פיקוד העורף יפעיל היום (א') את מערכת הודעות ה-SMS בחירום. מדובר במערכת התרעות מבוססת SMS שפועלת על בסיס תקן Cell Broadcast (שידור תאי) שנמצאת בשימוש ברחבי העולם. המערכת החדשה היא למעשה שדרוג של מערכת "מסר אישי", שהוצגה עוד ב-2012, הוכנסה לשימוש ב-2014 במהלך מבצע "צוק איתן" ובוטלה ב-2016 לאחר בעיות טכניות מרובות. אז החליפה את המערכת אפליקציית פיקוד העורף המוכרת.
2 צפייה בגלריה
התרעת "מסר אישי" דרך מערכת ההתרעות של פיקוד העורף
התרעת "מסר אישי" דרך מערכת ההתרעות של פיקוד העורף
התרעת "מסר אישי" דרך מערכת ההתרעות של פיקוד העורף
(צילום: פיקוד העורף)
ואולם כיום מדובר במערכת שעברה מכלול שיפורים שאמורים להפוך אותה למבצעית. תקן שידור תאי הושק כבר ב-2006 בארה"ב ומאז במדינות רבות נוספות. היא משמשת לרוב להזהיר מפני מזג אוויר קיצוני, חטיפת ילדים ואירועי חומרים מסוכנים. עם זאת בכל מדינה היא מותאמת לשימוש מקומי. בישראל היא כמובן גם תשמש להודיע על תקיפות ואירועי פח"ע, עם זאת יש לציין שהיא לא מחליפה את האפליקציה ומומלץ עדיין לשמור עליה אם היא מותקנת במכשירכם.
ייחודה של מערכת ההודעות בכך שניתן לשלוח דרכה התרעות גם ללא אינטרנט סלולרי, כלומר היא גם פועלת על מכשירי טלפון ניידים כשרים למשל וללא תלות במערכת הפעלה או בגרסה מסוימת שלה כמו האפליקציה. היא אמורה לפעול גם במקרים של נפילת חשמל שכן חלק מאתרי הסלולר מסוגלים לפעול גם במצב של שיבושים ברשת החשמל.
2 צפייה בגלריה
הודעות SMS פלאש שנשלחו לבוחרים מטעם עוצמה יהודית
הודעות SMS פלאש שנשלחו לבוחרים מטעם עוצמה יהודית
הודעות SMS פלאש שנשלחו לבוחרים מטעם עוצמה יהודית
(צילום מסך: ליעד אוחנה)
בפיקוד העורף לא ציינו אם לעוד רשויות תהיה גישה למערכת, או האם היא תשמש להתרעות מקומיות במקרה של אירועי חירום נוספים. יש לציין שמערכת הבחירות האחרונה בוצע שימוש במערכת דומה על ידי מפלגות מסוימות כדי לדרבן מצביעים להגיע לקלפי, בין היתר על ידי "עוצמה יהודית" ו"המחנה הממלכתי". בפיקוד העורף הבטיחו שלא ניתן לעשות שימוש במערכת החדשה למטרות סייבר או לספאם ופישינג.
מפיקוד העורף נמסר: "מערכת 'מסר אישי' בטכנולוגיית 'Cell Broadcast' (שידור תאי), מאפשרת קבלת מסר אישי באירועי חירום רחבי היקף, כדוגמת ירי תלול מסלול נרחב לעבר מדינת ישראל. ההודעה מגיעה ישירות לטלפונים ניידים, ללא צורך בכל פעולה מצד האזרח".
"טכנולוגיה סלולרית זו, מוכרת בתקן בין-לאומי ומאפשרת הפצת הודעות למנויים רבים באותו אזור בו-זמנית. בעת הפעלת ׳מסר אישי׳, לכל מחזיקי הטלפונים הניידים באזור המאוים תוצג הודעה מידית בצג הנייד ותלווה בצליל התרעה ייעודי. הטכנולוגיה מיועדת לשימוש במסגרת אירועי חירום רחבי היקף מתפרצים ובכפוף לשיקול המבצעי של פיקוד העורף ואינה מהווה תחליף ליישומון פיקוד העורף או להתרעה הנשמעת".