ד״ר ויוואק מארת׳י, ראש שירותי בריאות הציבור בממשל ביידן (Surgeon General), דורש מהקונגרס להוסיף לרשתות חברתיות תווית אזהרה לצעירים בדומה לסיגריות ואלכוהול. מארת׳י מזהיר כבר תקופה ארוכה מפני ההשפעה של המדיה החברתית על ילדים ובני נוער אמריקאים, אבל הדרישה הזו מהקונגרס היא הצעד הדחוף ביותר שנקט. "משבר בריאות הנפש בקרב צעירים הוא מצב חירום - והמדיה החברתית התגלתה כתורם משמעותי למצב״, כתב ביום שני מארת׳י במאמר ב׳ניו יורק טיימס׳, ״הגיע הזמן לדרוש תווית אזהרה המציינת שמדיה חברתית קשורה לנזקים משמעותיים בבריאות הנפש למתבגרים".
2 צפייה בגלריה
האם ארה"ב תדרוש לסמן בתווית אזהרה את הרשתות החברתיות?
האם ארה"ב תדרוש לסמן בתווית אזהרה את הרשתות החברתיות?
האם ארה"ב תדרוש לסמן בתווית אזהרה את הרשתות החברתיות?
(צילום: שאטרסטוק)
מארת׳י ציטט מספר מחקרים, כולל מחקר של איגוד הרפואה האמריקאי משנת 2019, שהראה כי בני נוער שמבלים שלוש שעות ביום במדיה החברתית נמצאים בסיכון כפול להיכנס לדיכאון. לפי סקר של ׳גאלופ׳, בני נוער מבלים כמעט חמש שעות ביום באפליקציות מדיה חברתית. מארת׳י לא יכול לפעול באופן חד-צדדי ופעולה כזו חייבת להגיע מהקונגרס, אבל פרסום המאמר עשוי להביא להפעלת לחץ של הורים.
למרות העובדה שהקונגרס מפולג מאוד, ייתכן שזה מקרה בו אפשר יהיה להשיג הסכמה דו-מפלגתית. חברי קונגרס משתי המפלגות זועמים כבר תקופה ארוכה על ראשי המדיה החברתית. מארק צוקרברג אפילו נאלץ להתנצל במהלך דיון בקונגרס בפני משפחות שילדיהן התאבדו בגלל בריונות והטרדות מקוונות. אבל חוץ מקליפים ויראליים, הקונגרס לא נקט עד כה בפעולות ממשיות.
"לא רק שחברות המדיה לא הוכיחו שהפלטפורמות שלהן בטוחות לילדים, אלא שיש עדויות גדלות והולכות לנזק", אמר מארת׳י לתוכנית הבוקר ׳טודיי׳, במקביל לפרסום המאמר, "זה מאוד מדאיג אותי גם כהורה. תווית אזהרה יכולה לעזור להורים להבין את הסיכונים הללו - ויש הורים רבים שאינם יודעים שקיימים סיכונים כאלה“.
כבר בחודש מאי 2023, פרסם מארת׳י דף הנחיות שאמר כי שימוש במדיה חברתית מהווה "סיכון עמוק לנזק לילדים״. הוא הציע להורים להגביל את השימוש של ילדיהם, ואמר שגיל 13 הוא צעיר מכדי להצטרף לאפליקציות חברתיות. ההנחיות האלה נועדו להפנות את תשומת לב הציבור, אבל אין להן כוח מעבר לכך. "במשך זמן רב מדי, שמנו את כל נטל ניהול המדיה החברתית על כתפי ההורים והילדים, למרות שהפלטפורמות הללו תוכננו על ידי כמה מהמהנדסים והמעצבים המוכשרים ביותר בעולם, מתוך מטרה למקסם את כמות הזמן שהילדים שלנו מבלים בהן“.
2 צפייה בגלריה
ראש שירותי הבריאות בארה"ב ויווק מרתי
ראש שירותי הבריאות בארה"ב ויווק מרתי
ד״ר ויוואק מארת׳י, ראש שירותי בריאות הציבור בממשל ביידן (Surgeon General)
(צילום: a katz / Shutterstock.com)
כמה מדינות כבר פעלו להעביר חקיקה להעלאת הגיל שבו ילדים יכולים להתחיל להשתמש באפליקציות חברתיות. המושל הרפובליקני של פלורידה, רון דסנטיס, חתם במרץ על הצעת חוק שתאסור על ילדים מתחת לגיל 14 לקבל חשבונות משלהם ברשתות החברתיות, וילדים מתחת לגיל 16 יצטרכו הסכמת הורים כדי להחזיק חשבונות. המושלת הדמוקרטית של ניו יורק, קתי הוכול, אמרה שתחתום על חקיקה שהתקבלה על ידי בית המחוקקים של המדינה, ותאסור על רשתות מדיה חברתית להשתמש באלגוריתמים ב-feed של ילדים, וגם תמנע מחברות טכנולוגיה לשתף מידע של ילדים מתחת לגיל 18.
עם זאת, מארת׳י הודה שגם תווית אזהרה לא תספיק כדי לתקן את המצב. הוא הציע שבתי ספר יהפכו לסביבות ללא טלפון לילדים, וכך גם שעת ארוחת ערב ואירועים משפחתיים אחרים. הוא גם דחק בהורים להגביל את השימוש של ילדים במדיה החברתית לפחות עד שיסיימו את חטיבת הביניים. "זה הרבה יותר קל לומר מאשר לעשות״, כתב מארת׳י, ״וזו הסיבה שהורים צריכים לעבוד יחד עם משפחות אחרות כדי לקבוע כללים משותפים, כך שהורים לא ירגישו שהם נאבקים לבד או יחושו אשמה כאשר בני הנוער שלהם אומרים שהם היחידים שנאלצים לסבול מגבלות“.