אפל בצרה, היא רוצה לספק ללקוחותיה בינה מלאכותית יוצרת ומתקדמת בדיוק כמו המתחרות מיקרוסופט וגוגל, אבל כרגע היא עדיין לא יכולה. הסיבות כפי שנרמז בכתבה שפורסמה בסוף השבוע בניו יורק טיימס היא שבכירי אפל פשוט פספסו את ההתפתחויות בתחום הבינה מלאכותית היוצרת בסגנון GPT. החברה נתקעה עם סירי במשך שנים רבות, היא הייתה מספיק טובה עד כה בשביל להתמודד עם אסיסטנט של גוגל או אלכסה של אמזון, אבל אפילו מעריציה המסורים ביותר יודעים לומר שהיא לפעמים אפילו לא מצליחה לזהות משפטים, לא כל שכן לזהות הקשרים.
2 צפייה בגלריה
מאזינה לנו ללא רשות? העוזרת הקולית סירי
מאזינה לנו ללא רשות? העוזרת הקולית סירי
סירי צריכה שדרוג ומהר
(צילום: shutterstocks)
האסטרטגיה של אפל כדי לפתור את הבעיה הזו, שהביאה אפילו לתהיות ברשת ובתקשורת האם לא הגיע זמנו של טים קוק לטפח מחליף ולפרוש, מבוססת (כמו בצבא) על שלושה מהלכים. הראשון הוא לספק למוצריה - אייפון, מק, אייפד, אפל TV - תחליף או שדרוג משמעותי לסירי אבל אחד שיפעל ישירות עליהם ולא דרך חיבור לענן. המהלך השני הוא לבנות כלי AI מבוסס ענן שיוכל לטפל במשימות יותר מתוחכמות שיתמוך באפליקציות המקצועיות של אפל. המהלך השלישי הוא לספק למשתמשים גישה לצ'אטבוט דמוי ChatGPT, קלוד, קופיילוט או ג'מיני.
המהלך האחרון של אפל מצופה להתבצע ראשון. על פי הדיווחים היא החלה בשיחות עם גוגל כדי לקבל גישה ליכולות של ג'מיני. אך כעת, על פי דיווח חדש מאמש (שבת) היא גם מנהלת מגעים עם OpenAI, במטרה לשלב את ChatGPT במוצריה. קשה לדעת מה הכיוון כאן. אפל ידועה בכך שהיא נוהגת להדליף מגמתית מידע דרך ערוצים שונים שמספקים רק טפח מהתמונה הגדולה. במקרה הנוכחי, האפשרויות הן כדלקמן: או שגוגל ו-OpenAI אכן מנהלות מגעים מולה ועדיין לא הוכרע מי תזכה בחוזה הזה (שכנראה יהיה שמן למדי - בדיוק כמו 20 מיליארד הדולרים שגוגל משלמת לאפל כדי להופיע באייפונים); או שאפל מנהלת מגעים לבחירת אחת מהן וההדלפות משמשות כחלק מאסטרטגיית משא ומתן בינה לבין גוגל ו-OpenAI.
על פי מארק גורמן, מומחה אפל בסוכנות בלומברג, לאפל יש כוונה להציג את יכולות ה-AI שלה בכנס המפתחים הבא שלה שיפתח עוד חודש בתחילת יוני. סביר מאוד להניח שאם לא חתמה כבר על הסכמים מול גוגל או OpenAI יהיה לה קשה מאוד להציג משהו קונקרטי למשתמשים שניתן יהיה לעשות בו שימוש. פיתוח והטמעה של טכנולוגיית AI במוצריה דורש הרבה מאוד זמן כדי לוודא שהכל עובד כהלכה. שהרי אם יש דבר אחד שאפל מוכרת ללקוחותיה זה שהמוצרים שלה "פשוט עובדים" באופן "קסום". אם היא תוסיף AI לאייפון אבל תקבל בחזרה הזיות, היא תחטוף בכיכר העיר ותפגע לעצמה במניה. מנגד, אם היא לא תציג דבר או רק תראה שהיא עובדת על זה היא גם תחטוף.
מנהלי אפל, קרייג פדריגי וג'ון ג'יאנאנדראה, הם אלה שחזרו לטים קוק עם התובנה שאפל נרדמה בשמירה. הם בילו מספר שבועות עם ChatGPT בתחילת שנה שעברה והבינו בסיום הבדיקה ש-OpenAI פשוט נמצאת שנות דור קדימה. העניין עם הפספוס הזה הוא שאפל פספסה הרבה מאוד דברים בשנה האחרונה. היא השקיעה מיליארדים במכונית החשמלית שלה עד שהפרויקט בוטל לפני זמן לא רב כדי להפנות משאבים לפיתוח AI. היא השיקה את משקפי הוויז'ן פרו למציאות מדומה לקול התלהבות המומחים, אבל הקהל כנראה עדיין לא בעניין, למעט גיימרים או חובבי סקס וירטואלי. שתי פעילויות שאפל לא ממש ידועה בהן. אפילו ההיפסטרים שרכשו את המשקפיים לצילומי סרטוני טיקטוק החזירו אותם בסוף.
2 צפייה בגלריה
ג'מיני יגיע למכשירי אייפון?
ג'מיני יגיע למכשירי אייפון?
ג'מיני יגיע למכשירי אייפון?
(עיבוד תמונה)
מנגד אפל כן מפתחת מזה מספר שנים פרויקט מודל AI, ואפילו אחד שנחשב מתקדם למדי בתעשייה - Ajax. לא ברור היכן היא עומדת בפיתוח שלו, אך כנראה שהוא רחוק מהשקה שכן היא לא הייתה מבזבזת את זמנה מול גוגל או OpenAI אם היה ניתן להציג אותו בעוד חודש. זאת ועוד, אפל גם מפתחת שבבי AI המבוססים על מעבדי ה-M ו-A שלה שנחשבים לטובים בתעשייה כיום. ה-M4 שהוצג לפני כמה ימים במקביל לאייפד פרו מיועד להפעיל יכולות בינה מלאכותית באייפדים ובעתיד גם במחשבי המק. השבב הנוסף שהיא מפתחת מיועד להפעיל את עומסי העבודה בענן בדיוק כמו השבבים של מיקרוסופט, אמזון וגוגל.
אפל לא סתם ביצעה בלימת חירום וסיבוב פרסה בחודשים האחרונים. המעבר לשימוש מסיבי ב-AI יכול לפגוע בצורה אנושה בעסקי האייפון שמהווים ביחד עם השירותים והאפליקציות הנלוות כ-70% מסך ההכנסות שלה. החזון של אנבידיה שרואה בבינה מלאכותית את הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה למחשבים ומכשירי מובייל מהווה איום אדיר על אפל.
אם היא לא תוכל למכור ללקוחות ולמפתחים פלטפורמה שתאפשר להם להזמין מונית, פיצה או לקבל מידע מהבנק דרך אפליקציה היא פשוט לא תעניין אף אחד יותר. אם כל אחד יוכל בעתיד לבקש מ-ChatGPT או ג'מיני לבצע את אותן פעולות בשפה טבעית - אין לאפליקציות המיושנות שום תכלית למעט אולי בגיימינג וצריכת תוכן. אף מפתח לא ישלם לאפל 30% מההכנסות שלו אם ChatGPT יעשה את אותו הדבר במחיר נמוך יותר בכל מכשיר עם חיבור לאינטרנט. בהתחשב שרק האפסטור - חנות האפליקציות - מייצרת לה כ-24 מיליארד דולר הכנסות בשנה. מדובר באיום משמעותי על העסקים שלה.