אומת ההייטק במצב מלחמה - ואנשיה מתגייסים גם בחזית הטכנולוגית: עשרות יוזמות אזרחיות מתגבשות במהלך ימי הלחימה בניסיון להציע פתרונות לשורה של מצוקות ובעיות שהתעוררו בחזית הלחימה וגם ובעורף. סביר להניח שבמהלך התקופה הקרובה נראה עוד הרבה יוזמות דומות, וכל עוד המלחמה תימשך נקפיד לעדכן את הרשימה כדי שמי שירצו לתת מיכולותיהם ומזמנם - יוכלו לעשות את זה.
1 צפייה בגלריה
אילינוי
אילינוי
הפגנת תמיכה בישראל
(צילום: AP Photo/Nam Y. Huh
)

עוד בנושא:

אריות הברזל בשירות ההסברה חברת AI21, תחת יוזמה בשם "אריות הברזל", פיתחה פלטפורמה חכמה שמאפשרת להזין עדויות טקסטואליות מהמערכה בעברית ולקבל בחזרה טקסט באנגלית, לצד רצף תמונות מוכנות להעלאה לסטורי ולשיתוף ברשתות החברתיות. העדויות יישמרו במאגר ייעודי שיהיה זמין לגופים שעוסקים בהסברה, ובהמשך יהיה נגיש גם לכלל הציבור.
מיזם אריות הברזל של חברת AI21
(צילום: AI21)
ריפרש
שדה הקרב הדיגיטלי במלחמה עם חמאס
43:41
משמר הטק של ישראל התארגנות פרטית של מפתחים במטרה לאגד יוזמות טכנולוגיה רלוונטיות, כולל איתור חטופים, זיהוי פנים על בסיס סרטוני וידאו, בניית מאגרי נתונים ועוד. לפי עמוד הלינקדאין של היוזמה: "המשמר נוסד ב-7 באוקטובר 2023, כאשר רצועת עזה, תחת שלטון חמאס, יצאה למתקפת פתע שבמהלכה אלפי טילים קצרי וארוכי טווח נורו וטרוריסטים חדרו אל שטח ישראל מהאוויר, מהים ומהיבשה (...) אנחנו מתפעלים שרת דיסקורד ופועלים כחברה - הקבוצה מחזיקה צוותים טכנולוגיים בתחומים הכוללים מהנדסי תוכנה, עיבוד תמונה, מדעני נתונים, חוקרי למידת מכונה, מהנדסי פולסטאק, אנליסטים, אנשי מוצר, מנהלי פרויקטים ועוד. הקבוצה פועלת בשיתוף פעולה עם סוכנויות המודיעין הישראליות".
בוט הברזל בוט חכם שהוקם על ידי עמותת "סטארט-אח", העוסקת ביוזמות קהילתיות בתחומי פיתוח תוכנה, עבור ארגון "ידידים". הבוט נולד מתוך חשש בארגון שלא יוכלו לעמוד בשטף הבקשות לסיוע לאזרחים בעורף ולחיילים בחזית. הבוט מנווט את הפניות השונות - הסעות לחיילים, שינוע מזון, פינוי מקלטים ועוד - לשורה של ארגוני סיוע ובראשן ארגון "ידידים". הבוט נוצר לזכרו של מאור שלום, בן 46 במותו, איש כוחות הביטחון, מהראשונים להילחם בחוליות המחבלים ביישובי העוטף.
בינה מלאכותית נגד הכחשת הטבח מיזם Savee מבקש להילחם באמצעות בינה מלאכותית בתופעת הכחשת הטבח והפייק ניוז. "המערכת פועלת כתוסף לגוגל כרום", מסביר אורי קסלר, סטודנט למדעי המחשב במרכז האקדמי לב ואחד ממפתחי המערכת. "כאשר אנו נתקלים בפוסט עם מידע שקרי, ניתן לסמן אותו ולהפעיל את התוסף. המערכת פועלת על בסיס מאגר מידע ועובדות מהימנות שנבדקו ונכתבו על ידי מומחי הסברה. היא מנתחת את הטקסט ומסכמת את העובדות הרלוונטיות ביותר מתוך המאגר שניתן לה מראש, כדי לבנות תשובה עם טיעון נגד תוך מספר שניות, ישירות לפלטפורמה הרלוונטית".
