אם מישהו היה זקוק להסבר לזינוק המטורף בשווי של אנבידיה (Nvidia), הכותרות של הימים האחרונים מספקות את זה: אילון מאסק, הבעלים של חברת הבינה המלאכותית xAI, הורה על הפנייה של אלפי שבבי בינה מלאכותית של אנבידיה מחברת טסלה שבבעלותו לחברת xAI. לפי CNBC שדיווח על המהלך בשבוע שעבר, מאסק קבע ש-12,000 יחידות עיבוד בינה מלאכותית (GPU) מסוג H100 שנועדו לטסלה ינותבו ל-xAI. שווי הרכישה הזו מגיע לכ-500 מיליון דולר. משלוח השבבים לטסלה נדחה לינואר וליוני בשנה הבאה.
2 צפייה בגלריה
מימין: אילון מאסק וג'ייסון הואנג מנכ"ל אנבידיה
מימין: אילון מאסק וג'ייסון הואנג מנכ"ל אנבידיה
מימין: אילון מאסק וג'ייסון הואנג מנכ"ל אנבידיה
(צילום: רויטרס, Nvidia)
הדיווח כבר גורר בעקבותיו תגובות עזות ממבקריו של מאסק וגם ממאסק עצמו. המבקרים מזכירים למאסק את דבריו שטסלה בדרך להפוך ל"מובילה ב-AI וברובוטיקה", באמצעות רכישה של 85,000 שבבים, ושהיא תשקיע במהלך הכולל 10 מיליארד דולר. המהלך הזה נכנס ככל הנראה להקפאה, או לפחות לדחייה מתמשכת.
מאסק בתגובה שחרר שורה של ציוצים ב-xAI שהעיקרי בהם אומר שטסלה, בבת עינו, לא יכולה כרגע להשתמש בשבבים האלה. אז במקום שהם יעלו אבק במחסניה, הוא החליט שהם ישרתו את הצורך הבוער לדחוף קדימה את הצ'אטבוט Grok, בבת עינו האחרת, בתחרות מול GPT-4 של OpenAI. מאסק הצהיר בעבר כי הוא מתכוון לבנות את אשכול ה-GPU הגדול בעולם, כלומר מרכז נתונים ומחשב על, בצפון דקוטה. המרכז הזה יחליף את השרתים של אמזון ושל אורקל, שבהם משתמשת xAI כיום.
מאסק נמצא בניגוד עניינים מובהק בהעדפת xAI על טסלה. הנכונות שלו לסכן את ההבטחות למשקיעי טסלה המתוסכלים מביצועי המניה ואולי את עתידה של החברה, למען התחרות העזה על הבינה המלאכותית הכוללת (AGI), מבהיר יותר מכל את מיקומה של אנבידיה בסיפור: אי אפשר בלעדיה ויש מאבק על כל שבב שהיא מייצרת.
מבחינתה של אנבידיה - יכולים כל הנערים לשחק לפניה, כל עוד התשתית של התחרות היא שבבי ה-GPU שלה. המצב הזה הוא ממש אנומליה בלתי מוסברת: כמעט שנתיים לתוך מלחמת הטיטאנים על ה-AI, ועדיין הפלטפורמה של אנבידיה היא השליטה הבלתי מעורערת של החומרה בתחום, עם נתח שוק של יותר מ-70% בתחום שבבי ה-AI. מה שמקפיץ את השווי שלה. האסטרטגיה של אנבידיה כדי לשמר את מקומה מבוססת על פלטפורמת תוכנה המסופקת עם השבבים ללקוחות ושמאפשרת לפתח בקלות יישומי AI. היא בעצם מספקת את התוכנה שמפעילה את השבבים ושאינה תואמת לפלטפורמות תוכנה אחרות. היא גם לא תואמת לשבבים אחרים, כך שאי אפשר לפתח לשבבי אינטל עם התוכנה שלה. זו בדיוק האסטרטגיה של אפל אבל מיושמת לעולם הפיתוח AI.

שבב חדש כל שנה

אנבידיה היא החברה השלישית בעולם מבחינת שווי, שמגיע לכ-2.7 טריליון דולר בחודש האחרון. מתחילת השנה זינקה המנייה ב-132%. בחמש השנים האחרונות רשמה מניית אנבידיה עלייה של 3,174%. מנכ"ל החברה ג'נסן הואנג אמר בחודש שעבר שהחברה מתקשה לעמוד בקצב הביקושים. "הלקוחות צורכים את כל שבבי ה-GPU שקיימים", אמר בשיחת משקיעים. בהמשך לדבריו זינקה מניית החברה שוב, ושווי החברה גדל ב-350 מיליארד דולר נוספים.
