המלצה טבעית או תוצאה של "חימום"? אחת התכונות המרשימות ביותר של טיקטוק היא האלגוריתם הייחודי שעליה היא מתבססת - זה שסורק באופן קבוע את הרגלי הצפייה והשימוש שלנו בפלטפורמה על מנת להתאים לנו את התוכן.
1 צפייה בגלריה
טיקטוק
טיקטוק
טיקטוק
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

פיד ה-For You בטיקטוק ממשיך להיות גם היום הדרך המרכזית שבה המשתמשים צורכים את התוכן שלהם בפלטפורמה. במשך שנים טיקטוק שיווקה את אותו הפיד כחממת תוכן מותאמת אישית, אך כעת דיווח של אתר פורבס חושף מציאות קצת אחרת.
הדיווח של פורבס חושף למעשה שיטת קידום תכנים סודית של טיקטוק (שזכתה לשם "חימום"), שבמסגרתה עובדי החברה מקדמים ומגבירים את החשיפה של סרטונים מסוימים. שיטה זו נחשפה בעקבות עדות של שישה עובדי חברה טיקטוק בעבר ובהווה וכן על-ידי מסמכי תקשורת פנימיים של החברה שנבדקו על-ידי פורבס.
כך עובד האלגוריתם של טיקטוק
השימוש בשיטת החימום תועד לראשונה במסמך פנימי של החברה בשם "MINT Heating Playbook". במסמך נכתב כי "תכונת החימום מתייחסת להגברת החשיפה של סרטונים בפיד ה-For You על מנת לאפשר לאותו סרטון להגיע לסך מסוים של צפיות". באותו מסמך נחשפה גם מידת ההשפעה של הקידום המלאכותי של הסרטונים: שיעור הצפיות בתכנים "מחוממים" יכול להגיע לרמה של 1-2% מסך הצפיות היומיות בסרטונים.

שני צדדים למטבע

ראוי לציין שהעובדה שטיקטוק "מחממת" סרטונים לא ממש מפתיעה אף אחד, בעיקר לאור העובדה שבמשך השנים רשתות חברתיות אחרות וכן ענקיות מידע כאלה ואחרות עסקו שנים בקידום מלאכותי של התכנים המועברים בהם, בעיקר תכנים הקשורים במידע חשוב שצריך להגיע לציבור. יחד עם זאת ובניגוד לטיקטוק, רשתות חברתיות אחרות לרוב מודיעות על אותו הקידום באופן רשמי, מה שטיקטוק כאמור לא עושה.
הדבר מעלה כמובן לא מעט שאלות ותהיות, ובראשן הספק בכך שטיקטוק משתמשת בפיצ'ר החימום הסודי שלה רק לקידום תכנים חשובים. על-פי הדיווח של פורבס, טיקטוק "השתמשה לעיתים קרובות" בפיצ'ר החימום על מנת לחזר אחרי משפיענים ומותגים שהיא הייתה מעוניינת בקשריים עסקיים עמם. כמו כן, מקורות אחרים דיווחו לפורבס כי הם היו עדים למקרים שבהם עובדי החברה קידמו את החשבונות והפרופילים האישיים שלהם, של בני משפחותיהם ושל חברים קרובים שלהם - דבר המפר באופן בוטה את מדיניות החברה ואיפשר לאותם חשבונות לזכות בחשיפה של מיליוני צפיות.
ג'יימי פאבזה, דוברת טיקטוק בנושאי בטיחות ואמון בארה"ב, מסרה בתגובה לדיווח: "אנחנו מקדמים חלק מהסרטונים על מנת לאפשר לסרטונים להיות מגוונים ולהציג לקהילת המשתמשים יוצרי תוכן מתפתחים הפועלים בפלטפורמה". היא הוסיפה כי "הגישה לפיצ'ר החימום לטובת קידום תוכן באזור ארצות הברית הינה מצומצמת במיוחד - תוכן שחומם באזור פעילות זה מהווה כ-0.0002% מהסרטונים המוצגים למשתמשים בפיד ה-For You". באותה נשימה, נציין כי טיקטוק סירבה להגיב רשמית להגיב לשאלות בנושא חימום סרטונים ותכנים שהופקו על ידי הממשלה או כלי תקשורת ממלכתיים בסין.