הקץ לבעיות תיקוף הנסיעות בתחבורה הציבורית עקב שיבושי ה-GPS? כך לפחות אומרים במשרד התחבורה, הופאון, פנגו ומוביט. על פי הודעות שפורסמו היום (א') בידי כל הגופים האלה, נוסעים העושים שימוש באפליקציות לתיקוף הנסיעות יוכלו כעת לבחור את תחנות העלייה והירידה באופן ידני ובכך לא להסתמך על המיקום של המכשירים שאינו פועל באופן תקין מאז החלו שיבושי הקליטה עקב המלחמה.
1 צפייה בגלריה
חזרת התיקוף
חזרת התיקוף
חזרת התיקוף
(צילום: רועי פרידמן)

לדברי מוביט ופנגו, על מנת לאפשר לנוסעי התחבורה הציבורית לתקף באמצעי התחבורה מבוססי המקום במקרה של שיבושים, בוצעו שינויים במערכת שיאפשרו כעת לנוסעים לתקף ולנסוע כבשגרה. ברכבת תתקיים בחירה ידנית של תחנות העלייה והירידה ואילו באוטובוסים יבחרו הנוסעים ידנית אזור נסיעה ומרחק נסיעה.
הפתרון גובש יחד עם משרד התחבורה האמון על שיטת התיקוף המקורית המתבססת בין היתר על מיקום הנוסע. הפתרונות יעלו בהדרגה באפליקציות בימים הקרובים בעדכוני גרסה. על פי משרד התחבורה מדובר בפתרון שדרש סיוע של עובדים באגף האחראי לתחבורה הציבורית.
עופר סיני, מייסד hopon מסר כי: "הטכנולוגיה שלנו מוגנת בפטנט, משתמשת בזיהוי חד ערכי של קו הנסיעה עליו הנוסע עלה וזאת מבלי הצורך לבחור במספר הקו ותחנת המוצא וכעת באופן ייחודי גם במצב שבו מופעל שיבוש GPS".
"בעקבות שיבושי ה-GPS על ידי צה"ל. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פיתח פתרון טכנולוגי המאפשר להמשיך ולהשתמש באפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית, למרות שיבושי ה-GPS שמנעו עד כה מהנוסעים לשלם באמצעות אפליקציות אלה", כך נמסר בהודעה של משרד התחבורה.
עוד נמסר כי: "השיבושים השפיעו גם על המידע בזמן אמת המופיע ביישומוני התחבורה הציבורית ועל צגי השילוט האלקטרוני בתחנות האוטובוס והרכבת הקלה, הן באזור הצפון והן באזור המרכז. המידע אינו זמין ברציפות ולעתים אינו מהימן. ניתן להיעזר בתכנון הנסיעה באתר bus.gov.il וכן במרכזי השירות של התחבורה הציבורית 8787* או במוקדי השירות של המפעילים".
לדברי שרת התחבורה מירי רגב: "לצערנו מצב המלחמה המתמשך משפיע על כל תחומי חיינו, ובהם גם מערכות המידע והתשלום בתחבורה הציבורית. שיבושי ה GPS -שנועדו להקשות על אויבינו, מפריעים גם להפעלה התקינה של אפליקציות התשלום המבוססות על זיהוי מיקום הנוסע. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרדנו הצליח לפתח בזמן קצר טכנולוגיה אשר עוקפת את הבעיה ומאפשרת לזהות את מיקום הנוסע גם בעת חסימת תדרים נרחבת".