בצעד חריג, חברות תעופה רבות יחלו היום (ד') בביטול וצמצום הטיסות שלהן ברחבי ארצות הברית, עקב פריסת אנטנות הדור החמישי סמוך לשדות התעופה במדינה. שינוי המדיניות הדרמטי הוכנס לתוקף עקב החשש וחוסר הוודאות לגבי מידת ההפרעה של תקשורת ה-5G והשפעתה על מערכות טיסה קריטיות.
1 צפייה בגלריה
מטוס דלתא ליד אנטנה בארה"ב
מטוס דלתא ליד אנטנה בארה"ב
מטוס דלתא חולף ליד אנטנת תקשורת בארה"ב
(צילום: EPA)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

החשש המרכזי של חברות התעופה הוא שרשת הדור החמישי עשויה לשבש את פעילותן של מערכות מכ"ם שבהן נעשה שימוש בזמן הטיסה. מערכות מכ"ם אלו נחשבות למרכיב קריטי במהלך הטיסה, כשהן מודדות בין היתר את גובה המטוס מהקרקע, ובכך מאפשרות הליך נחיתה בטוח יותר. בשונה ממערכות גובה סטנדרטיות, העושות שימוש בלחץ האוויר על מנת למדוד את גובה המטוס מהקרקע, מערכות המכ"ם עושות שימוש בגלי רדיו על מנת לפעול. עקב כך, עולה החשש שרשת ה-5G עשויה לשבש את פעילותן. לצד החשש של חברות התעופה עולה גם החשש של רגולטורי התחבורה בארצות הברית, שכבר התריעו בעבר על כך שפריסת אנטנות 5G בקרבת שדות תעופה היא פעולה מסוכנת, שעלולה להשפיע באופן ישיר על המטוס ועל נוסעיו.
בחודש דצמבר האחרון הוצא צו דחוף על ידי מנהל התעופה הפדרלי (FAA), האוסר על טייסים לעשות שימוש במדדי גובה מבוססי מכ"ם, שעלולים להיות מושפעים מקישוריות 5G, גם במקרים בהם תנאי הראות ומזג האוויר של הנחיתה לא אופטימליים. עקב כך, חברות תעופה רבות החלו לבטל את הטיסות שלהן לנמלי תעופה ברחבי ארצות הברית, עקב החשש וחוסר היכולת של הטייסים לנחות בתנאים מוגבלים אלה.
בימים אלה נפרסות בקרבת נמלי תעופה רבים בארצות הברית אנטנות 5G, שכבר היו אמורות להתחיל את פעילותן ולאפשר לנוסעים בשדות התעופה את הגישה לתקן הרשת המהיר. תאגיד AT&T, המפעיל חלק גדול מאנטנות אלה, הודיע כי הוא דוחה את הפעלת האנטנות עד שיגובש הסכם ראוי בין חברות התעופה לבין מנהל התעופה הפדרלי. "אנחנו מתוסכלים מחוסר היכולת של ה-FAA לעשות את מה שכמעט 40 מדינות עשו, וזה לפרוס בבטחה את טכנולוגיית ה-5G מבלי להפריע לשירותי התעופה", מסרה מייגן קטרר, דוברת התאגיד.
חברות תעופה רבות מודאגות מהמצב, בעיקר לנוכח העובדה שעל פי הצו, אחד מהדגמים שעשויים להיפגע כתוצאה מפריסת הרשת הוא הבואינג 777. מדובר בדגם השני השכיח ביותר בקרב טיסות בארצות הברית, המשמש ב-210,000 טיסות שונות. עקב כך, חברות רבות החלו לבצע שינויים דרסטיים בלוח הטיסות שלהם: באמירייטס, שנחשבת לאחת ממפעילות הבואינג 777 הגדולות בעולם, בוטלו תשעה מסלולי טיסה שונים העושים שימוש בדגם, באייר אינדיה הוחלט לבטל ארבעה מסלולים, תוך בחינת אפשרות לשילוב של דגם אחר לטיסות אלה, ובאל-על הישראלית לא בוצעו שינויים. לשינויים אלה מצטרפות חברות תעופה נוספות בכל העולם, שמתרגלות למצב החדש והמתסכל.
נראה שנכון לרגע זה אין באמת פתרון, ואפילו ממשל ביידן עצמו בירך על העיכוב בהפעלת האנטנות, ואף מסר בהצהרה כי "גיבוש הסכם ימנע שיבושים הרסניים לענף התעופה". יחד עם זאת, חברות התעופה עדיין מעריכות כי יהיו יותר מ-1,000 שיבושי טיסה ביום עקב המצב הנוכחי, והן הגישו מכתב רשמי לממשל ביידן בדרישה לדחות את הפעלת האנטנות, שכאמור כבר מתעכבת, לתאריך מאוחר יותר. ספקיות הסלולר לא הגיבו למכתב, אך טענו שאין בסיס לחששות, כיוון שלא נרשמו פגיעות במערכות במדינות שבהן תשתית ה-5G כבר נפרסה.