חזון המטאברס של מטא, אפל ואחרות גרם להרבה מאוד עניין השנה, אבל המכירות דווקא מראות על חוסר עניין מצד הציבור. על פי דוח של חברת המחקר Circana שפורסם אמש (יום ג'), המכירות של מוצרים המשמשים לגישה למטאברס - כלומר משקפי VR ו-AR - קרסו בכ-40 אחוזים לעומת השנה הקודמת. מ-1.1 מיליארד דולר ב-2022, אלה הסתכמו בכ-664 מיליון דולר בלבד עד לסוף נובמבר השנה. וזה לא ש-2022 הייתה טובה יותר, גם היא הראתה ירידה של 2 אחוז לעומת 2021.
1 צפייה בגלריה
משקפי ה-VR של מטא Quest 3
משקפי ה-VR של מטא Quest 3
משקפי ה-VR של מטא Quest 3
(צילום: אתר מטא)
מדובר בנתונים מאוד מדאיגים מבחינת כל המעורבים בשוק הזה ובראשם מטא ואפל. שתי החברות היו היחידות שהראו ניסיון אמיתי להפוך את המטאברס למשהו שהוא יותר מצעצוע לגיימרים או לחובבי מין עשירים. בין אם מדובר במטאברס הווירטואלי של מטא או במטאברס הרבוד של אפל, שתי החברות הציגו כל אחת את החזון שלהן לעתיד של הטכנולוגיה. אבל נראה שאת הציבור זה לא ממש מעניין.
קשה להאשים אותו. הרעיון שצריך לחבוש משקפיים מאוד לא נוחים, עם סוללה שלא מחזיקה הרבה מאוד זמן וכל זאת רק כדי לבצע פעולות שאפשר לעשות אותן בעולם האמיתי באותה הדרך כנראה לא מאוד קוסמת לנו. גם הרעיון של ניתוק מהסביבה כנראה גורם לאי נחת מסוים. הירידה הזו שנמשכת כבר יותר משנתיים מהווה אתגר גדול בעיקר עבור מארק צוקרברג. בעוד אפל הציגה מוצר מעניין אך שרחוק מלהוות טכנולוגיה מרכזית עבורה, אצל מטא של צוקרברג זה בדיוק ההיפך. ולראייה שינוי המיתוג של החברה מפייסבוק למטא שבוצע לפני שנתיים, זאת בעוד 99 אחוזים מההכנסות שלה עדיין מתבססות על מדיה חברתית.
התוכנית של מטא היתה להגיע למיליארד משתמשים במטאברס בתוך עשור, אבל כרגע זה נראה כמו יעד קצת וירטואלי (סליחה על משחק המילים, ר''ק). אצל אפל אמנם היה הייפ גדול סביב השקת משקפי המציאות הרבודה שלה ויז'ן פרו - אך לזכותה יש לומר שהיא לא הפכה את הטכנולוגיה למרכזית כל כך באסטרטגיה העסקית שלה. אפל תמשיך להיות אפל עם מטאברס או בלעדיו. סביר להניח שגם מטא תמשיך להיות מה שהיא היום - אבל ההתמקדות במטאברס ככל הנראה מעצבנת את בעלי המניות שכנראה תופסים את הרעיון הזה כסוג של גחמה של ילד מפונק.
הבעיה היא שהגחמה הזו עולה להם כסף והרבה. חטיבת ריאליטי לאבס של מטא, שמפתחת את מוצרי המטאברס, הפסידה 3.7 מיליארד דולר רק ברבעון השלישי של השנה לעומת הכנסות של קצת יותר מ-200 מיליון דולר. בסך הכל ההרפתקה של צוקרברג עלתה לחברה עד כה כ-25 מיליארד דולר בתוך פחות משנתיים. ההשקעה כללה הקמה של פסי ייצור אבל בעיקר רכישה של מחשבי על מבוססי טכנולוגיה של אנבידיה ואחרות כדי להפעיל את המטאברס ולספק תוכן למי שכן השקיע במשקפי הקווסט. עם זאת בפוסט שפרסם השבוע אנדרו בוסוורת', הבוס של מעבדות מטא, הוא כתב שהחברה לא משקיעה רק במטאברס אלא גם בבינה מלאכותית.
ריפרש
עזה של מטה: אתגר המנהרות של צה"ל / עם פרופ' קובי מיכאל
29:49
יש משהו בדבריו, הציוד שמשמש להפעלת המטאברס כול לשמש להפעלה של מודלי שפות או מערכות AI. עם זאת מטא עדיין שולטת בשוק ללא עוררין. וזה לא שאין לה מתחרות. סוני למשל השיקה את משקפי ה-VR שלה לפלייסטיישן 5 מוקדם יותר השנה. אבל משקפי ה-VR2 שלה לא ממש הפכו ללהיט מכירות - אולי זה ישתנה לקראת מכירות סוף השנה - ואולי זה גם קשור לכך שצריכים פלייסטיישן 5 כדי ליהנות מהם. ועדיין, מהרגע שהושקו המטא קווסט 3 באוקטובר, המכירות כן גדלו ויותר ממה שציפו לו. באוקטובר-נובמבר נמכרו משקפי VR בכ-271 מיליון דולר לעומת 191 מיליון דולר בשנה הקודמת באותה תקופה. עם זאת לא ברור אם זה לא כאלה שכבר היו להם דגמים ישנים יותר של משקפיים שפשוט החליטו לשדרג בניגוד למאמצים חדשים - כלומר לקוחות שהחליטו ששווה להם להשקיע 500 דולר בצעצוע שלא ברור מה יעשו בו.
הנעלם הגדול בינתיים היא אפל. לא ברור מה היא מתכננת לוויז'ן פרו. בינתיים החזון שלה היה מרשים בעיקר על הנייר. המשקפיים מיועדים למפתחים ויעלו כ-3,500 דולר לכשיושקו ב-2024 - ככל הנראה בפברואר, לפי דיווח חדש של בלומברג. את התוכן היא מתכננת להציע מתוך קטלוג האפליקציות המוכרות של האייפון והאייפד כמו אפליקציות אופיס וצ'אט עם מקלדת וירטואלית ואוואטר או ניגון סרטים ומשחקי וידאו. לא מדובר במהפכה מבחינת מה שהם מאפשרים ולא בטוח שמשתמשים ישלמו את הסכום הזה או אפילו חצי מזה כדי לקבל משהו שיש להם כבר באייפון הקיים. בשוק סומכים על השם של אפל כדי לשכנע את הספקנים שאם היא נכנסת לתחום כנראה שנראה כאן פיצוח בקרוב. עם זאת חשוב להזכיר שלאפל היו גם כשלונות רבים שכולם היו כשניסתה להיכנס לתחומים בהם לא שלטה כמו למשל משחקי וידאו או צילום דיגיטלי או שלא היו מפותחים מספיק כדי להעניק חוויית משתמש מהוקצעת כפי שהיא רגילה לספק כמו עם היומן האלקטרוני ניוטון.
העתיד של המטאברס עדיין צריך להיכתב. יכול להיות שהוא יהפוך ללהיט בזכות פיצוח של הטכנולוגיה בשנים הבאות - כמו למשל חברה שתצליח להציג משהו שייראה כמו חדר הולוגרמות ממסע בין כוכבים - אבל סביר להניח שאנחנו נידונים עוד תקופה ארוכה לחבישה של משקפיים מגושמים כדי לגשת למטאברס הזה. מה שבטוח זה שלמטא תצטרך להיות תוכנית הרבה יותר סדורה כדי להראות איך העתיד שהיא חולמת עליו משנה לנו את המציאות.