פרויקט 7.10 פלטפורמה שמאגדת סרטונים - זהירות, רובם מחרידים - שמתעדים את הזוועות שביצע חמאס במתקפת הפתע על יישובי העוטף באותה שבת שחורה. המטרה המוצהרת היא הסברה עולמית, וקיבוע הנרטיב ש"המערב הוא הבא בתור".
לשתף תוכן במהירות ברשתות החברתיות המיזם בעל השם הנהדר "2,3 ש-גר" עוזר לכל מי שרוצים להיות פעילים בהסברה ישראלית אבל לא ממש יודעים או יכולים לייצר תכנים בעצמם. באתר אפשר למצוא שלל פוסטים קצרצרים, שנוצרו בידי פעילי הסברה, ולשגר, כלומר לשתף, ברשתות בתוך כמה שניות. את הפלטפורמה פיתחו לירן איידה, רוני לוי יעקובסון, ששון גואטה, רותם ביתשם, יוליה גולדנברג, יאיר מייסטר וקארין חסון-נובוסלסקי.
מילות ברזל יוזמה לאיתור, שיתוף והפצה נרחבת של תכנים הסברתיים בטוויטר. הכלי גם שולף עבורכם תכנים שתומכים בישראל ושאפשר לשתף, וגם מציע לכם בדיוק מה לכתוב, באנגלית כמובן, כדי שיהיה כמה שיותר אפקטיבי. אפשר לדפדף בין הפוסטים, לבחור את המתאים ביותר עבורכם ובקליק אחד לשתף יחד עם טקסט חדש שנוצר על ידי המערכת.
אפליקציה להסעות לבתי חולים חברת Redis הישראלית מסייעת לעמותת "עזר לחיים" בפיתוח אפליקציה ייעודית לשירות הסעות התנדבותי, המיועד לחולים ולמבקרים בבתי חולים. השירות פעל עד כה במתכונת טלפונית או באמצעות וואטסאפ, בזמנים מוגבלים. האפליקציה תסייע להרחיב משמעותית את היקף הפעילות של העמותה ותסייע למספר גדול יותר של חולים ובני משפחותיהם ברחבי הארץ. לאור המצב, האפליקציה רלוונטית גם לצורכי שינוע מזון והסעות חיילים.
פלטפורמת חרבות הברזל לאיתור נעדרים מאגר מידע ביוזמה פרטית של יובל קשטכר, שמבוסס על דיווחים של אנשים פרטיים ומיועד לסייע באיתור נעדרים. אפשר להוסיף פרטים על נעדרים, ואפשר לעדכן במצבם. אפשר גם להירשם לקבלת עדכונים באמצעות רשימת תפוצה. דיסקליימר חשוב שמופיע במאגר: "אנחנו קבוצה פרטית של אנשים פרטיים שמנסים לעזור. האתר אינו של גורם רשמי של המדינה. אנחנו עושים את המיטב למיין ולבדוק את אמיתות המידע שנמסר, אך אין לנו דרך להגיע לדיוק של 100%".
כפתור הפרפר את כפתור הפרפר, שמופיע באתרי האינטרנט המובילים בישראל - כולל ממש פה באתר ynet, אתם ודאי מכירים. תכליתו, לאפשר הגשת עזרה בלחיצת כפתור במקרים של אלימות במשפחה. מאז תחילת המלחמה הפך הכפתור גם למוקד של סיוע ראשוני עבור התושבים בעורף, כדי לחבר מטפלים, שירותים וכל סיוע אחר למי שצריך. בנוסף, פיתחו אנשי הכפתור גם את מערכת קב"ט החדשה, שמיועדת ליישובים ולכיתות כוננות.
