האם לפלטפורמת הסטרימינג הפופולרית בעולם לגיימרים טוויץ' (Twitch) מבית אמזון, יש בעיית אנטישמיות, או לפחות אנטי-ישראליות, קשה? כך זה נראה על בסיס סדרה של אירועים שלכאורה מצביעים על הכיוון שבו הרשת החברתית הולכת.
2 צפייה בגלריה
טוויץ'
טוויץ'
טוויץ'
(צילום: shutterstock)
האירוע ראשון הוא טרי מהיום (א') - משתמשים ישראלים שניסו להירשם לפלטפורמה דיווחו על קבלת הודעת שגיאה בעת רישום באמצעות המייל, או פשוט חוסר תגובה אם הם ניסו להירשם באמצעות מספר טלפון (עם קידומת ישראלית). מבדיקה שלנו אכן לא ניתן להירשם עם כתובת IP או מספר טלפון ישראליים, אך רישום דרך מדינות אחרות עובד מצוין.
האירוע השני עליו ניתן להצביע הועלה על ידי היוטיובר והפודקסטר היהודי אמריקאי איתן קליין לפני מספר ימים. על פי קליין, במהלך כנס טוויצ'קון של הפלטפורמה התנהל פאנל בין מספר יוצרי תוכן, חלקם ממוצא מוסלמי, ובו הם דירגו כל מיני אושיות רשת על פי סולם ערכים שהלך מ"ערבי" ל-"חובב סברה" (הגרסה האמריקאית של חומוס "צבר", ר"ק).
מיותר לציין שבמהלך הפאנל נשלפו מספר אמירות שיכולות להיתפס כאנטישמיות במסווה. כאמור מדובר בפאנל שנערך במהלך הכנס הכי חשוב של טוויץ', וקליין מזכיר שאותו פאנל קיבל חסות מחברות כגון סמסונג, קפקום (חברת גיימינג יפנית ידועה) וחברת האנרגיה האמריקאית שברון.

שינוי מטריד

אבל זה אפילו לא השינוי העיקרי או היחיד שמתרחש שם. לאחרונה הוחזרו שני יוצרי תוכן בעיתיים לפלטפורמה - הראשון הוא Sneako, שנזרק ממנה לפני שנתיים בגלל פרסום תכנים אנטישמיים. מדובר בטוויצ'ר שמאוד אהב, ועדיין אוהב, להאשים את היהודים כל מה שרע בעולם. האמירה היותר מוכרת שלו היא: "כל פוליטיקאי נשלט בידי יהודים" והוא אפילו שיתף פעולה בעבר עם קניה ווסט במהלך הקמפיין של האחרון לנשיאות. בקיצור, בדיוק הטיפוס להביא הביתה לארוחת שישי.
הדמות השנייה שהוחזרה, או יותר נכון הדמויות, הם בעלי הפודקאסט Fresh & Fit, עמרו פודל ו-וולטר וויקס. הפודקאסט של שניהם גם הוא מנוקד באמירות אנטישמיות, מיזוגניות ובאופן כללי נגועות בשנאה של כל מה שהוא לא גבר (שחור או לבן). בעוד הם ספגו דמונטיזציה (איסור לקבל תמורה על הפעילות) ביוטיוב וגם בטוויץ', האחרונה החליטה שהגיעה השעה להחזיר אותם.
2 צפייה בגלריה
הפגנה בברלין
הפגנה בברלין
הפגנה פרו-פלסטינית. הצעירים שואבים הרבה מהשנאה שלהם ברשתות החברתיות השונות
(צילום: AP Photo/ Ebrahim Noroozi)
במקביל, הסטרימר זאק הויט הידוע כ-Asmongold, סולק לאחרונה מטוויץ' לאחר שנתפס באמירה אנטי-פלסטינית ואנטי-מוסלמית, זאת לאחר שטען שהאמירות של מוסלמים על רצח עם אינן מחזיקות מים אם לוקחים בחשבון שהשריעה המוסלמית מאפשרת רצח עם בעצמה. האמירה הזו לא הייתה לטעמם של רבים והובילה להשעייתו, מה שהביא אותו להתנצל על דבריו.
לא ניתן לקבוע בוודאות אם מדובר במדיניות ממוקדת, אבל קשה שלא לתהות האם יש כאן יד מכוונת מלמעלה. לדברי קליין, מנכ"ל טוויץ' עצמו, דן קלנסי, אינו מחובבי ציון. לדבריו, קלנסי הוא מעריץ של אחד מהסטרימרים היותר פוליטיים ברשת, HasanAbi, שלא היסס לפרסם סרטוני תמיכה ישירים בפעולות החות'ים בתימן למשל.
אותו HasanAbi, ששמו האמיתי חסן פיקר, אמריקאי ממוצא טורקי, נתפס לא פעם גם בהפצה של פייק ניוז. קשה שלא להתפלא על כל הצירופי מקרים הללו ולא לתהות על גישתה של טוויץ' בכל הקשור לישראל וליהודים.