התורים בסניף שייק שאק בתל אביב אמנם כבר נרגעו, אבל בצד השני של העולם, בלוס אנג'לס, רשת ההמבורגרים הפופולרית מנסה למנוע את התופעה הזאת לחלוטין – ועל הדרך גם לחסוך בעלויות וכוח אדם. ביום רביעי האחרון החברה הודיעה על הגיוס החדש שלה: כ-2,000 רובוטים על גלגלים, מונעי-AI, שיביאו לכם את ההמבורגר ישר לדלת. ומאחורי הטכנולוגיה הזאת עומדים, כמובן, גם כמה ממיטב המוחות הישראליים.
2 צפייה בגלריה
רובוט המשלוחים הישראלי של שייק שאק
רובוט המשלוחים הישראלי של שייק שאק
רובוט המשלוחים עם לב ישראלי של שייק שאק
(Serve Robotics)
בעולם האוטופי של שייק שאק, במקום שליח שדופק על הדלת, תצטרכו לפתוח אותה למכונה חמודה על ארבעה גלגלים שנראית כמו משהו בין עגלת סופרמרקט של דיסני לבין הארגז של ״שמעון ארטיק״ על החוף. מדובר בפרי שיתוף פעולה בין הרשת לבין חברת Serve Robotics האמריקאית, שבתמיכת משקיעים כבדים כמו Nvidia ו-7Eleven השיקה שירותי משלוחים רובוטיים שמסתובבים על מדרכות העיר ומתופעלים באמצעות אפליקציית Uber Eats. הרובוטים האלה למעשה כבר עושים את העבודה בלוס אנג'לס מאז 2022, אבל זאת הפעם הראשונה שהם נכנסים למערך של רשת ענקית ומתוכנתים לבצע משלוחים קצרי טווח באופן מהיר ויעיל.
כאן גם נכנסת לתמונה הטכנולוגיה הישראלית. Serve Robotics עושה שימוש בפלטפורמת הקישוריות של DriveU.auto מרעננה, שמבטיחה חיבור יציב ומהיר בין הרובוטים לענן, מה שמאפשר מעקב ושליטה מרחוק. וכשזה לא מספיק, יש גם את Ottopia התל אביבית שמספקת את התוכנה שמאפשרת לאנשים אמיתיים לשבת במרכז שליטה ולשלוט ברובוטים מרחוק כשמתעוררות בעיות בלתי צפויות (למשל, תייר שמנסה לחטוף צ'יפס מהמשלוח - חשש אמיתי שהביעו בחברה בזמן ההשקה בלוס אנג׳לס).
זה לא הניסיון הראשון להכניס רובוטים לעולם המשלוחים. מסעדות, רשתות שיווק, חנויות וחברות משלוחים משקיעות בשנים האחרונות המון משאבים בהגשה אוטומטית – בין אם מדובר ברחפנים, במכוניות אוטונומיות, או במקרה הזה, רובוטים שמתרוצצים על המדרכה. למעשה, אובר ניסתה רובוטי משלוחים בשיתוף פעולה אחר במיאמי, שהתרחב מאז לערים נוספות. דומינוס פיצה ניסתה להשיק רובוט משלוחים כבר ב-2021, אך בסופו של דבר חזרה להסתמך על נהגי המשלוחים ואנשי השירות שלה.
גם משלוחי רחפנים עדיין לא ממש המריאו למרות גיבוי של ענקיות כמו אמזון ווולמארט, מה שמרמז שחברות עדיין לא מסוגלות לנתק לחלוטין עובדים אנושיים לטובת אוטומציה. אבל בניגוד לניסיונות קודמים, שייק שאק ו-Serve Robotics נחושות הפעם להמשיך ולהרחיב את השימוש ברובוטים. וזה לא רק כדי להימנע מלתת טיפ (ובחברה כבר הבהירו כי ״אין צורך לתת טיפ לרובוט!” - קונספט משונה למדי עבור אמריקאים).
2 צפייה בגלריה
רובוט המשלוחים הישראלי של שייק שאק
רובוט המשלוחים הישראלי של שייק שאק
זהירות בדרכים זה חשוב רובוט קטן!
(Serve Robotics)
חברות מתמודדות היום עם עלויות עבודה גדלות, בזמן שהצרכנים נלחמים במחירים המטפסים של יציאה לאכול בחוץ. הרובוטים האלה, עם כל היעילות ויכולת השליטה בהם מרחוק, מייצרים פתרון שמוזיל עלויות, מפחית זיהום ועומסים בכבישים, מצמצם תאונות ואף הרוגים – פתרון מושלם כביכול לעולם שבו הכל צריך לקרות כאן ועכשיו. וכך, אם חשבנו שהמבורגר הוא רק בשר בלחמנייה, בעולם של היום, גם האוכל שלנו זקוק לרובוטים שיתגלגלו לעברנו, בליווי חיבורים מהירים ושיחות טלפון ממרכזי שליטה אי שם על פני הגלובוס.
Serve מתכננת להוסיף עוד אלפי רובוטים חדשים לשירותיה עד 2025, ולמרות האתגרים שבסביבת עבודה עירונית כמו לוס אנג'לס – מטרופולין מוכה פשע, מבוסס מכוניות עם רחובות נטולי מדרכות במקרים מסוימים – הרובוטים שלהם מצליחים להשלים את המשלוחים ביותר מ-99% מהמקרים. החברה גם מתכננת להתרחב לערים נוספות כמו דאלאס, סן דייגו וונקובר בקנדה. אז בפעם הבאה שאתם רואים בערים האלה רובוט מתגלגל עם שקית המבורגרים, תזכרו שהוא לא רק חסכוני, יעיל וידידותי לסביבה, אלא נושא גם חותמת כחול-לבן.