הסברה מלאכותית חברת D-ID הישראלית, העוסקת בשגרה בפיתוח מוצרי וידאו מבוססי AI, קוראת למשרדי פרסום, יוצרי תוכן, אנשי קריאייטיב, משפיענים, מחנכים ואזרחים - להשתמש בפלטפורמה שלה ליצירת סרטוני הסברה ללא עלות. כדי לקבל גישה למוצר יש להירשם באתר החברה, ולמלא את הטופס הרלוונטי. >> קבלו גישה כאן
החיוך של לירי לאיתור נעדרים פלטפורמה חכמה המבוססת על איסוף ועיבוד מודיעין גלוי באמצעות בינה מלאכותית, ומטרתה לסייע באיתור נעדרים. מזינים שם של נעדר או נעדרת והמערכת סורקת עבור כל המידע העדכני. את המערכת יזם תמיר רחמים, מנכ"ל GainGuard והיא שיתוף פעולה של צוותים מחברת GainGuard, Infinitylabs R&D, Bria.ai, והאחים רוי וערן כהנא. קרובת משפחתו של תמיר, לירי, נחטפה ביום שבת האחרון מבסיס המודיעין בו שירתה על גבול עזה.
אימות תרומות ואיסוף כספים מאז פרוץ המלחמה צצו מאות יוזמות לגיוס כספים לצרכים שונים - החל מתרומות לתושבי עוטף עזה, דרך מימון ציוד צבאי לחיילים ועד לרכישה מוצרי טואלטיקה, ביגוד, צעצועים ומזון. לפני שפותחים את הארנק, כדאי לוודא שהקישורים השונים לגיטימיים ושלא מדובר בהונאה שמנצלת את המצב הרגיש במדינה. לצורך כך הוקם אתר Safe Donate שאנשיו עוסקים בלאמת ולאשר קישורים לתרומות כספיות. יוזמים גיוס כספים? תוכלו לבקש מצוות האתר לאשר ולאמת את הקישורים.
לתרום את התן ביס עובדות ועובדי הייטק יכולים עכשיו לתרום בלחיצת כפתור את תקציב התן ביס שהם מקבלים מהמעסיקים, בסכומים משתנים, ובכך לסייע ברכישת מארזי מזון לכוחות הביטחון ולמשפחות בדרום.
ניהול משימות יותר מ-150 עובדות ועובדי חברת מאנדיי הישראלית נרתמו, והם עוסקים בסיוע ליוזמות ממשלתיות ואזרחיות בארגון המשימות בצורה חכמה ופשוטה באמצעות הפלטפורמה. בין שורת היוזמות אפשר למצוא גם את ההתארגנות של "חמ"ל עם אחד" - המאגד את שלל ארגוני המחאה נגד ההפיכה המשפטית ועושה שימוש במשאבים שלהם לצרכים שונים, החל מהסעות ושינוע מזון, דרך איסוף תרומות ועד לפעילויות לילדים.
להרגיש את התלמידים גם מרחוק מיקרוסופט ישראל מתארגנת לקראת חזרה ללימודים במתכונת מקוונת. במסגרת פלטפורמת Teams for Education הושק פיצ'ר חדש בשם Reflect המאפשר לצוותי הוראה לקבל חיווי על תחושות הילדים, באמצעות "מפלצת הרגשות" שמאפשרת הבעה של מנעד רגשי רחב תוך שימוש בדמויות. סביבת הלמידה "טימס" זמינה ללא עלות לכלל התלמידים והמורים בישראל, וכלי הרגישות החדש זמין כבר בעברית כחלק ממנה.
תו זהות פלטפורמה שמסייעת להתארגנויות וליוזמות חברתיות לנהל זיהוי ואימות של צוותי המתנדבים שלהם. מתנדבים בעצמכם? כל מה שצריך לעשות זה להיכנס לאתר, למלא פרטים אישיים, להעלות סלפי ותמונה של אמצעי זיהוי - כמו תעודת זהות או רישיון נהיגה, ויוסיפו אתכם למאגר.
