הפלישה לאוקראינה נכנסת ליומה הרביעי, ונראה שענקיות הטכנולוגיה, ובראשן בעלות הרשתות החברתיות, הפסיקו לשתוק: גוגל החליטה לחסום כלי תקשורת רוסיים הנתמכים על ידי השלטונות מלפרסם ולהרוויח כסף בפלטפורמות שלה, אפל שומרת על קור רוח אך שולחת קריאות לשלום ואילון מאסק רוצה לחבר את אוקראינה לסטארלינק. ולמה טיקטוק לא ממהרת להגיב?
2 צפייה בגלריה
טים קוק ואילון מאסק
טים קוק ואילון מאסק
טים קוק ואילון מאסק
(צילום: AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

הכל מתחיל ברשתות החברתיות

הרגולטור הרוסי הודיע ביום שישי האחרון שהוא חסם באופן חלקי את הגישה לרשת החברתית פייסבוק ברחבי רוסיה, תוך שהוא מאשים את מטא בצנזור לא הוגן של כלי תקשורת רוסיים רשמיים בפלטפורמה. לפייסבוק הצטרפה עד מהרה טוויטר, שנחסמה גם היא באופן גורף לגלישה ברחבי רוסיה.
בפועל, פייסבוק החליטה לחסום את האפשרות לייצר הכנסות מפרסום מהחשבונות של כלי התקשורת הרשמיים של המשטר הרוסי, בהם כלי תקשורת גדולים כגון RT (רוסיה היום), שזוכים למימון מלא מהמשטר. טוויטר לעומת זאת החליטה שהיא לא לוקחת צד במאבק, כשחסמה את האפשרות לקבלת חשבונות מומלצים (חשבונות המוצעים למשתמשים בהתאם להרגלי הגלישה שלהם) הן ברוסיה והן באוקראינה. טוויטר מצנזרת בנוסף כל תוכן שקשור בפלישה (בין אם פורסם על ידי גורם רוסי ובין אם על ידי גורם אוקראיני), לרבות תמונות וסרטונים שכביכול מציגים תמונות וסרטונים מאוקראינה.
2 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
הראשונות להיפגע: פייסבוק וטוויטר
(עיבוד תמונה: צילום: AFP, shutterstock)
לפייסבוק וטוויטר הצטרפה עד מהרה גוגל, שהחלה גם היא לחסום כלי תקשורת רוסיים הנתמכים על ידי המדינה מלהרוויח כסף בפלטפורמות שלה. על פי דיווח שפורסם ברויטרס, גוגל חסמה את האפשרות ליצירת הכנסות מערוצי היוטיוב הקשורים לכלי תקשורת רשמיים של המשטר הרוסי, בין היתר באמצעות חסימת האפשרות להזרמת פרסומות לערוצים אלה. כמו כן, גוגל חסמה בנוסף את האפשרות להורדת אפליקציית RT מחנות האפליקציות שלה ברחבי אוקראינה, זאת בהתאם לבקשתו של השלטון האוקראיני. מגוגל נמסר שהיא פועלת בהתאם לסנקציות האחרונות שהוטלו על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה.
הבאז התקשורתי סביב הפלישה הגיע כמובן גם לרשת החברתית הפופולרית טיקטוק, שרשמה בימים האחרונים עלייה חדה בכמות התוכן הקשור לפלישה לאוקראינה. נכון ליום שישי האחרון, סרטונים המתיוגים באמצעות ההשטאג RussianInvasion# זכו עד כה ל-32 מיליון צפיות, לצד סרטונים שתיוגו באמצעות ההאשטאג RussiaUkraine#, שזכו עד כה ל-132 מיליון צפיות.
נראה שמדיניות השימוש של טיקטוק לא חלה באופן ישיר על תוכן הקשור במלחמה, בעיקר בשל העובדה שלוקח לטיקטוק הרבה יותר זמן להסיר סרטונים בעייתיים המציגים תוכן על אודות המאבק מהפלטפורמה מבדרך כלל. יחד עם זאת, חשוב לציין שזוהי למעשה הפעם הראשונה שטיקטוק נמצאת במרכזה של סכסוך עולמי בסדר גודל כזה ועל כן, כמות הסרטונים הבעייתיים בנושא רוסיה ואוקראינה עשויה בהחלט להוות בעיה וקרקע פורייה לפייק ניוז ולליבוי של האירועים, כשטיקטוק עצמה מנסה להתמודד עם ההשלכות.
ל-ynet נמסר מטיקטוק: "אנחנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחר המצב, עם משאבים מוגברים שמאפשרים לנו להגיב למגמות המתעוררות ולהסיר תוכן מנוגד לבטיחות הקהילה של טיקטוק, כולל מידע מטעה וכזה שמקדם אלימות".
על פי דיווח שפורסם ברויטרס, גם אפליקציית המסרים טלגרם החלה להגיב למתרחש, כשמייסד הפלטפורמה, פאבל דורוב, הודיע שהוא שוקל להגביל באופן חלקי או מלא את פעילותם של ערוצים מסוימים המשתפים מידע על הפלישה במידה והמצב באוקראינה ימשיך להסלים. דורוב ציין שבעקבות המצב ערוצי טלגרם שונים הופכים למקורות מידע לא אמינים, ועל כן הוא שוקל להגביל אותם כדי למנוע מטלגרם להפוך לכלי שעשוי "להעמיק קונפליקטים". יחד עם זאת נראה שדורוב חזר בו די במהירות כשהודיע זמן קצר לאחר פרסום הדיווח שהוא לא ישקול להגביל ערוצים בעקבות בקשות של משתמשים רבים. דורוב הזהיר את המשתמשים כמה פעמים להיזהר ולהטיל ספק במידע שמועבר בערוצים השונים בפלטפורמה.

