות ותוביל את המוצר לקדמת הבמה.
ובאמת, ה-Stories לא זכו בזמנו להצלחה הכבירה שציפו לה, והתקשו לשמר משתמשים. השאלה, אז כמו היום, נותרה בעינה: למי מיועד הדבר הזה? הפעם, המשקפיים החדשים משווקים בעיקר ככלי ליוצרי תוכן שרוצים לשתף בקלות את חייהם עם קהל העוקבים שלהם. לא סתם הם מגיעים עם אפשרות צילום פורטרט בלבד - כיאה למידות הסטורי באינסטגרם ובפייסבוק.
4 צפייה בגלריה
כנס מטא connect
כנס מטא connect
מנכ" מטא צוקרברג מציג את שיתוף הפעולה עם ריי באן - לכולם ברור מי הצלע החלשה, וזאת לא מטא
(צילום: Carlos Barria / Reuters)
וככאלה, מי מתאים יותר מחברתי, אושיית הרשת ג'ודי ניר מוזס, להצטרף אלי לדמו ולתת חוות דעת מלומדת? חבל רק שהדמו היה כל כך לא ממצה. למזלי, חבר נתן לי לשחק קצת עם המשקפיים שלו, כי מתברר שאנשים באמת קונים את זה, באמת אוהבים את זה. וכשאתה מעז לשאול אותם - למה? "כי הם חכמים!”, מטיחים בך מיד.

יתרונות ייחודיים

ומה מקבלים בעבור תוספת של 120 דולר למחיר של משקפי ריי באן רגילים? כלי אולטימטיבי של 32 ג'יגה עבור מי שרוצה לשלב בין העולם הממשי לווירטואלי: לשמוע מוזיקה ולנהל שיחות טלפון בלי אוזניות, לצלם סרטונים ותמונות ולתת הוראות לעוזרת האישית, "היי מטא", שתתייצב מיד לפקודתך ותעדכן אותך במזג האוויר, תכוון אותך בדרך או תכתוב עבורך הודעה.
למשקפי מטא-ריי באן יש גם כמה יתרונות ייחודיים. למשל, עדשות ״Transitions״ שמשתנות בהתאם לתאורה ומחליפות בין אור חוץ לפנים בצורה חלקה ואופציה ל-Live Streaming עד 30 דקות, בלי להזדקק לשום אביזר נוסף. הם גם נראים טבעיים לחלוטין על הפנים – כך שאנשים לא תמיד יודעים שאתה מצלם, למרות הנורה הדולקת בצד.
4 צפייה בגלריה
המשקפיים החכמים של ריי באן ומטא
המשקפיים החכמים של ריי באן ומטא
המשקפיים החכמים של ריי באן ומטא - לא תוכלו לצלם בסתר את הסביבה
(צילום: מטא)
כמובן שבמטא היו מודעים לקלות המטרידה בה אפשר לצלם עם המשקפיים אנשים מבלי ידיעתם, ולכן ברגע שחוסמים את הנורה, נחסמת גם האפשרות לצלם. המצלמה אמנם בצד ולא במרכז, מה שדורש הסתגלות קלה, אבל אחרי כמה ניסיונות, תופסים את הכיוון הנכון. היה נחמד אם הייתה איזו אפשרות ליישור אופק כמו בגו-פרו, שתעזור לצלם ישר.
פיצ'ר יעיל מאוד שאהבנו הוא השימוש בוואטסאפ באמצעות קול – מדברים אל המשקפיים והם כותבים עבורכם את ההודעות ומתקשרים בשבילכם. פיצ׳ר יעיל מאוד שלא בהכרח עובד בכל מדינה – ניווט באמצעות גוגל מפות מבלי להרים אצבע. בנוסף יש את Spotify TAP, עם ה-DJ AI - שיהפוך כאמור לחבר הכי טוב שלכם, המוצא את השירים המדויקים ביותר לרגעים הנכונים ועוד בקולו המעושן של דיג'יי אמיתי.
בכלל, למרות שהמצלמה היא הפיצ'ר המרכזי כאן, דווקא האזנה למוזיקה ושיחות טלפון התבררו כלהיט. חמשת המיקרופונים המובנים עושים עבודה נהדרת, גם אם לא מדובר בחוויית סאונד מטורפת. לא רק זאת - אתם יכולים להיות שאף אחד סביבכם לא ישמע את השיחה שלכם או המוזיקה שאתם מאזינים לה.
4 צפייה בגלריה
כנס מטא פייסבוק 2023
כנס מטא פייסבוק 2023
כנס מטא פייסבוק 2023
(צילום: יובל מן)

חסרונות ברורים

והנה החסרונות. אם אתם כמו רובנו ומצלמים המון סרטונים או משתמשים במשקפיים לאורך זמן – כדאי שתתכוננו להטעין את המשקפיים לעיתים קרובות. ביום רגיל המשקפיים יחזיקו בערך 8 שעות, אבל ביום עמוס עם הרבה סטרימינג, תמצאו את עצמכם נדרשים להטעין אותם את מחדש אחרי 3.5 שעות בלבד. קייס הטעינה מעוצב למשעי – רק חבל שתחת הגשם בניו יורק, התחלנו לחשוש שהוא יוביל לחשמול. קחו בחשבון שהמשקפיים עצמם עמידים למים בסטנדרט IPX4 - טפטוף קל בלבד.
השורה התחתונה? המשקפיים האלה, כמו כל גאדג'ט, הם לא לכולם. הם מכוונים בעיקר ליוצרי תוכן עם עוקבים, או לאנשים כמוני שצריכים ידיים חופשיות כשהם מנווטים בעיר הגדולה. הם פחות מתאימים לאנשים שלא אוהבים לראות את העולם דרך מסגרות, או אלו שלא מעוניינים לאפשר לפייסבוק, גישה, ובכן, לפנים שלהם.
אבל עם מחיר דומה למשקפי ריי באן רגילים, המשקפיים האלה הם בהחלט מוצר שווה ונגיש. אז אם אתם בקטע של לשבת על חוף הים תוך כדי ביצוע שיחות טלפון, או אם אתם פשוט רוצים לנגן את השירים האהובים עליכם מבלי להוציא את הסמארטפון מהכיס – הריי באן- מטא הם בדיוק בשבילכם.
פורסם לראשונה: 11:08, 14.09.24