תחקיר שפורסם אמש במסגרת סדרת התחקירים של הוול סטריט ג'ורנל, "תיקי פייסבוק", חושף כיצד מנסה החברה לפנות למשתמשים צעירים מתחת לגיל 13 בניסיון להתמודד עם התחרות מצד האפליקציות סנאפצ'ט וטיקטוק, ומתוך פחד לאבד דור משתמשים שקריטי לעתידה.
3 צפייה בגלריה
ילד עם אפליקציית פייסבוק
ילד עם אפליקציית פייסבוק
פייסבוק לילדים? הרשת החברתית זיהתה את נקודת התורפה שלה
(צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

לפי מסמכים פנימיים של החברה שהגיעו לידי וול סטריט ג'ורנל, בחברה הוקם צוות מיוחד במטרה ללמוד את הנושא, לזהות הזדמנויות עסקיות וליצור יותר מוצרים עבור גילאים צעירים. הם הציגו את האתגר ככפול - להבין איך להגיע לצעירים, ולשכנע את ההורים שלהם שהמוצרים בטוחים. נכון להיום אסור לילדים מתחת לגיל 13 להשתמש בשירותי פייסבוק. ב-2017 החברה השיקה את מסנג'ר קידס לגילאי 6-12, שמאפשר בקרה הורית. לפי המסמכים, התקווה בחברה הייתה כי המוצר יביא את הילדים לאמץ לבסוף גם את שאר הפלטפורמות של החברה. אלא שחוקרי החברה מצאו כי אחרי גיל 10, העניין במוצר ירד, וילדים בוגרים יותר ראו בפייסבוק מוצר עבור מבוגרים, ולא התעניינו באינסטגרם (שבבעלות פייסבוק) ובמיקוד שלו ב"הצגה עצמית". זאת לעומת המתחרה סנפצ'אט, שעליה חוקרי פייסבוק כתבו כי היא "כיפית, מצחיקה, טיפשית ויצירתית - כאילו נוצרה במיוחד בשבילם". מסמך פנימי מ-2021 הצהיר כי "כניסה של מתבגרים בעולם לפייסבוק היא נמוכה", מספר המתבגרים בארה"ב שמשתמשים בפייסבוק ירד ב-19% בשנתיים האחרונות, וצפוי לרדת ב-45% נוספים עד 2023. גם במדינות מתפתחות, החברה מצאה כי מתבגרים משתמשים בטיקטוק לאורך פי 2 עד 3 זמן יותר מבאינסטגרם.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
(צילום: AP)
עוד חושף התחקיר, כי בחמש השנים האחרונות פייסבוק ערכה מעל תריסר מחקרים במסגרתם ניסתה להבין אילו מוצרים עשויים להתאים לילדים עד גיל 12, איך הם תופסים את המוצרים של המתחרות, ומה מדאיג את הוריהם, ולקחה "הימורים גדולים" לגבי עיצוב מוצרים שימשכו ילדים. "ילדים מתחברים לאינטרנט כבר מגיל שש. אנחנו לא יכולים להתעלם מזה, ויש לנו את האחריות לפצח את זה", נכתב במסמך פנימי אחד. חוקר אחד הציע שפייסבוק תתאים את תכונות המוצרים שלה לשש קבוצות גיל שונות: מבוגרים, מתבגרים בני 16 ומעלה, מתבגרים בני 13-15, ילדים בני 10-12, ילדים בגילאי 5-9 וילדים צעירים בגילאי 0-4. פייסבוק אמרה בתגובה כי מדובר היה בחלוקת שלבי הילדות עבור דיון פנימי.
לפי התחקיר, פייסבוק קיוותה להישען על אינסטגרם בגיוס משתמשים צעירים, שעם הזמן ייכנסו גם לפלטפורמת פייסבוק, ובפרזטנציה מ-2020 אף התיעו בחברה להציג את הפלטפורמה בתור "מאמן לחיים הבוגרים" (Life Coach for Adulting). אך החוקרים זיהו כי בעוד שהורים מרגישים בנוח עם שימוש של ילדים בפייסבוק יותר מאשר בפלטפורמות אחרות, ילדים בשנים שלפני גיל ההתבגרות כלל לא רואים את האפליקציה ככזו שמיועדת עבורם. "פייסבוק זה לאנשים זקנים - בני 40", אמר ילד בן 11 לחוקרי החברה.
צוות בפייסבוק אף ערך ראיונות במטרה לבדוק אם יש הזדמנויות לעודד את הילדים להשתמש במסנג'ר קידס בזמן שהם פוגשים חברים, לפי מצגת פנימית מ-2019, בה גם צוין כי הורים הביעו דאגה מהרעיון.

