מיקרוסופט מסיימת לנעוץ מסמרים בארון הקבורה של הסייעת הדיגיטלית הכי אהובה. טוב, אולי אהובה זה מוגזם, אבל קורטנה באמת הצליחה ליצור חיבור רגשי אצל רבים מהמשתמשים בזכות סיפור הרקע שלה. אבל ראשית, חשוב לדעת שמיקרוסופט הודיעה באתר התמיכה שלה שהיא לא תמשיך לתמוך בקורטנה בווינדוס וב-Teams כאשר השאיפה היא "להוציא אותה משימוש" עד סתיו 2023. זה כולל גם את האפליקציה שלה שהיתה זמינה להורדה בחנות האפליקציות של ווינדוס. המקום היחיד שבו היא אמורה עדיין לשרוד היא אפליקציית אאוטלוק למובייל - אם כי לא ממש ברור למה.
2 צפייה בגלריה
קורטנה, הבינה המלאכותית ממשחק הווידאו Halo
קורטנה, הבינה המלאכותית ממשחק הווידאו Halo
קורטנה, הבינה המלאכותית ממשחק הווידאו Halo
(צילום מסך: אתר Industries 343 )

עוד בנושא:

מי שכן ינסה להוריד את האפליקציה או לנסות להפעיל אותה יקבל הודעה והפניה לאתר התמיכה עם הודעת ביטול השימוש. בחברה כתבו שהם מבינים היטב שהשינוי עשוי להשפיע על העבודה שלכם, אבל "יש לנו דרכים חדשות ומרגשות שיעזרו לכם". מיקרוסופט אולי קצת מתרגשת, אבל הכלים עליהם היא מדברת הם למעשה אותם אלה שהציגה בחודשים האחרונים: מנוע החיפוש בינג מבוסס AI ו-GPT-4 וכן "טייסי המשנה", ה-Copilots, ששולבו במיקרוסופט 365 ובווינדוס, שהם למעשה כלי עזר מבוססי טכנולוגיות הבינה המלאכותית החדשות של החברה.
ריפרש
מערכת ההפעלה של התחבורה הציבורית / עם עמוס חג'אג'
42:22
ועכשיו לקורטנה עצמה. היא החלה את דרכה כסייעת הדיגיטלית של סמארטפוני ווינדוס פון (למי שזוכר) והדמות שלה (ובעיקר השם) התבססה על הבינה המלאכותית הוירטואלית שמסייעת למאסטר צ'יף, הדמות הראשית בסדרת משחקי Halo הפופולריים מאוד. בכל מקרה, מיקרוסופט הרחיבה מאוד את השימוש בה וקורטנה הפך למיתוג חוצה הפלטפורמות של החברה לסייעת דיגיטלית, המקבילה לסירי של אפל או אלכסה של אמזון. אבל בניגוד לשתי האחרונות, היא מעולם לא זכתה להפוך לסיפור הצלחה. וזה לא שבחברה לא ניסו, היא שולבה לתוך הממשק של ווינדוס 10 וסיפקה את התמיכה בפקודות קוליות, תזכורות ואפילו ביכולת להריץ אפליקציות. אבל זה לא עזר, בווינדוס 11 היא כבר לא שולבה בממשק אלא כאפליקציה נפרדת שכעת, כאמור, יוצאת משימוש. אגב, לקורטנה היו בעבר גם אפליקציות לאייפון ואנדרואיד, אבל אלה בוטלו כבר ב-2021.
2 צפייה בגלריה
מיקרוסופט קורטנה בווינדוס
מיקרוסופט קורטנה בווינדוס
מיקרוסופט קורטנה בווינדוס
(צילום מסך: אתר מיקרוסופט)
כאמור, קורטנה מעולם לא הצליחה להתמודד עם היריבות שלה, אולי כי היא היתה ירושה של פלטפורמת ווינדוס פון שבעצמה נכשלה. סאטיה נאדלה, מנכ''ל מיקרוסופט, לא אהב את ווינדוס פון והיה אחראי לביטול שלה. לאור זאת, לקורטנה לא היה הרבה סיכוי לשרוד כשירות עצמאי, גם משולב בווינדוס. הכניסה של שירותי הבינה המלאכותית החדשים השנה ככל הנראה חתמה את גורלה. ברדמונד עובדים כעת על Copilot לווינדוס שישמש כשירות סיוע למשתמשים כולל תמיכה מובנית בצ'אט של בינג, יכולת לשלוט ישירות בהגדרות של מערכת ההפעלה, לענות על שאלות ועוד. השירות החדש צפוי להגיע למשתמשי ווינדוס 11 במסגרת עדכון הסתיו הגדול שיכלול גם תמיכה מובנית בקבצי RAR.
קורטנה תיזכר כמיתוג מוצלח מאוד לשירות שהיה דווקא מאוד מתקדם לסוגו. ברוב ההשוואות שנערכו בעת השקתה, רוב המומחים הסכימו שהתכונות והיכולות שלה היו הרבה יותר מתקדמות מאלה של המתחרות. אגב, חלק ניכר מהן פותחו כאן בישראל במרכז המחקר והפיתוח של החברה בהרצליה. אבל, מוצר מוצלח שאף אחד לא באמת עושה בו שימוש זה לא בדיוק כלכלי, וזה החישוב העיקרי של מיקרוסופט. שירותי בינה מלאכותית יוצרת הפכו לטרנד הלוהט כיום ואין שום סיבה להחזיק בסייעת דיגיטלית רק בגלל מיתוג מגניב. ואולם, אולי בעתיד מיקרוסופט תנסה לשלב שוב את דמותה באחד משירותי ה-AI העתידיים שלה. זה בטוח יהפוך אותם ליותר מגניבים.