סיפור החסימה של ישראלים מהרשמה לפלטפורמת הסטרימינג לגיימרים טוויץ' הצליח לעורר מיני סערה שאמנם הסתכמה בביטול החסימות האלה והתנצלות לקונית של החברה, אך לא הרבה מעבר לכך. ואולם עבור רבים, יש עוד חברה שקולה לא נשמע בכל האירוע הזה ולמעשה די מנסה לשמור על פרופיל נמוך למרות טענות דומות כלפיה. הכוונה היא כמובן לאמזון - בעלת הבית של טוויץ', אותה רכשה לפני כעשור עבור כמיליארד דולר.
4 צפייה בגלריה
מטה אמזון בארלינגטון, וירג'יניה
מטה אמזון בארלינגטון, וירג'יניה
טוויץ' היה רק אירוע אחד מני רבים בחברה המעלים שאלות קשות על המדיניות שלה
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
אין ספק שהדמות העיקרית שנגדה הופנו הטענות של תומכי ישראל היא מנכ"ל טוויץ', דן קלנסי, שהואשם על ידי הפודקאסטר היהודי אמריקאי אית'ן קליין על כך שהוא ממאן להגיב ולנטרל את הבעיות האלה. ישנו אפילו אתר ובו יש פירוט של כל האירועים האנטישמים שטוויץ' וקלנסי התעלמו מהם בשם "דן קלנסי גרוע".

הבכירה עם התליון המתריס

אבל אם טוויץ' נמצאת כעת בעין הסערה, באמזון הצליחו עד כה להוריד פרופיל ולהימנע מהשערוריות שפקדו את חייהן של גוגל, מיקרוסופט ואפילו מטא בשנה האחרונה בכל הקשור למלחמה בעזה וההשפעה שלה על החברה המערבית. וזה לא שלא היו כאלה. בכל זאת, מדובר בחברה שברבעון השני של 2024 העסיקה כמיליון וחצי עובדים שרבים מהם מגיעים מקהילות מהגרים - כולל ממדינות מוסלמיות שאינן חובבות ציון.
הסיפור האחרון שעלה לכותרות היה כאשר סגנית נשיאה בחברה, ד"ר רובא בורנו, הצטלמה לסרטון שיועד לפרסם את כנס הענן הגדול של אמזון, AWS בלאס וגאס, עם תליון של פלסטין השלמה - כלומר מפת מדינת ישראל עם דגל פלסטין על כולה. הסיפור עורר לא מעט זעם ובאמזון הורידו עקב כך את הסרטון. זה לא צריך להפתיע אבל בורנו עצמה ממוצא פלסטיני, כך לפי דיווח של פוקס ביזנס. יחד עם זאת, התליון הזה עוד היה יכול להיות מעידה חד-פעמית, אם לא היו כל שאר האירועים שאמזון הצליחה להחליק. ישנה גם תהייה נוספת שאומרת שאם האירוע הזה עבר לאנשי הדוברות והשיווק של אמזון מתחת לאף, אולי זה כי בורנו עצמה הרגישה מספיק בנוח עם התרבות הארגונית כדי להרשות לעצמה להצטלם לסרטון רשמי עם סמל פוליטי כל כך מתסיס בימים אלה.
4 צפייה בגלריה
רובא בורנו עם תליון פלסטין
רובא בורנו עם תליון פלסטין
רובא בורנו עם תליון פלסטין
(רשתות חברתיות)

תרבות ארגונית בעייתית?

אחת הביקורות המרכזיות של עובדים יהודים וישראלים בחברה היא נגד השתיקה הרשמית סביב העובדה שאחד מעובדיה, סשה טרופנוב, נחטף על ידי חמאס ב-7 באוקטובר. לדבריהם, ענקית הטק שמתגאה בתמיכה לעובדים בתחומים כה רבים, בוחרת בחזית הזאת בהתעלמות ציבורית ניכרת.
