מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, העיד אמש (יום ב') מטעם התביעה במשפט שמנהל משרד המשפטים בארה"ב נגד גוגל. "אתה מתעורר בבוקר, מצחצח שיניים ומחפש בגוגל", אמר נאדלה בניסיון להמחיש את הדומיננטיות של החברה המתחרה בתחום החיפוש.
2 צפייה בגלריה
סאטיה נאדלה לפני העדות
סאטיה נאדלה לפני העדות
סאטיה נאדלה לפני העדות
(צילום: MICHAEL REYNOLDS / EPA)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

גוגל שולטת בכ-90% משוק החיפוש העולמי, ולטענת משרד המשפטים בארה"ב היא ביססה את מעמדה באמצעות הסכמים לא חוקיים שבמסגרתם היא משלמת כ-10 מיליארד דולר בשנה לחברות כמו אפל, סמסונג, מוזילה ועוד כדי שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל במוצרים שלהם. מדובר במשפט הגדול ביותר בתחום ההגבלים העסקיים מאז המשפט שהתנהל נגד מיקרוסופט בסוף שנות התשעים.
ריפרש
פמטק: ההייטק מתחבר לצד הנשי / עם שלי בלוך
32:55
במהלך עדותו אמר נאדלה כי מיקרוסופט תקועה ב"מעגל אכזרי" שבו גוגל מנצלת את הדומיננטיות שלה כדי לשפר את תוצאות החיפוש ואת הרווחים שלה, מה שמסייע לה להמשיך לבסס את מעמדה בתחום. את הטענה של גוגל, שלפיה למשתמשים יש אפשרות לבחור במנוע חיפוש אחר, הוא הגדיר כ"שגויה".
נאדלה הוסיף כי בעמק הסיליקון תחום החיפוש נחשב ל"אזור ללא טיסה הגדול מכולם", משמע תחום שקשה להיכנס אליו בגלל הדומיננטיות של גוגל. הוא התייחס להתבטאויות שלו על הפוטנציאל של מנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, לאחר שהחברה הוסיפה לו צ'אטבוט שמבוסס על ChatGPT של OpenAI ואמר כי מדובר בהצהרות אופטימיות של "מישהו שיש לו נתח שוק של 3% ואולי יגיע ל-3.5%". נאדלה ציין כי מיקרוסופט ניסתה ללא הצלחה לשכנע את אפל להפוך את בינג לברירת המחדל במכשיריה.
2 צפייה בגלריה
גוגל
גוגל
מנוע החיפוש של גוגל
(צילום: pixinoo / Shutterstock.com)
עורך הדין של גוגל, ג'ון שמידטליין, הזכיר לנאדלה כי היו מקרים שבהם מיקרוסופט כן הצליחה להפוך את בינג לברירת המחדל במחשבים ובטלפונים ניידים, אך המשתמשים עדיין העדיפו להשתמש בגוגל. הוא ציין גם כי מיקרוסופט ביצעה שורה של טעויות אסטרטגיות שהובילו לכך שבינג לא הצליח להשיג דריסת רגל בתחום החיפוש, בהן אי-השקעה בשרתים ובמהנדסים, והזכיר כי החברה פספסה את מהפכת המובייל. נאדלה מצדו הודה כי על אף שבינג הוא ברירת המחדל בלפטופים, נתח השוק שלו במכשירים אלה עומד על מתחת ל-20%.
גוגל ומיקרוסופט הן שתיים מהיריבות הגדולות ביותר בעמק הסיליקון: לשתיהן יש מנועי חיפוש, דפדפנים, שירותי מייל ומוצרים נוספים שמתחרים אחד בשני. היריבות ביניהן התעצמה בשנה האחרונה על רקע ההתקדמות בתחום הבינה המלאכותית היוצרת: מיקרוסופט שילבה כאמור את מודל השפה GPT-4 במנוע החיפוש בינג, ובהמשך במוצרים נוספים, וגרמה לגוגל להאיץ את מאמציה בתחום. "אנחנו רוצים שאנשים יידעו שגרמנו להם לרקוד", אמר נאדלה בזמנו.