מתבגרים הזהירו ילדים מפני אינסטגרם

מחקר נוסף מצא כי בעוד שמתבגרים עוררו השראה בקרב קרובי משפחה צעירים יותר להצטרף לאינסטגרם, הם גם ייעצו להם לא לשתף תכנים בתדירות גבוהה מדי, ולא לפרסם דברים עליהם יתחרטו בהמשך. חוקר אחד כתב כי יש לחברה צורך להבין האם השפעה שכזו קורית בקנה מידה רחב. "אם זה שכיח שמתבגרים מעודדים ילדים לא לשתף, יש לכך השלכות ברורות בטווח הקרוב והרחוק מאחר שהם הדור הבא שמגיע לפלטפורמה", נכתב במצגת, שהתייחסה לדאגה שמתבגרים הביעו לגבי שיתוף יתר בתור "מיתוס" הנוגע לפלטפורמה.
3 צפייה בגלריה
שימוש באינסטגרם
שימוש באינסטגרם
אינסטגרם
(צילום: Shutterstock)
בתוך כך, השבוע אינסטגרם הודיעה כי היא משהה את הפיתוח של גרסה של האפליקציה עבור ילדים. לפי החברה, מטרת העיכוב היא לדבר עם הורים, מומחים ומחוקקים לפני שתמשיך בפיתוח. אדם מוסרי, שעומד בראש אינסטגרם, הזהיר שאם גרסה עבור ילדים מתחת לגיל 13 לא תהיה זמינה, ילדים פשוט ישקרו לגבי הגיל שלהם כדי לגשת לפלטפורמה.
ראש תחום הבטיחות בפייסבוק, אנטיגונה דיוויס, צפויה להתייצב מחר בפני הסנאט האמריקאי ולענות לשאלות המחוקקים בנוגע להשפעה של אינסטגרם על הבריאות הנפשית של צעירים. השימוע מגיע בעקבות תחקיר נוסף שפורסם החודש בוול סטריט ג'ורנל, במסגרת סדרת התחקירים "תיקי פייסבוק", שבו נחשף כי מחקרים פנימיים של פייסבוק מצאו כי לפלטפורמה עשויה להיות השפעה שלילית על בריאות הנפש של צעירים, בעיקר בקרב נערות. בשבוע הבא צפוי להעיד בפני הסנאט המדליף שעומד מאחורי התחקירים.
בפייסבוק התייחסו לתחקיר על ההשפעה הנפשית השלילית של אינסטגרם בפוסט בבלוג הרשמי שלהם, בו טענו כי המחקר הפנימי שלהם דווקא מראה כי נערות אמרו כי ב-11 מתוך 12 סוגיות הנוגעות לרווחה נפשית - בהן בדידות, חרדה, עצבות וסוגיות הנוגעות לאכילה, אינסטגרם סייעה להן להרגיש טוב יותר. בנוסף הצהירו בפוסט כי בחברה מצאו כי נערים מדווחים על חוויות חיוביות וגם שליליות במדיות חברתיות, וכי מה שעולה במחקרים של החברה מביא לשינוי במוצריה. פייסבוק אף הצהירה כי המחקר שנחשף נסמך בחלקו על מה שדיווחו 40 מתבגרים בלבד, ונועד לדיון פנימי על התפיסות השליליות ביותר של אינסטגרם.
גם פלטפורמות נוספות כמו טיקטוק ויוטיוב נתקלו בקשיים רגולטוריים או משפטיים הנוגעים לאופן בו ילדים משתמשים במוצרים שלהן, בסוגיות כמו איסוף מידע, והגנה על ילדים אונליין.