וזה חורה במיוחד בהשוואה לתגובות משמעותיות של החברה ותמיכתה בקמפיינים גלובליים אחרים, בהם Black Lives Matter או Stop Asian Hate, כמו גם תמיכתה בזכויות נשים ולהט״ב. בכנס AWS בשנה בעברה בלאס וגאס, עמיתיו של טרופנוב אף שכרו משאית עם מסכים שהציגו את תמונתו במטרה ״לעורר את ההנהלה״. אבל החברה מעולם לא יצאה בהצהרה פומבית על החטיפה. יש לציין עם זאת שהסניף הישראלי של החברה כן פועל לשחרורו של טרופנוב. המשפחה נמצאת בקשר קבוע עימם, תמונה שלו פורסמה במהלך כנס AWS בתל אביב, העובדים מורשים לבצע פעילויות התנדבותיות למענו ותמונתו מופיעה במשרדי החברה בתל אביב.
היו שהגנו על המהלך, כמו המיליארדר היהודי ביל אקמן, אחד הקולות הבולטים נגד אנטישמיות בארה״ב מאז ה-7 באוקטובר. הוא פרסם ב-X כי "העדיפות הראשונה של כל מנכ"ל היא הבריאות והבטיחות של העובדים שלו. אחד מעובדי אמזון מוחזק כבן ערובה בידי חמאס, לכן אפשר להניח שאמזון עושה כל שביכולתה כדי לעזור. המסקנה המתבקשת היא שאמזון לא מאמינה שכדאי לדבר על המצב. היא כנראה מאמינה שדיבור פומבי מזיק יותר מאשר מועיל. זו המסקנה היחידה שהגיונית".
4 צפייה בגלריה
סשה אלכס טרופנוב
סשה אלכס טרופנוב
סשה טרופנוב. החברה בוחרת לשתוק באופן רשמי סביב אירוע חטיפתו.
יש לציין כי שלושה ימים לאחר הטבח, מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי פרסם הודעה ובה כתב כי ״ההתקפות נגד אזרחים בישראל מזעזעות וכואבות לצפייה. הייתי בקשר עם חברי הצוות שלנו שם כדי לוודא שאנחנו עושים כל שביכולתנו על מנת לעזור ולתמוך במשפחותיהם ובביטחונם של עובדינו, ולסייע ככל שנוכל בתקופה קשה זו. אנחנו נמצאים בקשר הדוק עם שותפי הסיוע ההומניטריים שלנו בשטח ונתמוך במאמציהם, בתקווה שהשלום יגיע כמה שיותר מהר".
לצד זאת, עובדים טענו כי בניגוד להודעות ולתרומות שאמזון גייסה במיליוני דולרים לאוקראינה ומטרות אחרות - הפוסט של ג'סי על ישראל ״לא גינה מפורשות שום דבר״, ונראה שהרעיון הוא ״ככל שאתה עמום יותר בהצהרה – כך יותר טוב״. וזה אולי גם המקום לציין שלאמזון פעילות מקיפה בישראל. היא מפעילה מרכזי נתונים מקומיים, יש לה הרבה מאוד עובדים כאן וממשלת ישראל היא לקוחה דרך פרויקט נימבוס - הענן הממשלתי הישראלי וכך גם חברות ישראליות רבות במשק.
העובדים גם מצביעים על התכתבויות אלימות ופוגעניות כלפיהם בערוצי תקשורת פנימיים של החברה. בין שאר ההודעות שחשפו העובדים הופיעה מפת ישראל מדממת עטופה בכאפייה עם טקסט בערבית ובו נכתב "האדמה שנהרגה ונמכרה לפני המנדט, האדמה שעדיין נהרגת ונמכרת ברגע זה, הארץ שלא תמות, תישאר בליבנו. נשתול את השנאה שלנו בילדינו. זה ישתול את האהבה בנכדינו".
4 צפייה בגלריה
המשאית שארגנו עובדי אמזון להשבת החטופים
המשאית שארגנו עובדי אמזון להשבת החטופים
המשאית שארגנו עובדי אמזון להשבת החטופים
(רשתות חברתיות)
במקרה אחר, אחת מהקהילות באפליקציית ההודעות פנימית של החברה נקראה "אני מתייצב מאחורי פלסטין!" והתיאור שלה בביו הוא "מהנהר ועד לים, פלסטין תהיה חופשית" - קריאה הנחשבת בעיני רבים כעידוד לחיסול ישראל ורצח עם של היהודים החיים בה.
