ישראל היא מעצמת בינה מלאכותית מספר שלוש בעולם, כך לפחות עולה ממחקר שבוצע על ידי רשות החדשנות. לפי המחקר, ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בחברות שמובילות את תחום הבינה המלאכותית היוצרת (Gen AI) אחרי ארה"ב ובריטניה.
2 צפייה בגלריה
רשות החדשנות שבוע ה AI תל אביב 2024
רשות החדשנות שבוע ה AI תל אביב 2024
דרור בין מנכ''ל רשות החדשנות בשבוע ה-AI תל אביב 2024
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
מנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין, אמר היום (ד') בכנס במסגרת שבוע הבינה המלאכותית באוניברסיטת ת"א: "המטרה שלנו היא לא רק לשמר את מעמדנו כ'סטארט-אפ ניישן', אלא לשמר את מעמדה של ישראל כמעצמת AI עולמית. זוהי משימה לאומית שתדרוש שיתוף פעולה הדוק בין הממשלה, התעשייה והאקדמיה. אני מאמין כי באמצעות השקעה נכונה וחשיבה אסטרטגית, נוכל להבטיח כי ישראל תמשיך להוביל את המהפכה הטכנולוגית הבאה."
יצויין כי המחקר של רשות החדשנות ספרה חברות ישראליות שמשלבות AI בטכנולוגיה שלהן, אבל התעלמה מהיקפי המכירות וההשקעות בחברות ה-AI, שמעמידות את החברות הישראליות הרחק ממוקדי הפעילות העיקרית של הבינה המלאכותית בעולם. עם זאת אין ספק שהאקוסיסטם הישראלי שומר על אטרקטיביות, כמו שאפשר לראות מהחלטתו של איליה סוצקובר, מייסד משותף של OpenAI, להקים בישראל מרכז פיתוח של החברה החדשה שלו.
2 צפייה בגלריה
רשות החדשנות שבוע ה AI תל אביב 2024
רשות החדשנות שבוע ה AI תל אביב 2024
רשות החדשנות שבוע ה AI תל אביב 2024
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
המחקר שבוצע על ידי רשות החדשנות מונה 74 חברות ישראליות שעוסקות בתחום ה-GenAI והוא מבוסס על נתוני חברת האנליסטים PitchBook שמתמחה בהייטק העולמי. הנתונים מעלים כי בעולם פעילות 18 חברות – רובן אמריקאיות - שמפתחות מודלי LLM ו-AGI מתקדמים כמו OpenAI, גוגל, אנת'רופיק ועוד, ובהן חברה ישראלית אחת - AI21 labs. עם זה, בקרב 1,900 חברות שמייצרות מודלים גדולים ומורכבים לשימושים מסוימים, פועלות 73 חברות ישראליות, מה שממקם את ישראל במקום השלישי אחרי ארה"ב ובריטניה.
מנכ"ל רשות החדשנות הציג מחקרים בינלאומיים שהתפרסמו בתקופה האחרונה, בהם דו"ח Tortoise, דירוג AI Index Report 2024 של אוניברסיטת סטנפורד, ומקורות נוספים כמו IVC, QUID 2023, Founder Factories GenAI Editon ו-Dealroom 2004, שבכולם עולה תמונה לפיה ישראל מדורגת במקום גבוה בתחרות העולמית.
בין אמר: "אקוסיסטם החדשנות הישראלי מוכיח שוב את יכולתו להתאים עצמו במהירות לאתגרים הטכנולוגיים העולמיים. בעידן שבו בינה מלאכותית יוצרת מובילה את חזית החדשנות, אנו עדים לצמיחה מרשימה של חברות ישראליות בתחום זה". לדבריו היתרון של ישראל נובע משילוב של מומחיות טכנולוגית, יכולת מחקרית והבנה של צרכי השווקים הגלובלי. הוא ציין שחברות ישראליות מובילות בפיתוח מודלים מתקדמים, אופטימיזציה של ביצועים ויישומים חדשניים בתחומים כמו עיבוד שפה טבעית, ראייה ממוחשבת, ואוטומציה קוגניטיבית.
בין דיווח כי בחודש הבא יתפרסם קול קורא להקמת מחשב-על ישראלי לאימון מודלי בינה מלאכותית גדולים, לטובת תעשיית ההייטק והאקדמיה. מדובר בתוכנית ששינתה פניה מספר פעמים, מהקמת מחשב על ישראלי למעבר לשכירת שירותי ענן של מחשב על באירופה או ארה"ב ולבסוף שוב להחלטה על הקמת מחשב על ישראל.
בדבריו בכנס של סדנת יובל נאמן באוניברסיטת ת"א הוסיף בין: "על אף כמות החברות החדשות שקמו בעשור האחרון וכמות הכסף שהושקע בחברות בינה מלאכותית בישראל, ברור לנו שקיים מירוץ מטורף של השקעות בתחום בכל העולם. אנו יודעים היטב כי אם לא נרוץ קדימה באותו קצב נישאר מאחור". לדבריו עד סוף השנה תשקיע הרשות כ-600 מיליון שקל בתשתיות הבינה המלאכותית בישראל מתוך תקציב התוכנית הלאומית בינה מלאכותית, שהיקפו כמיליארד שקל. "אנחנו מתקדמים לפי התוכנית בכל החזיתות הרלוונטיות", אמר.