ישראלה - בוט לאיתור יוזמות בין בליל היוזמות וההתארגנויות האזרחיות - קצת קשה למצוא את עצמנו. בדיוק בשביל זה יזמה הסטודנטית הרדוף וינקלר את פיתוח הבוט, שעובד בטלגרם וגם בוואטסאפ ומאפשר למי שרוצים לתרום לאתר את כל היוזמות הפעילות.
אפליקציית מקום בטוח יישום חדש שפותח בהתנדבות ונועד לייעל את ההתאמות בין אנשים ומשפחות שפונו מבתיהם לבין משפחות מארחות ובתי מלון שזמינים לקבל אותן. אפשר להירשם באפליקציה כמארחים או כאורחים, להזין פנימה נתונים משתנים כמו האם המקום מתאים לשומרי כשרות וכמה אנשים יכולים להתארח במקום, ואפשר אפילו לראות תמונות של מקומות האירוח.
גיוס כספים והסברה יוזמה אזרחית של יותר מ-30 חברות הפועלות בתחומי הווב 3, תחת הכותרת של CryptoAidIsrael, פועלות למען העלאת המודעות הבינלאומית לזוועות שבוצעו בידי חמאס, באמצעות גיוס כספים ומטבעות דיגיטליים. היוזמה הצליחה לגייס כבר מעל לחצי מיליון שח ממאות תורמים מרחבי העולם, ולייצר מעל ל-10 מיליון חשיפות לכתבות השונות בעיתונות העולמית על המשבר בעזה.
מערכת הסברה של ברייט דאטה חברת Bright Data פיתחה מערכת בשם TrendTrack במטרה לסייע למאמצי ההסברה הישראליים. המערכת מאפשרת זיהוי, דיווח ותגובות לפוסטים ויראליים ברשתות החברתיות. הממשק אינטואיטיבי ופשוט לתפעול. כרגע המערכת מאתרת תכנים מסיתים בלבד, ובקרוב אפשר יהיה לזהות באמצעותה גם תכנים שתומכים בעמדות הישראליות ולהדהד אותם.
בוט לדיווח מהיר על הסתה ופייק ניוז הייטקיסטים מתנדבים יצרו בוט שמאפשר לדווח על תכנים המכילים דברי הסתה ופייק ניוז ומופצים ברשתות החברתיות - בצורה מהירה במטרה להביא להסרת התכנים. פשוט מדווחים לבוט שפועל בטלגרם, ותוך שימוש בערוצים פנימיים ובהליכים מהירים התוכן מוסר.
כיפת הברזל של ישראל בדיגיטל יוזמה נוספת לדיווח על תכנים המכילים דברי שנאה והסתה, הפעם של חברת השיווק הדיגיטלי Safra. המתנדבים מצטרפים לקבוצות וואטסאפ ובאמצעותן מעבירים דיווחים על תכנים שאותרו ברשתות החברתיות ומביאים להסרתם.
פלטפורמת הסברה ב-11 שפות אתר Stand4Israel פותח על ידי מתנדבים מחברת Kaltura במטרה לרכז את מאמצי ההסברה העולמיים ולהנגיש אותם בשפות שונות. האתר מכיל קטעי וידאו ועיתונות, עדויות וריאיונות שאפשר להוריד בקלות ולשתף ברשתות החברתיות.
החמ"ל הווירטואלי הסטארט-אפ הישראלי Jama הפך את הפלטפורמה שלו, שמשמשת בשגרה הורים, למעין חמ"ל וירטואלי שמאפשר להציע עזרה ותרומות בנושאים שונים בעורף, ולראות את כל היוזמות במקום אחד על גבי המפה החכמה.
פלטפורמה לאיתור בעלי מקצוע חברת ZIGIT מקבוצת SQLINK הקימה פלטפורמה לקישור בין בעלי מקצוע שפונו מבתיהם בעקבות המלחמה לתושבים שמעוניינים להעסיק דווקא את התושבים המפונים.
פורסם לראשונה: 09:57, 12.10.23