חברת "העין השלישית מערכות", שהוקמה ב-2010, מפתחת מערכות טכנולוגיות לשימוש ביטחוני. בשיחה באולפן ynet, מנכ"ל החברה ליאור סגל הסביר כיצד פיתוחיה מסייעים בפעילות בטחונית.
החברה שמסייעת לצה"ל ללכוד מחבלים באמצעות טכנולוגיה
(צילום: אסף חן)
"אנחנו חברת סטארט-אפ שצמחה בארץ תוך כדי הרבה שיתוף פעולה עם משרד הביטחון, מפא"ת וצה"ל, והפכה להיות חלק מסל המוצרים שנמצאים היום בשימוש בארץ ובעולם", אמר סגל. "הזירה מציעה לנו הרבה מאוד אתגרים בימינו. המערכות שלנו יודעות להתמודד איתם. למשל איומי רחפנים, המערכות שלנו יודעות לאתר אותם באמצעים חדשניים".

עוד בנושא טכנולוגיה:

הייתם מעורבים במרדף באזור אלעד?
"אני יודע על מערכות שלנו שנמצאות שם בגזרה מספר שנים, לא מדווחים לנו מתי הן בשימוש. המערכות שלנו מגלות רחפנים וגם עובדות עם רחפנים, מה שמיוחד בהם זו היכולת להכפיל שדה ראייה. אנחנו מכפילים פי 10 ויותר בינה מלאכותית נותנת את היכולת לסרוק את השטח הרבה יותר מהר, ועושה את הזיהוי כי היא הרבה יותר מהירה מעין אנושית".
2 צפייה בגלריה
מערכת כימרה של חברת עין שלישית
מערכת כימרה של חברת עין שלישית
מערכת כימרה של חברת עין שלישית
(צילום: באדיבות עין שלישית מערכות)
2 צפייה בגלריה
מערכת כימרה של חברת עין שלישית
מערכת כימרה של חברת עין שלישית
מערכת כימרה של חברת עין שלישית
(צילום: באדיבות עין שלישית מערכות)
העין הטכנולוגית יכולה לאתר שינויים בתוואי השטח? לאתר אדם מוסתר?
"כשאתה מסתכל דרך המצלמה אתה רואה אזור מאוד מוגבל. האלגוריתמיקה מכפילה את שדות הראייה בקצב מהיר, מאפשרת לך לראות גם ביום וגם בתרמי – מה שבן אדם לא יכול אלא רק או זה או זה, עושה באמצעות בינה מלאכותית השוואה בין הדברים ומאפשרת לך לגלות אובייקטים. הרחפנים נהיו נורא נפוצים, ואנחנו סוגרים את הפער ומנגישים את הטכנולוגיה הזו להרבה משתמשי קצה שעד היום לא היו יכולים להשתמש בה".
האם אנחנו מתקרבים לעידן שבו טכנולוגיה תחליף את האדם והלוחם בשטח?
"אני חושב שכמות כוח האדם שצריך על מנת להתמודד עם האיומים הקיימים היום היא בהיקפים שונים לחלוטין ממה שהעולם המערבי יודע לספוג. הפתרון היחידי הוא פתרון טכנולוגי. בארה"ב מדברים על חזון לא רחוק של 5-10 שנים של 50-50 אחוז אנשים ורובוטים. אנחנו בחברה מפתחים יכולות שמותאמות לעולם הזה".
סגל מוסיף כי "יש לנו מעל אלף מערכות מבצעיות שהטמענו בארץ ובעולם. בשומר חומות השתמשו בטכנולוגיה בהצלחה וכנראה שכל יום ובייחוד כל לילה, המערכות האלה נמצאות בשימוש".