אנליסטים צופים שאם קצב הגידול הזה ימשך, לא ירחק היום בו אנבידיה תחלוף על פני אפל מבחינת שווי השוק שלה. שוויה של אפל כיום הוא קרוב ל-3 טריליון דולר. שווייה של מיקרוסופט, החברה הראשונה בדירוג, הוא כ-3.1 מיליארד דולר, מה שאומר שבאותה תנופה אנבידיה יכולה להפוך לחברה הכי יקרה בעולם. יש אומרים שפיצול מניות החברה (שיגדיל את נגישותן לציבור הרחב), שמתוכנן להתרחש בסוף השבוע הקרוב, יהיה בדיוק התנופה הנדרשת.
כל זה קורה יומיים אחרי שהחברה הציגה את שבבי ה-AI של הדור הבא בכנס קומפיוטקס בטייפה שבטייוואן. בנאום המרכזי של הכנס הציג הואנג פלטפורמת ה-AI החדשה – Rubin - שתחליף ב-2026 את פלטפורמת Blackwell הנוכחית. זה קצת יוצא דופן על רקע העובדה ש-Blackwell החדשה הוצגה רק במרץ השנה, ואנבידיה מספקת כעת את המשלוחים הראשונים שלה.
לפי הואנג, ככה זה יהיה מעתה: קצב מואץ של הצגת שבבים חדשים שנה אחר שנה. מה שמעמיד מתחרה ותיקה כמו אינטל, או את המתחרה הנוספת AMD, בבעיה קשה: האם הן יצליחו להציב אתגר כלשהו מול אנבידיה? אחד האנליסטים, ריצ'רד ווינדזור, אמר: "זה ברור שאנבידיה מתכוונת לשמור על הדומיננטיות שלה זמן רב ככל האפשר. כרגע אין שום דבר באופק שיאתגר אותה".
עיקר הפרזנטציה של הואנג עסקה למעשה בהתרחבות השימוש ב-Blackwell. אנבידיה הציגה שורה של שיתופי פעולה עם חברות, שמפתחות מערכות מחשוב-על לבינה מלאכותית. לצידן מערכות עם שבב GPU בודד, מעבדים גרפיים ומערכות משולבות מעבדי CPU, מקוררות באוויר או בנוזל. והכל מבוסס על פלטפורמת Blackwell. בחזון המחשב האישי מבוסס ה-AI, אנבידיה מתכוונת לתפוס מקום מרכזי.
האם אנבידיה תמשיך לחלוש על תחום שבבי הבינה המלאכותית מבלי שצומחת מולה תחרות? הואנג הוא כנראה הראשון שיגיד שהתחרות תתגבר בשלב כלשהו. גם IBM פעם חלשה על עולם המחשבים ביד רמה עד שהמתחרים גברו עליה. המתחרים של אנבידיה הם בעיקר אינטל ו-AMD, שכל אחת מהן השיקה כעת את הדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית שלהן. אינטל מסמלת סיפורי החמצה בשנים האחרונות, בתחילה עם שבבי הסמארטפונים ולאחר מכן עם שבבי ה-AI. הרכישה של הבאנה לאבס הישראלית נועדה לדרבן את היכולת של אינטל להציג שבבים מתחרים ל-GPUs של אנבידיה.

המתחרים מנסים להדביק את הפער - לא תמיד בהצלחה

בכנס בטייוואן הציגה מנכ"לית AMD, ליסה סו, את מעבדי ה-AI החדשים של החברה, בהם שבב ה-MI325X שיהיה זמין כבר ברבעון הרביעי של 2024. יום לאחר מכן, מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, הכריז על הדור השישי של שבבי ה-Xeon של אינטל למרכזי נתונים, ושבבי ה-AI גאודי 3 – מבית היוצר של הבאנה לאבס. הוא ציין שהיכולות של הגאודי מקבילות לאלה של ה-H100 של אנבידיה, ובשליש מחיר. האם זה יפתה את הלקוחות לחמוק מחיקה החמים, הנעול והיקר של אנבידיה? ספק, בעיקר כי מעבר לפלטפורמה של אינטל הוא שינוי אסטרטגי ויקר שאף אחד לא מעוניין בו בעיצומה של התחרות.
