בחירתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב בשבוע שעבר עוררה הרבה מאוד כותרות ועניין בעולם, ובצדק, אבל אם יש מקום אחד שלפתע התמלא שתיקה - אלו הם אנשי הטכנולוגיה. ואם יש משהו שלמדנו בשנה האחרונה (וגם באלה שלפניהן), זה שבניגוד לתחומים אחרים בכלכלה ובמדע - עולם הטכנולוגיה תמיד היה מחובר לפוליטיקה, גם כשזה הגיע לרמת העיסוק הישיר בה בתוך החברות עצמן.
3 צפייה בגלריה
הפגנת עובדי גוגל נגד החברה בסן פרנסיסקו באוגוסט
הפגנת עובדי גוגל נגד החברה בסן פרנסיסקו באוגוסט
הפגנת עובדי גוגל נגד שיתוף הפעולה של החברה עם ישראל בחודש אוגוסט האחרון
(צילום: רויטרס)
הבכירים בתחום תמיד ידעו לומר את דעתם על נושאי דיומא, ורבות מהחלטות או במהלכים של טראמפ בכהונה הראשונה שלו התלוו במחאות ובהבעת עמדה. כשטראמפ אסר למשל על כניסתם של מבקרים מ-7 מדינות מוסלמיות לארה"ב, היו אלו מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, מייסד מטא, מארק צוקרברג ומייסד גוגל, סרגיי ברין, שמחו בפומבי על המהלך (שאגב, פגע להם בגיוס עובדים בשכר נמוך).
אבל הפעם - שקט. זה לא מפתיע לגמרי, רוב מובילי התחום בירכו את טראמפ על היבחרו, או לפחות עשו את המקבילה הפומבית של בליעת צפרדע, וחייכו. כפי שכבר כתבנו, התומכים של טראמפ בקרב חברות הטכנולוגיה ועמק הסיליקון כולל כיום, מעבר לאילון מאסק, את פיטר ת'יל, לארי אליסון, צפרא כץ ואפילו מאחורי הקלעים את ג'ף בזוס ומארק צוקרברג.
3 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס, סאטיה נאדלה ודונלד טראמפ
ג'ף בזוס, סאטיה נאדלה ודונלד טראמפ
ג'ף בזוס, סאטיה נאדלה ודונלד טראמפ במהלך כהונתו הראשונה של הנשיא
(צילום: AP)

השינוי ניכר

ולפי דיווח של הניו יורק טיימס, השינוי הזה ניכר היטב במשרדים של חברות הטכנולוגיה. "אני מבקש להימנע מדיבור על פוליטיקה", הזכיר פיצ'אי לכ-180,000 עובדי גוגל במייל שנשלח אליהם בשבוע האחרון. כזכור, החברה למודת ניסיון מר עם פוליטיקה במקום העבודה, והאיסור על עיסוק בה הותקן עוד ב-2019. זה כמובן לא מנע מעובדי גוגל להשתתף במחאות Black Lives Matters או בהפגנות למען הפלסטינים בשנה האחרונה, אבל כאמור - הפעם אין מחאות. לא נגד טראמפ ולא נגד כל דבר אחר.
"החברה עובדת באופן הטוב ביותר כשהיא מתמקדת במשימות ובמוצרים שלה", ציין פיצ'איי במייל. רמז מאוד עבה לכך שאין לעובדים מנדט לפרסם פוסטים בפורומים הפנימיים של החברה או למחות. במקביל הוקשח הפיקוח על המקומות בהם עובדים מעלים תכנים כגון אפליקציות מסרים פנימיות או פורומים ועובדים רבים סיפרו על כך שפוסטים והודעות שלהם נמחקים ללא התראה מוקדמת ובסיטונאות.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק באירוע תמיכה בדונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב בפנסילבניה
אילון מאסק באירוע תמיכה בדונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב בפנסילבניה
אילון מאסק באירוע תמיכה בדונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב בפנסילבניה
(צילום: רויטרס/REUTERS/Carlos Barria)
במטא ההתייחסות אפילו יותר ספציפית - כבר ב-2022 יצאה הנחייה מצד מחלקת משאבי האנוש של החברה על כך שעובדיה צריכים להימנע מלשוחח על נושאים כגון הפלות, מאבקי מחאה נגד גזענות, מלחמות ואקטואליה. גם באמזון הפסיקו לדבר על נושאים אקטואליים, למרות שמדובר בחברה שבכיריה תמיד מצאו מה לומר על נושאים שכאלה. מעבר לכך, במפגש שנערך בשבוע שעבר בין בכירי החברה לבין העובדים, נושא הבחירות לא עלה אפילו פעם אחת במשך כל השעתיים בהן התנהל האירוע.
המטרה היא כמובן לא לעצבן את הנשיא החדש, אבל לא רק. האם עולם הטכנולוגיה הבין שהתעסקות בפוליטיקה עשויה לגרום יותר נזק מתועלת? אמנם נראה שזה העיקר, אך זה לא מונע שעם הניסיון מכהונתו הראשונה של טראמפ, בחברות הטק כנראה הבינו שעדיף לשמור על פרופיל כמה שיותר נמוך, אם הן רוצות להמשיך ולפעול בלי כל מיני נקמות קטנות שעשויות להביא עליהן גם את זעם בעלי המניות.