כמעט ארבעים שנה חיכו המעריצים של להקת אבבא לראות אותה בהופעה חיה. במאי 2022 זה סוף סוף יקרה, כאשר הלהקה תעלה על הבמה בלונדון ותבצע את מיטב הלהיטים שלה, מווטרלו ועד דאנסינג קווין. אבל על הבמה לא יעמדו אגנתה, ביורן, בני ואנני-פריד, אלא כפילים דיגיטליים שלהם. אווטארים, או אבבא-טארים, אם תרצו.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

4 צפייה בגלריה
אבבא
אבבא
חברי אבבא בחליפות שבהן נדגמו
(צילום: יח"צ)
מאחורי הטכנולוגיה שמאפשרת את הפלא הזה עומדת חברת Industrial Film & Magic, או בקיצור ILM. מדובר באחד האולפנים המובילים בעולם לאפקטים חזותיים (VFX). הוא הוקם ב-1975 על ידי הבמאי ג'ורג' לוקאס כדי לייצר את האפקטים לסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים" ומאז עבד על אינספור סרטים וסדרות שכולנו מכירים, מ"פארק היורה" ועד "אלמנה שחורה". אחד הפרויקטים המעניינים של ILM בשנים האחרונות היה הסרט "האירי" של מרטין סקורסזה, שעבורו יצר הסטודיו גרסאות צעירות יותר של השחקנים רוברט דה-נירו, אל פצ'ינו וג'ו פשי.
כמו בסרט "האירי", גם כאן נדרשו המומחים של ILM להפגין את יכולות ה-De-Aging (הצערה) שלהם: האווטארים החדשים של אגנתה, ביורן, בני ואנני-פריד נראים בדיוק כמוהם, אבל בגרסת 1979. בשביל לעשות את זה, השתמשו ב-ILM בטכניקה שנקראת "לכידת תנועה" (Motion Capture): במשך חמישה שבועות ביצעו חברי אבבא את המופע במלואו מול 160 מצלמות כשהם לבושים בחליפות מיוחדות שמסייעות ללכוד כל תנועה שלהם. המטרה: ליצור מודל שלהם בתלת-ממד.
4 צפייה בגלריה
אבבא
אבבא
בלי זקן. בני אנדרסון הופך למודל תלת-ממד
(צילום: יח"צ)
"הייתי צריך לגלח את הזקן אחרי 50 שנה כדי שהם יצליחו לקלוט הכל", סיפר חבר הלהקה בני אנדרסון על התהליך. "לכדנו כל מניירה, כל רגש. את הנשמה שלהם", סיפר המפיק לודוויג אנדרסון, "זה מה שהופך את זה לקסם. לא מדובר בחיקוי או באנשים שמתחזים לאבבא, אלה באמת הם". או כמו שבני מנסח זאת, "כשתגיעו למופע, אתם תראו אותנו".
אחרי שיצרו מודל של הרביעייה בתלת-ממד ולכדו את הכוריאוגרפיה של המופע כולו, ב-ILM יצרו באמצעות מחשב את הגרסאות הצעירות של הלהקה בהתבסס על תמונות וקטעי וידאו ישנים. במופע עצמו, האבבא-טארים יוקרנו על הבמה ויופיעו כ"הולוגרמות" בתלת-ממד. סך הכל, כ-850 אמנים של ILM מרחבי העולם עבדו על הפרויקט.
המופע Voyage (מסע) ייצא לדרך ב-27 במאי ויתקיים באצטדיון שנבנה במיוחד עבור הלהקה במזרח לונדון. אבבא הווירטואלית תבצע 22 מלהיטיה, כולל שירים מהאלבום החדש שלה, כשהיא מלווה בלהקה של עשרה נגנים. הטכנולוגיה מאפשרת לחברי אבבא לעשות את מה שלא היו יכולים אם היו עולים על הבמה בעצמם: להופיע חמישה ימים בשבוע, לעתים פעמיים ביום, במשך חודשים או אפילו שנים.
4 צפייה בגלריה
אבבא
אבבא
הצמד הנשי של אבבא, גרסת התלת-ממד
(צילום: יח"צ)
4 צפייה בגלריה
אבבא
אבבא
האצטדיון שנבנה עבור אבבא במזרח לונדון
(צילום: יח"צ)
לא מדובר בפעם הראשונה שבה הולוגרמות מחליפות אמנים על הבמה, אך הטכנולוגיה משמשת בדרך כלל כדי "להחזיר לחיים" כוכבים שהלכו לעולמם: בשנים האחרונות הופיעו כך וויטני יוסטון, טופאק שאקור, רוי אורביסון, באדי הולי ואחרים. סיבוב ההופעות של אבבא בולט לעומת כל אלה גם בקנה המידה וגם בשל העובדה שכל חברי הלהקה עדיין בין החיים.

עמק המוזרות

כדי לגרום לזה לעבוד, בהפקה יצטרכו להתגבר על ה-Uncanny Valley ("עמק המוזרות"): התחושה המוזרה שחולפת בצופה כשהוא פוגש באובייקט שאינו חי באמת. בנוסף, מעניין לראות אם המפיקים יצליחו להפוך את המופע לדינמי וחי, כזה שמספק חוויה ייחודית ויוצאת דופן בכל ערב, ולא שידור חוזר של אותה הופעה שוב ושוב.
בהפקה של המופע מודעים היטב למכשולים הפוטנציאליים. לדברי המפיקה סוואנה גיסלה, "האתגר תמיד היה למזג בין העולם הדיגיטלי לעולם הפיזיקלי - לגרום לאבבא הדיגיטליים להיכנס לעולם הפיזי ולהעלים את הגבולות בין שני העולמות. הבמאי שלנו, ביילי וולש, עשה את החיבור הזה באמצעות התאורה. התאורה, האודיו והתפאורה יגרמו לכך שזה יהיה חלל ייחודי להיות בו, שהוא לא דיגיטלי ולא פיזי".