המדיניות החדשה של אפל להגנה על בטיחותם של ילדים מעוררת גל של התנגדויות, בין היתר מחברות כמו וואטסאפ. במכתב פתוח שקורא לאפל "לשקול מחדש את השקת הטכנולוגיה" נאספו עד כה כ-5,000 חתימות מארגונים ויחידים. במכתב נאמר כי המדיניות החדשה עשויה להוביל לביטול "עשורים של עבודה של אנשי טכנולוגיה ואקדמאים" על פיתוח אמצעים לשמירה על פרטיות המשתמשים.
אפל הכריזה על מספר כלים חדשים לשמירה על ילדים, כאשר הצעד השנוי במחלוקת נוגע לאופן שבו תסרוק את מכשיריהם של משתמשיה בחיפוש אחר חומרים בלתי חוקיים. אפל מתכננת לסרוק קבצים כמו תמונות וסרטונים לפני שהם מועלים לשירות הגיבוי בענן שלה, iCloud. מערכת הסריקה תבדוק האם הקבצים מכילים תכנים שמציגים התעללות מינית בילדים באופן הבא - היא תשווה נתונים מתמטיים שנוגעים לקבצים, לאותם נתונים שקיימים בחומרים מוכרים לרשויות, אשר מציגים התעללות בילדים. אם תימצא התאמה כזו, הקובץ ייבחן על ידי עובד באפל, ואם העובד יאשר שיש בו תוכן פדופילי, אפל תדווח על אותו משתמש למרכז הלאומי לילדים נעדרים ומנוצלים בארה"ב.

עוד בנושא:

לפי אפל, השיטה הזו תאפשר לה לשמור על המידע של המשתמשים מוצפן, ומנגד עדיין תאפשר דיווח לרשויות על משתמשים שמשתפים תמונות או סרטונים שמכילים התעללות בילדים. בנוסף, אפל גם עשויה להזהיר הורים אם ילד מתחת לגיל 13 שולח או צופה בתמונות שמכילות תוכן מיני מפורש. "אנחנו רוצים לסייע בהגנה על ילדים מפני טורפים מיניים שמנצלים שירותי תקשורת כדי למצוא ולנצל אותם, ולהגביל את ההפצה של תכני התעללות מינית בילדים", נכתב באתר הרשמי של החברה שמבשר על המדיניות החדשה.
2 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
מנכ"ל אפל טים קוק. נלחם בפדופילים ברשת
(צילום: AP)
אבל רבים אחרים, כאמור, מוצאים את המדיניות החדשה של אפל בעייתית ומסוכנת - בעיקר בשל העובדה שהיא סורקת את הקבצים במכשיר הפרטי של המשתמש. החששות המרכזיים סביב השיטה שאפל מציעה נוגעים לכך שמערכת שמאפשרת גישה למידע של משתמשים באופן כזה, עשויה לפגוע בפרטיות המשתמשים. המתנגדים חוששים כי כעת אפל עשויה להיות נתונה ללחץ של ממשלות שירצו לנצל את המערכת כדי למנוע הפצה של מסרים שלא לרוחן, שלא נוגעים כלל להתעללות בילדים, וכך יביאו להגבלת חופש הביטוי. חשש נוסף שעלה על רקע מערכת ההתראות להורים נוגע לכך שהיא עשויה להביא לפגיעה בילדים להט"בים שלא מקבלים תמיכה בבית.

היריבות תוקפות

וויל קאטקארט, שעומד בראש וואטסאפ, צייץ בטוויטר כי החברה לא תאמץ את המדיניות של אפל, וקרא לגישה שלה "מדאיגה מאוד". לדבריו, המערכות שבהן וואטסאפ משתמשת כדי להילחם בהתעללות בילדים, שנשענות בחלקן על דיווחי משתמשים, מצליחות לשמור על הצפנה, והובילו את החברה לדווח על מעל 400 אלף מקרים למרכז הלאומי לילדים נעדרים ומנוצלים בארה"ב ב-2020. פייסבוק ואפל כבר נמצאות בסכסוך ארוך שנים על רקע נושאים של פרטיות המשתמשים, כשהקרב הנוכחי במלחמה הארוכה נוגע לשינוי המדיניות של אפל, שבמסגרתו משתמשי המכשירים יוכלו לבחור אם לאפשר לאפליקציות לנטר אותן או לא.
טים סוויני, מנכ"ל חברת הגיימינג אפיק גיימס שנמצאת בסכסוך משפטי עם אפל על רקע מדיניות חנות האפליקציות של החברה, צייץ: "ניסיתי מאוד לראות את זה מנקודת המבט של אפל, אבל לא ניתן לחמוק מכך שמדובר בתוכנת ריגול ממשלתית שמותקנת על ידי אפל ומתבססת על הנחה מראש שקיימת אשמה. למרות שאפל כתבה את הקוד, הפונקציה שלו היא לסרוק מידע אישי ולדווח עליו לממשלה. זה שונה לחלוטין ממערכת סינון תוכן בפורום ציבורי או מדיום חברתי. לפני שהמפעיל של מדיום כזה בוחר אם להציג את המידע באופן פומבי, הוא יכול לסרוק אותו בהתאם למה שהוא לא רוצה שיוצג. אבל כאן מדובר במידע האישי של אנשים".
2 צפייה בגלריה
טים סוויני
טים סוויני
מנכ"ל אפיק גיימס, טים סוויני
(צילום: רויטרס)
סוויני טוען כי "נראה כי אפל תהיה עכשיו זרוע למעקב מטעם המדינה, בכל מקום שבו הוא יידרש". הוא האשים בחריפות כי "האיום הקיומי כאן הוא בברית הלא-קדושה בין הממשלה ומונופולים ששולטים בשיח אונליין, ובמכשירים של כולם". נגד המדיניות יצאו גם שורה של אקדמאים וארגונים שונים, וגם המדליף המפורסם אדוארד סנודן.
מנגד, המדיניות עוררה גם תמיכה מסוימת, כאשר אחד התומכים בצעדים החדשים הוא השחקן ומשקיע ההייטק אשטון קוצ'ר, שפעיל נגד סחר בילדים מאז 2011. קוצ'ר צייץ כי המדיניות של אפל היא "צעד ענק קדימה במאבק לחיסול תכני התעללות מינית בילדים מהאינטרנט", ועקץ את המתנגדים בכך שאמר שגם לילדים שעברו התעללות מגיעה פרטיות.