העשורים האחרונים הראו שאם אתם יזמי טכנולוגיה, הסיכוי שלכם להגיע לפסגת רשימת עשירי העולם גבוה בהרבה מאשר אם אתם עוסקים, נאמר, בכריית יהלומים או בעסקי האנרגיה. שני העשירים שמובילים את הרשימה כיום הם אילון מאסק, עם הון אישי של כ-272 מיליארד דולר, וג'ף בזוס, מייסד אמזון, עם הון אישי של כ-211 מיליארד דולר. המקום השלישי שמור למיליארדר הצרפתי, בעלי חברת מוצרי היוקרה LVMH, ברנאר ארנו, עם הון אישי של "רק" 207 מיליארד דולר.
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. עדיין האיש העשיר בעולם
(צילום: Gonzalo Fuentes, Reuters)
אבל אולי בקרוב נראה שם חדש שיוביל את רשימת עשירי העולם. עם זינוק אדיר בשווי המניות של חברת מטא, מארק צוקרברג עקף (כמעט) את כולם בסיבוב והתמקם במקום הרביעי, עם הון של כ-201 מיליארד דולר, כך לפי נתוני סוכנות בלומברג שפורסמו הלילה (א').
צוקרברג בן ה-40, הרוויח בשנה האחרונה כ-74 מיליארד דולר, זאת כאמור בזכות זינוק בשווין של מניות מטא. להזכיר, מטא שולטת על שלוש חברות המדיה החברתית הגדולות בעולם: פייסבוק, אינסטגרם ות'רדס, ועל אפליקציית המסרים המיידיים וואטסאפ, שהפכה לאמצעי התקשורת המרכזי עבור כרבע מהאנושות. המניה של מטא עלתה השנה בכ-64 אחוז בממוצע וכעת נסחרת בסביבות 567 דולר.
4 צפייה בגלריה
האפליקציות של מטא
האפליקציות של מטא
האפליקציות של מטא
(צילום: Koshiro K / Shutterstock.com)

החזון של צוקרברג

אם שירותי האונליין של מטא מהווים את הבסיס לעסקיו של מנכ"ל מטא, גם תחום המציאות המדומה והמעורבת הפכו השנה להצלחה גדולה. רק בשבוע שעבר החברה חשפה במסגרת כנס המפתחים שלה אב-טיפוס של משקפי AR חדשות תחת השם "אוריון", המציגים טכנולוגיה העוקפת את זו של משקפי הוויז'ן פרו של אפל.
עוד נחשפו באותו האירוע דגם חדש של משקפי הריי באן, שגם הן הצליחו מאוד בקרב יוצרי תוכן, ומשקפי מציאות מדומה חדשים מסדרת הקווסט המוצלחת ב-299 דולר בלבד, כלומר מוצר שמספק חצי ממה שהוויז'ן פרו מעניקים, בפחות מעשירית המחיר.
4 צפייה בגלריה
אירוע המפתחים של מטא
אירוע המפתחים של מטא
משקפי ה-AR "אוריון". החזון של צוקרברג קורם עור וגידים
(מטא)
והיד של צוקרברג עוד נטויה רחוק קדימה. מטא עוסקת בימים אלו במרץ בהמשך פיתוח מודלי ומערכת AI, אך בעוד ענקיות הטק האחרות עסוקות בפיתוח מוצרים סגורים בתשלום, צוקרברג מעדיף את המודל של קוד פתוח, שבמסגרתו הפיתוחים משותפים עם קהילת מפתחים ברחבי העולם בחינם.
מטא יצרה כך את סייען הבינה המלאכותית "מטא AI", ולפי הנתונים של צוקרברג הוא נמצא כבר בשימוש של כ-500 מיליון משתמשים (ללא האיחוד האירופי, ר"ק). הרבה יותר מ-ChatGPT או קלוד שנחשבים המובילים כיום.
4 צפייה בגלריה
מטא
מטא
מטא AI. מודל בקוד פתוח שלוקח את מטא קדימה
(מטא)
נראה שמטא ממשיכה את דרכה להפוך לאחת מחברות הטכנולוגיה החשובות של העשורים הקרובים. למרות שהיא תמיד נחשבה כאאוטסיידרית, המספרים הנוכחיים מדגישים עד כמה החזון העסקי של צוקרברג הצליח היכן שרבים נכשלו.
בינתיים, נראה שהנטייה החדשה של מטא להרחיק את עצמה מכל מה שקשור לפוליטיקה, בניגוד ל-X של אילון מאסק, סייעה לה מאוד. כנראה ששיתוף סרטוני חתולים וממים סטיריים עדיפים מבחינה מסחרית על פרופגנדה לאומנית, תיאוריות קונספירציה או סתם גזענות.