הסקנציות מגיעות גם לאזרחים

השלטון האוקראיני שלח בקשות סיוע לכל רחבי העולם, ובקשות אלו הגיעו עם לענקיות הטכנולוגיה. על פי דיווח שפורסם בבלומברג, סגן ראש ממשלת אוקראינה, מיכאלו פדורוב, המפקח בין היתר על הפעילות הדיגיטלית במדינה, שלח מכתב רשמי לאפל, בו דרש ממנה לעצור באופן מלא את מכירות המוצרים שלה ברחבי רוסיה באופן מיידי, ובנוסף לחסום את הגישה לחנות האפליקציות של החברה במדינה. "אני פונה אליכם ובטוח שלא רק תשמעו, אלא גם תעשו הכל כדי להגן על אוקראינה, אירופה ולבסוף, על העולם הדמוקרטי כולו", כתב פדרוב במכתב רשמי ששלח לאפל. פדורוב טוען שחסימת הגישה למוצרי החברה ברוסיה עשויה להניע צעירים במדינה להתנגד לתוקפנות הצבאית.
טים קוק, מנכ"ל אפל צייץ בתגובה למכתב של פדורוב: "אני מודאג מאוד מהמצב באוקראינה. אנחנו עושים כל שביכולתנו ונתמוך במאמצים ההומניטריים. אני חושב על האנשים שנפגעים ומצטרף לקריאות לשלום".
בנוסף, בימים האחרונים החלו משתמשים רבים ברוסיה לדווח שהם לא מצליחים לעשות שימוש בשירותי הארנקים הדיגיטליים Google Pay ו-Apple Pay, זאת בעקבות הסנקציות הפיננסיות שהוטלו לאחרונה על רוסיה. על פי הודעה לתקשורת שהופצה על יד הבנק המרכזי ברוסיה, המוסדות הפיננסיים שנפגעו כתוצאה מכך כוללים את קבוצת VTP ומספר בנקים גדולים ברוסיה, בהם Sovcombank, Novikombank, Promsvyazbank ו-Otkritie FC Bank.

מאסק רוצה לעזור

בימי מלחמה, הגישה לאינטרנט הינה חשובה וחיונית לאזרחים רבים, בין שמשתמשים בה לצורך התעדכנות במצב ובין שלשם יצירת קשר עם בני משפחותיהם. באוקראינה חוששים בימים האחרונים מנפילות משמעותיות בתקשורת האינטרנט ברחבי המדינה, כשבימים האחרונים נרשמו נפילות ברשת ברחבי כמה ערים במדינה.
פדורוב ביקש גם מאילון מאסק לסייע למאבק, כשדרש ממנו לחבר את אוקראינה לשירות סטארלינק - רשת האינטרנט הלוויינית של מאסק, שתאפשר לאזרחים גישה לאינטרנט ללא חשש מקריסות רשת אפשריות. מאסק הגיב לפדורוב וציין שהוא הפעיל את סטארלינק ברחבי אוקראינה, ושהוא שולח ברגעים אלה את הטרמינלים הדרושים להפעלת הרשת.
פורסם לראשונה: 11:28, 27.02.22