אינטל הודיעה היום (ה') על ההשקה של סדרת מעבדי Intel Core Ultra 200S למחשבי PC נייחים. המעבדים החדשים מהווים את המקבילה למעבדי הלונאר לייק למחשבים ניידים שאינטל השיקה רשמית בתחילת חודש ספטמבר.
4 צפייה בגלריה
מעבד הארו לייק של אינטל
מעבד הארו לייק של אינטל
מעבד הארו לייק החדש
(אינטל)
המעבדים החדשים מיישרים קו עם המגמה שכבר פשטה במעבדי המובייל וכוללים מעבד נוירוני לחישובי AI. עם זאת ובאופן מפתיע, המעבד החדש מציע מהירות חישוב של "רק" 36 TOPs, לעומת 45 TOPs הנדרשים על ידי מיקרוסופט כדי לקבל את תקן הקופיילוט פלוס לביצועי בינה מלאכותית. נראה שלאינטל לא מאוד חשובה הגושפנקה של מיקרוסופט, מה שמעיד אולי על היחס של היצרנית לניסיון לדחוף AI בכל מקום ולכל דבר.
כמו מקבילו מעולמות המובייל, גם כאן מדובר במעבד 3 ננומטר, עם שבב גרפי 5 ננומטר וסוק עם ממשקים 6 ננומטר, המיוצר על ידי TSMC הטייוואנית ולא על ידי אינטל עצמה. הסיבה העיקרית לכך - חטיבת הייצור עדיין לא הטמיעה את הטכנולוגיה הנדרשת לייצור השבבים החדשים בגודל הנדרש.
יכול מאוד להיות שזה גם קשור להפרדה המבנית שמוביל מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, בין חטיבות הייצור והפיתוח. כך או כך, השבבים החדשים מהווים סוג של המשך לשבבי הרפטור לייק מדורות 13 ו-14 ולא ארכיטקטורה חדשה לגמרי כמו בלונאר לייק, והם מכונים Arrow Lake S. כל זה מיועד לבדל באופן מלאכותי את שתי הסדרות - זו "הישנה" עם הרפטור לייק, וזו החדשה עם הארו לייק.
4 צפייה בגלריה
מעבד הארו לייק של אינטל
מעבד הארו לייק של אינטל
המעבדים החדשים מיישרים קו עם המגמה שכבר פשטה במעבדי המובייל וכוללים מעבד נוירוני לחישובי AI
(אינטל)
עם זאת, אין מדובר במעבדים "חצי כוח". מעבד הדגל ה-Intel Core Ultra 9 285K מצויד ב-24 ליבות – מתוכן 8 ליבות ביצועים (P-Cores) ו-16 ליבות חיסכון (E-Cores), זאת לצד 4 ליבות גרפיקה (GPU cores) ותמיכה ב-24 נימים (Threads). המעבד מגיע למהירות של GHz 5.7 והליבות הגרפיות מאפשרות לדברי החברה להריץ משחקים מודרניים ולוותר על כרטיס גרפי חיצוני, וכל זאת עם צריכת חשמל נמוכה בהרבה מזו של המתחרים.

