חברת מטא החליטה לקבל את המלצת "המועצה המפקחת" על פעילותה לעדכן את מדיניותה לגבי המילה "שאהיד", כך שזו תיתפס כמילה ניטרלית, והסרתה על-ידי החברה באפליקציות החברתיות שלה (פייסבוק, אינסטגרם, ת'רדס) תהיה תלויה בהקשר שבו הופיעה.
1 צפייה בגלריה
מטא
מטא
מטא
(צילום: רויטרס)
בראשית חודש מרץ 2023 פנתה מטא למועצה בבקשה לחוות דעת מייעצת למדיניות הטיפול במילה "שאהיד". מטא אוסרת על פרסומי ארגונים או יחידים שעוסקים באלימות, כמו מחבלים או קבוצות שנאה, וכן על תוכן הכולל "שבחים, תמיכה מהותית או ייצוג" לקבוצות כאלו. ברוח זו היא התייחסה עד כה למילה "שאהיד" כמילת שבח לטרוריסטים, והסירה תכנים הכוללים אותה בהקשר זה.
עם זאת, מדובר במילה המתפרשת בצורות שונות בתרבויות, דתות ושפות שונות, ומטא חששה, כי גישה זו עלולה לגרום לה להסיר תוכן בקנה מידה גדול, שמעולם לא נועד לתמוך בטרור או לשבח אלימות. על-פי "ויקיפדיה" מדובר במונח דתי-מוסלמי, שפירושו המילולי הוא "עֵד" וניתן למוסלמי לאחר מותו אם מת תוך כדי קיום מצווה דתית, מלחמה, תוך כדי הגנה על משפחתו, או ממגיפה, טביעה ועוד.
לפי מטא, לדיון במועצה קדם מחקר מקיף בקרב חוקרי אקדמיה וארגונים בכל רחבי העולם, ביניהם מומחים לבלשנות, ללוחמה בטרור ולמדעי מדינה, כמו גם ארגוני חברה אזרחית. המועצה המליצה לאפשר שימוש במילה "שאהיד" בכל המקרים, אלא אם כן תוכן הטקסט שבו נכללה מפר בדרך אחרת את מדיניות החברה, או כולל אלמנטים של אלימות - תיאור חזותי של נשק, הצהרת כוונות או תמיכה בשימוש בנשק, או התייחסות לאירוע אלים ספציפי.
המועצה המפקחת על מטא הוקמה בשנת 2020 על-ידי מנכ"ל החברה (אז פייסבוק), מארק צוקרברג. המטרה המוצהרת הייתה לספק תוקף חיצוני להחלטות עקרוניות של החברה הנוגעות לתכנים המופיעים ביישומיה וכן להגביר את השקיפות שלהן. חברי המועצה אינם תלויים בחברה, והם ממומנים על ידי קרן עצמאית. 20 חברי המועצה מגיעים מ־17 מדינות שונות, וביניהם המשפטנית הישראלית אמי פלמור, לשעבר מנכ"לית משרד המשפטים.
מטא מצאה את עצמה לא פעם בבעיה מול צדדים שונים של הסכסוכים הפוליטיים המובילים והמלחמות בשנתיים האחרונות - מלחמת חרבות ברזל בין ישראל לחמאס, ומלחמת אוקראינה-רוסיה. בחברה ניסו לא פעם לשמור על ניטרליות גם במחיר של החלטות שאפשר לציין לא פעם כסותרות. המצב הגיע לכך שבפברואר שעבר הוחלט לבטל קידום של תכנים פוליטיים בפיד של הרשתות השונות שבבעלותה.