יוטיוב שורטס (Shorts), שירות יצירת סרטונים קצרים באמצעות הטלפון הנייד, והתשובה של גוגל לטיקטוק, מגיע היום לישראל. השירות יושק בהדרגה וצפוי להגיע לכל המשתמשים בישראל עד יום רביעי (14 ביולי). שורטס הוכרז לראשונה בספטמבר 2020, עדיין נמצא בגרסת בטא (גרסה ראשונית וניסיונית), והיה פעיל עד היום ב-26 מדינות. יחד עם ישראל, השירות מושק כעת בכל אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, ויהיה זמין במעל מאה מדינות. עד היום ניתן היה לצפות בסרטוני שורטס מישראל, אך כעת משתמשים יוכלו גם ליצור סרטונים דרכו. נכון להיום, מספר הצפיות היומי בסרטונים שמועלים לפלטפורמת שורטס חצה את ה-6.5 מיליארד, לפי יוטיוב.

עוד על המתחרים של שורטס:

4 צפייה בגלריה
יוטיוב שורטס
יוטיוב שורטס
יוטיוב שורטס
(צילום: shutterstock)
שורטס מושק כחלק מיוטיוב ולא בתור אפליקציה נפרדת. ניתן להעלות אליו כל סרטון באורך של עד 60 שניות, בין אם הוא נוצר באמצעות הכלים שהפלטפורמה מציעה או לא. בין הכלים שהפלטפורמה מציעה ליוצרים - מצלמת "מולטי סגמנט" המאפשרת לחבר מספר קטעי וידאו, הוספה של טקסט ופילטרים לסרטון, בחירת המוזיקה בעת הצילום ושינוי מהירות הסרטון בעת הצילום (למשל להילוך איטי). יוטיוב מנצלת את יתרון הגודל שלה כדי להציע למשתמשים לדגום מוזיקה ואודיו מכלל הסרטונים בפלטפורמה לטובת שימוש בסרטון השורטס שיצרו. צופים שצפו בסרטון שברקע שלו התנגן שיר מסוים, יוכלו למצוא דרכו את כל הסרטונים שמנגנים את אותו שיר ואף את הסרטון של השיר המקורי.
4 צפייה בגלריה
שורטס בתוך אפליקציית יוטיוב
שורטס בתוך אפליקציית יוטיוב
שורטס בתוך אפליקציית יוטיוב
(יח"צ)
טוד שרמן, מנהל המוצר הגלובלי של יוטיוב שורטס, אמר במסגרת אירוע עיתונאים וירטואלי שנערך לכבוד ההשקה כי "תכנים קצרים הם פרק חדש עבור עולם הווידאו. מה שמרגש זה שיש כאן יוצרים ודפוסי צריכה חדשים. זה מרגיש לי טבעי ליוטיוב, שהיא הפלטפורמה המקורית שאפשרה לאנשים שרצו ליצור וידאו להגיע לקהל ולהתחבר לקהילה מסביב". שרמן אמר כי אחת המטרות בכלים שמוצעים ליוצרים דרך הפלטפורמה היא "להוריד את המחסומים של היצירה. אנחנו רוצים לבדוק איך לסייע לצרכים של יוצרי תוכן, כמו לחבר אותם למוזיקה של יוטיוב". שרמן אף מכיר בכך שיהיו יוצרים מוכווני מספר פלטפורמות, שיעלו את הסרטונים שלהם בשורטס אך גם בפלטפורמות מתחרות. במאי, יוטיוב הכריזה על קרן בהיקף מאה מיליון דולר, ממנה החברה תתגמל, לפי הודעתה, אלפי יוצרים עם סרטוני השורטס הפופולריים ביותר, מדי חודש במהלך 2021-2022. החברה לא שיתפה בפרטים ספציפיים יותר אודות הקרן ורק ציינה כי יוטיוב תיצור קשר בעצמה עם היוצרים הרלוונטיים.