תחרות חדשה מסתמנת בשוק המתפתח של מחשוב אישי משולב AI. מחשבים שולחניים וניידים היו מבוססים עד היום על שבבי CPU בלבד, כשהשבבים הגרפיים (GPU) רק סייעו להם לבצע משימות עתירות חישובים. כעת מתכוונת אנבידיה להפוך את המשוואה ולמקם את ה-GPU שלה במרכז העניינים. בשלב זה באמצעות שיתופי פעולה עם Asus ו-MSI. מולה היא תמצא את מיקרוסופט, שהציגה לאחרונה סדרה של מחשבים וטאבלטים משולבי הבינה המלאכותית Copilot, על בסיס השבב החדש של קוואלקום, שמאיים על אינטל ו-AMD לא פחות מאשר על אנבידיה.
2 צפייה בגלריה
אירוע חשיפת מחשבי הסרפס פרו עם מעבדי קוואלקום
אירוע חשיפת מחשבי הסרפס פרו עם מעבדי קוואלקום
אירוע חשיפת מחשבי הסרפס פרו עם מעבדי קוואלקום
(צילום: מיקרוסופט)
מיקרוסופט נמצאת במרכזה של תחרות נוספת מול אנבידיה: תחרות מול לקוחות הענן שלה. מיקרוסופט ומטא, וגם גוגל, אמזון ואורקל, שמפעילות את שירותי הענן הגדולים בעולם, הן הלקוחות הגדולים ביותר של אנבידיה. החברות האלה נאלצות לשלם לאנבידיה 30,000 דולר לכל שרת H100, והן צורכות עשרות אלפים מהם. מיקרוסופט ומטא לבדן שילמו כ-9 מיליארד דולר לאנבידיה ב-2023 על השבבים האלה (נתוני DA Davidson). שלוש האחרות שילמו ביד עוד 4.5 מיליארד דולר. שורה של חברות סיניות כמו טנסנט, באידו, עליבאבא ועוד שילמו עוד כמה מיליארדים.
החברות האלה הבינו כבר מזמן שהן חייבות לפתח חלופה משל עצמן. חלקן מפתחות אותה במרכזי פיתוח בישראל. המטרה שלהן היא להפחית את התלות שלהן באנבידיה. אם זה יצליח, זה יפחית משמעותית את ההכנסות של אנבידיה. האם זה יצליח? בשוליים אולי כן, בליבת העסקים שלהן הלקוחות של אנבידיה יזדקקו לה עוד שנים רבות.
אבל מה על הלקוחות הכי גדולים של אנבידיה? חברות שירותי ה-AI הגדולות כמו OpenAI עם מיקרוסופט, גוגל עם DeepMind, אמזון עם אנת'רופיק וגם xAI של מאסק ועוד רבות אחרות. אלה נדרשות להוציא סכומי עתק על רכישת שבבים מאנבידיה וגם מתחרות זו בזו על כמות השבבים שאינה מספיקה לכולם.
אחת היוזמות העיקריות מהכיוון הזה היא של סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, שמבקש להקים חברה חדשה לייצור שבבי AI (שם זמני "טיגריס") בהשקעה כוללת של עד 7 טריליון דולר. הסכום הזה, שאולי נראה דמיוני, מסמל את היקף הביקושים הבלתי מסופקים או יקרים בצורה לא הגיונית, שיש כרגע בתעשיית שבבי ה-AI. אלטמן התבטא שהאילוצים בתחום תשתית השבבים מגבילים את הצמיחה של OpenAI. הוא אפילו צייץ ב-X שתחרות בתחום היא חיונית. בתחילת השנה הוא ביקר בדרום קוריאה ונפגש עם בכירי תחום ייצור השבבים בסמסונג וב-SK Hynix, וחלק מהביקורים האחרים שלו בעולם מוקדשים לגיוס משקיעים למיזם.
לאחרונה התבשרנו על תחרות נוספת מול אנבידיה, ביוזמתו של מנכ"ל ענקית ההשקעות סופטבנק, מאסיושי סאן. סוכנות רוייטרס דיווחה שהוא מבקש לגייס כ-100 מיליארד דולר ולהקים מיזם בשם "איזאנגי" שיתחרה באנבידיה בייצור שבבי AI. 30 מיליארד דולר יושקעו על ידי סופטבנק ו-70 מיליארד דולר יגיעו ממשקיעים נוספים, חלקם משקיעים מהמזרח התיכון. סופטבנק היא בעלת השליטה ביצרנית השבבים הבריטית Arm, שכיום עוסקת בעיקר בפיתוח שבבי CPU.
אם חלק מהניסיונות האלה יצלחו, אולי הם יצליחו לרסן במעט את הריצה קדימה של אנבידיה, שדורסת את כל מה שנקרה על דרכה. האם התוצאה של זה תהיה ירידה בעלויות השימוש ב-AI לצרכנים? זאת השאלה העיקרית.