מנגד, עובדים שביקשו להקים קבוצה יהודית בחברה שתוכר רשמית כקבוצת מיעוט עם זכויות מוגנות, בדומה ל-13 הקבוצות האחרות הקיימות בחברה, בהן עובדים שחורים, אסייתים, להט״בים או עובדים עם מוגבלויות, זכו לסירוב בטענה שמדובר בקבוצה דתית. זאת, למרות ההסברים של העובדים שביקשו להקים את הקבוצה כי הם אתאיסטים ומגדירים את עצמם יהודים מבחינה תרבותית ואתנית.
בערוצי ה-Slack (אפליקציית ניהול משימות ותקשורת ארגונית) הפנימיים של החברה חוזרות שוב ושוב קריאות כמו ״מהנהר ועד לים״. לטענת העובדים, לאחר שהתלוננו על הנושא הם זכו למענה מינימלי מההנהלה, כשרוב התלונות לא טופלו מעולם. עובדים רבים העידו שהם כבר התייאשו או מפחדים להתלונן מחשש שיפוטרו.
באותם ערוצים מופצים אגב גיוסי תרומות לאונר״א ועצומות עם מאות חותמים המאשימות את ישראל ב״רצח עם״, וקריאות להפסקת אש או לביטול החוזה של אמזון עם ממשלת ישראל על פרויקט נימבוס. לא נדיר למצוא בהם גם תיאוריות קונספירציה סביב ה-7 באוקטובר, כשחלק מהעובדים מביעים ספק בכך שחמאס עומד מאחורי הטבח.
לפי הדיווחים, אחד מהעובדים למשל כתב כי הוא "מעולם לא סמך על הדיווחים. איך אותה קבוצת אנשים יכולה לערוף את ראשם של 40 תינוקות, ואז לאנוס וכן הלאה (כפי שהישראלים טוענים) ובו-זמנית היו אנושיים כלפי אנשים מסוימים כפי שחלק מהעדויות הצביעו?״ בערוץ פנימי אחר כתב עובד: "כפי שאנשים מכנים אנשי חמאס ׳טרוריסטים׳, אותי מרגיז שפעולות של ישראל לא נחשבות טרור".

ונדליזם במשרדי החברה

המתח הפנימי בחברה החריף גם בעקבות מעשי ונדליזם שהתרחשו במשרדים בניו יורק ובסיאטל, בהם רוססו כתובות Free Palestine ומ״הנהר ועד לים״ באנגלית ובערבית במעליות המשרדים. לא עזר לכך הפוסט הוויראלי של לקוחה מוויסקונסין שרכשה דרך אמזון עותק של רב המכר של נועה תשבי "ישראל - המדריך הפשוט למדינה הכי לא מובנת בעולם", והספר הגיע עם מדבקות על דפיו ובהן ההודעה "Free Palastine" (השגיאה במקור). אמזון הגיבה אז כי היא מתייחסת לאירוע "ברצינות רבה", התנצלה בפני הלקוחה ובפני תשבי ופיטרה את האדם שהשחית את הספר.
יש לציין כי הביקורת על אמזון מגיעה גם מהכיוון השני, ועובדים פלסטינים, ערבים ומוסלמים של החברה טוענים כי הם סובלים מעלייה מדאיגה של איסלאמופוביה נגדם. הם מדווחים על "סתימת פיות", חשש מפיטורים, ומחיקת פוסטים פנימיים הקשורים לתמיכה בפלסטינים, בעוד פוסטים המביעים תמיכה בישראל לא מוסרים.
״החיים שלנו שווים באותה מידה״, כתב עובד אחד בעילום שם. ״יש לאמזון הרבה עובדים שמושפעים ממה שקורה בעזה. לא כולנו טרוריסטים, אנחנו רק בני אדם שיש להם משפחות במצבים נוראים. אנשים כועסים. הם רוצים לראות את אמזון נוקטת עמדה".
פנינו לתגובת אמזון על כל הטענות שמופיעות בכתבה ולמרות שלא ציפינו לכך, החברה כן התייחסה לכל אחת מהן.