4 צפייה בגלריה
חיפוש כל הסרטונים שמשתמשים באותו שיר
חיפוש כל הסרטונים שמשתמשים באותו שיר
חיפוש כל הסרטונים שמשתמשים באותו שיר
(יח"צ)
שורטס של יוטיוב ואינסטגרם רילס של פייסבוק הושקו בעקבות ההצלחה הגדולה של טיקטוק, כחלק מדפוס ידוע לשמצה בעמק הסיליקון, במסגרתו חברות גדולות ומבוססות מנסות לחקות את ההצלחה של מתחרות. כששרמן נשאל על ידי ynet מה מבדיל את שורטס מטיקטוק, הוא הקפיד להתייחס אל המתחרה בשפה ממנה משתמע כי גם היא אינה מקורית: "יש דברים שטיקטוק אימצו שגם אנחנו רוצים לאמץ. חשוב להכיר בזה שהרבה מהיכולות שאנשים שמו לב אליהן כשסרטונים קצרים הפכו למיינסטרים, הומצאו על ידי הרבה אפליקציות במשך שנים רבות", אמר שרמן. הוא פירט כי "Vine (שירות הסרטונים של טוויטר שנסגר ב-2017) המציאו את מצלמת המולטי-סגמנט בה לוחצים לחיצה ארוכה על המצלמה כדי לצלם כל קטע, חברה צרפתית בשם מינדי הייתה החלוצה בסרטונים אנכיים על מסך מלא, מיוזיקלי המציאה את הצילום בזמן ששומעים את האודיו, מה שאפשר ריקוד או ליפ-סינק, ואפילו פיצ'רים חברתיים כמו דואטים הומצאו בחברות שרוב האנשים לא שמעו עליהן. אז יש דברים שאנחנו רוצים לאמץ מתוך הבנה מה המשתמשים צריכים, ולמה הפיצ'רים האלה שרדו במשך שנים ועל פני אפליקציות רבות".
לדבריו, הדרך שבה שורטס בכל זאת ייחודית היא "שאנחנו בונים אקוסיסטם לסרטונים קצרים, שמחובר ליוטיוב ולסרטונים הארוכים שבו, וגם ליוטיוב מיוזיק (שירות הזרמת המוזיקה של יוטיוב). בשורטס תמיד אפשר לחזור למקור המוזיקה, לאמנים, לשמוע את שאר השיר או האלבום, נכבד את המקורות האלה על ידי קישור אליהם. מהצד הנגדי, קשה ליצור סרטונים קצרים ברמה גבוהה מהטלפון. אחת הדרכים לאפשר את זה היא לתת לאנשים מקורות כאלה. זה הוליסטי באופן שאף אחד אחר לא יכול לייצר". הדגש על חיבור עם השירותים האחרים של יוטיוב היא גם הסיבה, לדבריו, ששורטס לא מושק כאפליקציה נפרדת.
4 צפייה בגלריה
הוספת טקסט לסרטון
הוספת טקסט לסרטון
הוספת טקסט לסרטון
(יח"צ)
שרמן הסביר כי הסיבה שהמוצר עדיין מוגדר בגרסת בטא היא שהוא בשלבים ראשוניים של בנייה והתפתחות - "יש כל כך הרבה מה לבנות בכל הנוגע לסרטונים קצרים, בייחוד כלי היצירה שבאופן היסטורי יוטיוב לא שילבה באפליקציה. אנחנו רוצים לבנות יחד עם קהילת היוצרים, לקבל פידבק מהצופים. עוד לא החלטנו מה הם הקריטריונים כדי להסיר את כותרת הבטא, אבל אנחנו במצב שבו המוצר מתבגר באופן מהיר. השקת כלי היצירה היא צעד חשוב אבל זה לא מה שהופך מוצר סרטונים קצרים למוצלח בפני עצמו. יש הרבה אספקטים שנוגעים להמלצה על סרטונים, הבנה של תחומי עניין של אנשים, הנמכת מחסום היצירה כך שאנשים ירגישו שהם יכולים להצטרף, איך לעזור לאנשים להגיע לקהל ועוד".