לחובבי האובר-קלוקינג

בנוסף, חובבי האובר-קלוקינג ישמחו לשמוע שאפשר לכוונן את תדר השעון והמתח של ליבות הביצועים (P-cores) וליבות היעילות (E-cores) בנפרד, מה שלדברי אינטל מיועד לאפשר למשתמשים "למקסם את הביצועים, תוך שמירה על יעילות אנרגטית והפחתת חום. לדוגמה, ניתן להתאים מתח נמוך יותר לליבות היעילות במקביל להגברת ביצועי ליבות הביצועים, וכך להשיג ביצועים גבוהים יותר במשחקים כבדים או תוכנות עריכה תובעניות, תוך שמירה על טמפרטורות נמוכות יותר ומניעת עומסים תרמיים".
לצד ה- Core Ultra 9 מושקים ארבעה מעבדים נוספים: Ultra 7 265K / Ultra 7 265KF / Core Ultra 5 245K / Core Ultra 5 245KF, כאשר המחירים נעים בין 294 ל-589 דולר. ההבדל בין מעבדי K ל-KF הוא שהאחרונים חסרי ליבה גרפית מובנית ומיועדים לאלה המעוניינים בהוספה של כרטיס גרפי חיצוני, כמו גיימרים או יוצרי תוכן.
4 צפייה בגלריה
מעבד הארו לייק של אינטל
מעבד הארו לייק של אינטל
תומר קנריק, סגן נשיא בקבוצת המחשוב באינטל
(אינטל)
כאמור, המעבדים אינם חדשניים כמו הלונאר לייק. לא תמצאו כאן זיכרון פעולה מובנה, והם אפילו לא תומכים ב-WiFi 7 אלא רק ב-6E. הם כן מציעים תמיכה ב-Thunderbolt 4, בלוטות' 5.3 (ולא 5.4 כמו בלונאר לייק) ו-Intel Killer Wi-Fi. כמו כן, הם מציעים תמיכה בזיכרון DDR5 עד 192 גיגה.
שלא כמו ברבים ממעבדי ה-PC בעבר, הפעם רק חלק מהמעבד פותח בישראל. תומר קנריק, סגן נשיא בקבוצת המחשוב באינטל, ואחראי על הפיתוח המעבדים הסביר: 'ליבת ה-Lion Cove, שהיא הליבה החזקה או ליבת הביצועים, פותחה כאן בישראל, לצד טכנולוגיות נוספות כמו ה-Wi-Fi וה-Thunderbolt, זו גאווה ישראלית אמיתית".

מילת המפתח: חיסכון בחשמל

במקביל, המעבדים תומכים בתקנים ישנים יותר כדי לאפשר למשתמשים להוסיף רכיבים שכבר נמצאים ברשותם, או שניתן לרכוש במחיר זול יותר. הם מאפשרים שימוש בתקנים ישנים יותר כמו DDR4 ו-PCIe Gen 4.0, לצד תמיכה בטכנולוגיות מתקדמות יותר כמו DDR5-5600ו- PCIe Gen 5.0.
4 צפייה בגלריה
פט גלסינגר
פט גלסינגר
מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר. לא מחפש מהפכות
(צילום: AP)
בסופו של דבר, לא מדובר במהפכה. למרות שאינטל מתגאה שהוא מהיר ממעבדים מתחרים כמו ה- AMD Ryzen 9 5950X בכ-10%, חשוב לציין שהאחרון הושק עוד ב-2020 ולמרות שהוא נחשב למעבד מוביל בתחומו, לקח לאינטל הרבה מאוד זמן עד שהצליחה להציג לו מתחרה ראוי שעוקף אותו. זאת עוד בלי לקחת בחשבון שהמחליף שלו אמור להגיע בשנה הקרובה.
מה שכן, המעבד של אינטל הרבה יותר חסכוני בחשמל בביצועים מקבילים ואף מהירים יותר. נכון שזה קצת פחות פקטור במחשבים שולחניים, אבל מחשב שצורך 150 וואט במשימות שדורשות 300 וואט ויותר אצל המתחרים - עדיין מחזיק ביתרון. בכל מקרה מדובר במעבד שלא מיוצר בגודל העתידי של אינטל - ה-A18 או 1.8 ננומטר.
ועדיין, מעבדי המחשבים הנייחים לא ממש הציגו שינויים גדולים בשנים האחרונות. למעשה מאז השקתו של AMD Ryzen 9 5950X לא ממש הוצגו מעבדים עם שינויים גדולים, זאת לעומת עולמות המובייל. כנראה שהעובדה שיש פחות תחרות על שוק מחשבי הדסקטופ - שהפך לשוק ארגוני או למשתמשי קצה כמו גיימרים - הביא את היצרניות לחסוך לעצמן את הוצאות המו"פ הגדולות.
כך או כך, המעבדים החדשים של אינטל נראים על פניו כשדרוג מעניין לתחום המחשבים הנייחים ובדיקה שלהם תיתן לנו את ההזדמנות להשוות בין ההצהרות של אינטל לביצועים האמיתיים שלהם. אם הנתונים יאומתו כמו אלה של מעבדי לונאר לייק, אז אינטל יכולה להתגאות במוצר שיעורר עניין בקרב לקוחות פוטנציאליים.