מדוברת אמזון קלי נאנטל נמסר:
לגבי הטענות על טוויץ': "בעקבות ההתקפות ב- 7 באוקטובר 2023, טוויץ', השעתה את היכולת ליצור חשבונות חדשים באמצעות אימות דוא"ל בישראל ובעזה. עשינו זאת כדי לנסות למנוע מסטרימרים חדשים ליצור חשבונות עם אימות דוא"ל בלבד, להזרים סרטונים מטרידים הקשורים להתקפות. פעולה זו לא הגבילה באופן מלא יצירת חשבונות חדשים עבור לקוחות באזורים אלה, שכן אימות באמצעות הטלפון הנייד עדיין פעל ומייצג בערך מחצית מהחשבונות החדשים שנוצרו. ההשעיה נועדה כאמצעי זמני למניעת העלאות של תוכן גרפי מתוך מטרה להגן על בטיחות קהילת הלקוחות שלנו, אך הוארכה בשוגג עד שנודע לנו על השגיאה השבוע. לאחר שהפנו את תשומת ליבנו לנושא, הוא תוקן במהירות וכעת ניתן ליצור ולאמת חשבונות חדשים בישראל ועזה גם באמצעות דוא"ל וגם בטלפון הנייד".
לגבי הסרטון שצולם על ידי סגנית הנשיא ד"ר רובא בורנו נמסר כי: "האלימות ואובדן החיים המתרחשים מדי יום במזרח התיכון הם טראגיים, ובאמזון, ליבנו ומחשבותינו עם כל אדם או קהילה שנפגעו. ההנהלה שלנו ממשיכה להיות בקשר קבוע עם הצוותים שלנו באזור ותומכת בהם. הסרטון שצולם לא היה אמור להיות הצהרה פוליטית, ואנו מתנצלים במידה שנגרמה פגיעה, הורדנו את הסרטון ונפרסם חדש בימים קרובים".
לגבי ההתכתבויות במערכות הפנימיות של אמזון וכן התלונות על משלוח פריטים שעליהם היו מדבקות והשחתות של המוצרים נמסר כי: "איננו סובלניים לאפליה או הטרדה מכל סוג שהוא במקום העבודה. אנחנו חוקרים את כל האירועים המדווחים על התנהגות שכזו וננקוט בצעדים מתאימים נגד כל עובד שיימצא שהפר את המדיניות שלנו עד וכלל סיום העסקה. אנו בודקים כל בעיה שדווחה בהזמנות של לקוחות ופועלים כדי לתקן זאת. הדבר בדרך כלל כרוך ביצירת קשר עם הלקוחות על מנת לפתור את הבעיות שאירעו."
לבסוף נמסר לנו בתגובה לכל הטענות כמכלול: "כל רמיזה כי אמזון סובלנית לביטויי שנאה, אלימות, או אנטישמיות, או כל ניסיון להסיק מסקנה זו מאירועים שאינם קשורים זה לזה ושאינם מוצגים נכונה, אינה מדויקת ושגויה. מהרגע שאחד מחברי הצוות שלנו נחטף, עבדנו בשיתוף פעולה הדוק עם מומחים חיצוניים על מנת לנסות להחזיר אותו הביתה בשלום, לתמוך במשפחתו ופעלנו לפי הכוונתם בנוגע לאם וכיצד לדון בתהליך בפומבי. במקביל, קיימנו אירועים שונים, תקשורת פנימית ופגישות עם הצוותים שלנו ברחבי העולם כדי להקשיב לצרכיהם, להבינם, ולפעול על מנת לתמוך בהם."
"כחברה גדולה, גלובלית ומבוזרת עם למעלה מ- 1.5 מיליון חברי צוות, עלולות להיעשות מדי פעם פעולות מוטעות על ידי יחידים או צוותים. ובעוד אנו מנסים לתקנן או להסבירן, אנו מודעים לכך שאנשים עלולים לפרש באופן שגוי את כוונתנו או את המשמעות של פעולות אלו. אך, אנו נותרים חד משמעיים בדאגה עמוקה לכל חברי הצוות שלנו – המייצגים מגוון רקעים ואמונות – ואין לנו סובלנות לביטויי שנאה או אפליה מכל סוג שהוא. אנו ממשיכים לקוות לשלום באזור".