שופט חוקר צרפתי האשים אתמול (ד') רשמית את פאבל דורוב, מייסד אפליקציית הצ'אט השנויה במחלוקת טלגרם, בניהול פלטפורמה המאפשרת הפצה של תוכן פדופילי, מסייעת למסחר בלתי חוקי ומסייעת בהפצה של סמים לא חוקיים. על פי החוק הצרפתי, אם יורשע דורוב, הוא צפוי למאסר שיכול להגיע לכ-10 שנים. החלטתו של השופט החוקר הצרפתי מקבעת את האישומים נגד דורוב, אך החקירה בעניינו ממשיכה והוא בינתיים נמצא במעצר בית בפריז, כאשר הוא מחויב להתייצב פעמיים בשבוע בתחנת משטרה.
1 צפייה בגלריה
פאבל דורוב
פאבל דורוב
פאבל דורוב
(צילום: Albert Gea, Reuters)
עו"ד של דורוב, דוויד-אוליבייה קמינסקי דחה את טענות הרשויות הצרפתיות והסביר לסוכנות רויטרס היום (ה') שמדובר ב"אבסורד" להאשים בעל פלטפורמה בפשעים שמתבצעים במסגרתה". הרשויות גם האשימו את דורוב בהלבנת כספים לכאורה ובניסיון לשיבוש חקירה. בטלגרם אמרו לעומת זאת שאין להם "שום דבר להסתיר".
זאת ועוד, העיתון וול סטריט ג'ורנל חשף אתמול (ד') פרטים חדשים על מערכות היחסים המורכבות שניהל דורוב עם ממשלות במערב בשנים האחרונות. לפי הדיווח, נשיא צרפת מקרון עצמו הציע לדורוב לפני שש שנים להעביר את מטה טלגרם לצרפת, כשאירח אותו בחשאי לארוחת צהריים בארמונו. דורוב סירב, מה שלא הפריע לו לבקש ממקרון להסדיר לו אזרחות צרפתית.
בפועל, צרפת ואיחוד האמירויות אכן העניקו לדורוב אזרחות ב-2021. הדרכון אפשר לו לנוע בחופשיות באירופה, כולל בטיול אופניים שקיים בשנה שעברה בנורמנדי. לפי וול סטריט ג'ורנל, איחוד האמירויות, שבה ממוקם כיום מטה טלגרם ושבה קבע את מקום מגוריו, השקיעה יותר מ-75 מיליון דולר בטלגרם באותה שנה.

גם אילון מאסק מצטרף למאבק

עוד נחשף, כי שנה לפני שהתארח בארמון האליזה נפרץ מכשיר הטלפון האישי של דורוב במבצע משותף של המודיעין הצרפתי עם איחוד האמירויות, על רקע החשש מן השימוש הגובר שעשה ארגון הטרור דעא"ש בטלגרם לגיוס פעילים ולתכנון פיגועים. המבצע כונה "מוזיקה סגולה". העיתון מדווח גם, כי במשך שנים התעלמה טלגרם מצווי זימון וצווי בית משפט שנשלחו לכתובת הדוא"ל הרשמית שלה.
כזכור, השבוע הודיע משרד התובע בפריז כי דורוב נעצר כחלק מחקירה שבודקת אם פלטפורמות מקוונות מאפשרות פשיעה מקוונת, כולל פורנוגרפיית ילדים, סחר בסמים ומכירת תוכנות הצפנה לא מורשות. הקו הנוקשה החדש של צרפת משקף את הדאגה הגוברת באירופה מהאיום שמציבות חברות דיגיטליות גדולות על מדינות. הרשויות חוששות כי טלגרם, X, טיקטוק ופלטפורמות אחרות מפיצות מידע כוזב, מתדלקות אנטישמיות וגזענות ומגלות סובלנות למסחר בלתי חוקי בפלטפורמות שלהן. חוק צרפתי שנחקק השנה מחייב פלטפורמות מקוונות לשתף פעולה עם הרשויות כדי לעקור מהשורש תכנים כאלה.
יש לומר שאלה לא הצרות הראשונות של טלגרם. בשנה שעברה גם ברזיל חסמה את הפעילות של טלגרם במדינה לאחר שסירבה לעמוד בדרישות צווים רשמיים שדרשו ממנה למשטר ולפקח על תכנים המופצים במסגרתה במדינה. המאבק המשפטי בברזיל הגיע עד לבית המשפט העליון שהשבוע - בסוג של צירוף מקרים - דחה את טענות טלגרם והורה לאכוף את הצווים או שהפלטפורמה תיחסם סופית.
אל המאבק של דורוב בברזיל וצרפת, הצטרף, איך לא, אילון מאסק שקרא הערב לנשיא בית המשפט העליון הברזילאי אלכסנדר דה-מוראייס "דיקטטור" בגלל פוסט שחשף שחשבונותיה של סטארלינק בברזיל הוקפאו. יש לציין שגם מאסק נמצא בכוונת של ממשלת ברזיל. על פי דיווחים של התקשורת המקומית, X נדרשה לחסום חשבונות ברשת החברתית ששימשו להפצת פייק ניוז והודעות שנאה. בית המשפט בברזיל ניסה לתקשר עם החברות של מאסק, אך הסתבר שאין לה נציגים רשמיים שם.