מטא הודיעה היום (ג') על השקת מודל השפה החדש שלה - Llama 2. זהו מודל שפה גדול (LLM) שמאפשר לבנות דרכו שירותים ואפליקציות שעושות שימוש ב-AI גנרטיבי - כמו ChatGPT של המתחרה OpenAI או Bard של גוגל. בניגוד לשני המודלים המתחרים, Llama 2 הושק במתכונת של קוד פתוח לשימוש בחינם. כלומר, חוקרים או חברות שירצו להשתמש בו כדי לבנות לעצמם שירותים, לחקור פיתוחי AI או לפתח אפליקציות לא יצטרכו לשלם על השימוש בו, גם אם ידרשו מהלקוחות שלהם תשלום.
2 צפייה בגלריה
מטא AI
מטא AI
מטא משיקה מודל שפה חדש בקוד פתוח
(צילום: Ascannio / Shutterstock.com)

עוד בנושא:

השותפה העיקרית במודל החדש היא מיקרוסופט, שהיא גם המשקיעה העיקרית במתחרה OpenAI. השותפות מאפשרת ללקוחות להריץ את המודל על גבי תשתית הענן של מיקרוסופט באופן שקוף לגמרי - אך בתשלום. בנוסף, מטא גם משתפת פעולה עם AWS, שירות הענן של אמזון, ועם חברות נוספות כגון אנבידיה או אינטל. כלומר, המודל מיועד לפעול על שירותים וחומרה של רוב השחקניות הגדולות בשוק.
השותפה המפתיעה ביותר של מטא היא דווקא קוואלקום. יצרנית שבבי המובייל הודיעה שהמודל יוכל לרוץ גם על טלפונים ומחשבים החל מ-2024. כלומר, חברה תוכל להפעיל אותו גם על חומרה זולה ולא תזדקק לשרתים במרכזי נתונים. הרעיון הוא לאפשר הפצה מהירה של המודל גם למדינות מתפתחות או למפתחים וחוקרים עם משאבים מוגבלים. בניגוד לדימוי הציבורי הבעייתי שלה, מטא דווקא נחשבת לתומכת גדולה במודל קוד פתוח. בפוסט שפרסם עם ההודעה ההשקה, כתב מייסד ומנכ"ל החברה מארק צוקרברג כי מודל קוד פתוח "מאיץ חדשנות, ומשפר את הבטיחות בגלל שיותר אנשים יכולים לבדוק ולתקן בעיות".
למודל החדש יש גם זווית ישראלית שכן חלק מצוות הפיתוח שלו יושב במרכז המחקר והפיתוח של מטא בארץ. עם זאת, בשלב הנוכחי המודל לא יתמוך בעברית. שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט, אגב, אינו חדש - שתי החברות משתפות פעולה גם בעולמות המטאברס.
2 צפייה בגלריה
GPT-4
GPT-4
יש אלטרנטיבה חינמית. מודל השפה GPT-4
(צילום: Tada Images / Shutterstock.com)
אחד הדגשים העיקריים שמטא ציינה בהודעות ובפוסטים שלה בנושא הוא המחויבות שלה לבטיחות ולשמירה על ביטחון המשתמשים. לדבריה, המודל עובר בכל עת בדיקות על ידי Red Teams - חוקרי אבטחה - שמאתגרים אותו ומנסים למצוא בו פרצות ובעיות. לעומת הדור הראשון של המודל, Llama 2 אומן על 40% יותר נתונים מה שאמור להפוך אותו למדויק הרבה יותר. לדברי החברה המודל הראשון זכה להתעניינות של יותר מ-100 אלף חוקרים, אך המעבר לקוד פתוח מלא ככל הנראה יגדיל את ההיקף בצורה ניכרת, בוודאי בהתחשב בכך שהוא מסוגל לרוץ על חומרה פשוטה, זולה וזמינה.
במטא מצפים שהמעבר למודל חינמי יאיץ את האימוץ של בינה מלאכותית. אחת הבעיות העיקריות של מודלים כגון GPT-4 של OpenAI או PALM-2 של גוגל היא ששימוש מסחרי או מחקרי בהם כרוך בתשלום. כניסה של מודל קוד פתוח מתקדם ייצר תחרות מול המודלים המסחריים שיצטרכו להציע הרבה יותר מ-Llama 2 כדי להצדיק את דמי השימוש. מבחינת מיקרוסופט, השותפות עם מטא מאפשרת לה לשחק על שני המגרשים - הן עם המודל הפתוח של מטא והן עם המודל הסגור של OpenAI. מנגד, עבור מטא זה יאפשר להגיע ישירות לכל לקוחות הענן של מיקרוסופט ולבסס את המודל שלה כאלטרנטיבה העיקרית בשוק.