אם תשאלו כל אדם ברחוב מהי הטכנולוגיה החשובה ביותר כיום, סיכוי סביר שרובם יענו לכם "AI". אם היה לי שקל על כל פעם שכתבתי את המילה "בינה מלאכותית" בכתבה בשנים האחרונות, הייתי כנראה עשיר יותר מאילון מאסק. טוב, אולי לא מאסק, אבל בטוח יותר מג'ף בזוס.
מזה עשור שחברות הטק הגדולות מפתחות את ה-AI לטכנולוגיה שאמורה לשנות לנו את החיים. זה התחיל בעשור הקודם במחקרי בינה מלאכותית ופטנטים, שרובם רוכזו בזמנו בידי IBM (זוכרים את ווטסון?). מאז, אמזון ואפל תפסו בעלות על הפן הצרכני של הטכנולוגיה דרך הסייעות הקוליות סירי ואלכסה, כאשר גוגל הצטרפה מעט מאוחר יותר עם רכישת דיפמיינד (Deepmind) הבריטית בכחצי מיליארד דולר ב-2014.
5 צפייה בגלריה
גוגל ואמזון
גוגל ואמזון
גוגל ואמזון. נכנסו די מהר לתחום הבינה המלאכותית
(צילום: רויטרס, shutterstock)
מיקרוסופט החלה באותה תקופה להפוך לחברת ענן גדולה וגם היא החלה לגשש אחרי טכנולוגיות AI. אותו הגישוש הביא אותה להתעניין בסטארט-אפ צעיר, OpenAI, שהוקם ב-2015 על ידי אילון מאסק, סם אלטמן, פיטר ת'יל וריד הופמן (מייסד לינקדין), שבה השקיעו חטיבת הענן של אמזון (AWS) וענקית ה-IT ההודית Infosys. החברות והדמויות האלה הן חלק מעמק הסיליקון, כך שלכולן היה (ועודנו יש) עניין רב בלהפוך את הבינה המלאכותית למוצר או שירות שיחזיר להן את ההשקעה מהר, ועדיף בריבית דריבית.

ואז הגיע ChatGPT

במהלך השנים האחרונות ועד להשקת ChatGPT, הבינה המלאכותית קצת נזנחה. כלומר, כולם עבדו עליה, אבל מאחורי הקלעים. הטכנולוגיה שדווקא כן ניסו לדחוף לנו הייתה המציאות המדומה, אותה הובילו אוקולוס ופייסבוק - ענקית המדיה החברתית שאפילו שינתה את השם שלה למטא, זאת כדי לבטא את המחויבות של צוקרברג לעניין. אבל VR הצליח בעיקר כנישה לגיימרים, חובבי פורנו או בשימוש תעשייתי.
עבור האדם הממוצע, לשים משקפיים כדי להשתמש במחשב זה אולי נראה מגניב מבחוץ, אבל לא ממש שימושי במציאות. מה שהחזיר את כולם ל-AI הייתה בעיקר הבשלת טכנולוגיית ה-GPT, או Generative pre-trained transformers - שהיא למעשה פריצת הדרך העיקרית בתחום. הטכנולוגיה הזו היא למעשה מה שמאפשר ל ChatGPT להבין את השפה שלנו, לענות לנו באותה הדרך ולייצר מודלי שפה גדולים.
5 צפייה בגלריה
סם אלטמן
סם אלטמן
סם אלטמן. חברת OpenAI בראשה הוא עומד נחשבת לפנים של מהפכת ה-AI
(צילום: צילום: Chip Somodevilla / Getty Images)
אבל אם כל חברות הטק הבינו מהר מאוד שצריך להיות חלק מהטכנולוגיה החדשה הזו - כולל פייסבוק שביצעה "אחורה פנה" מעסקי ה-VR, יש חברה אחת שלקחה את הזמן, ולמעשה עדיין לוקחת אותו. בהתחלה, אפל ניסתה להתעלם מ-AI, והתמקדה במשקפי הוויז'ן פרו שלה ובעולמות המציאות המדומה והמוגברת.
אבל המשקיעים לחצו, ואפילו טים קוק לא היה יכול להגיד להם "חכו רגע". ההכרזה על מוצרי Apple Intelligence, המיתוג המצוין של הטכנולוגיה על ידי יצרנית האייפון, בכנס המפתחים לפני כחצי שנה הייתה רגע מכונן. אפל נחשבת כמדד בתעשייה לחברה שמוצר שלה יכול להצליח בקרב הקהל הרחב. היא לא חפה מטעויות, אבל מחלקת השיווק שלה נחשבת לטובה ביותר בתעשייה. לכן כשהיא הולכת בכל הכוח על מוצר כלשהו - כולם מקשיבים למוצא פיה.

איפה הקסם?

לכן, כשהאייפון 16 נחשף שלשום במלוא מחסורו ב-AI, היו שהרימו גבה. אבל למעשה, יכול מאוד להיות שאפל עלתה כאן על משהו. חידושי הבינה המלאכותית שהיא הציגה בכנס המפתחים באביב האחרון היו רחוקים מלהרשים את חובבי החדשנות. למעשה, חוץ משירותי תמצות טקסטים או עריכת ויצירת תמונות, לא היה משהו שהרגיש כמו מדע בדיוני.
5 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
Vision Pro - אפל רוצה את הקסם שהיה בעת הצגתם של משקפיי ה-AR שלה
(צילום: דניאל אדלסון)
זה לא היה "קסום" כפי שמשקפי הוויז'ן פרו היו בעת הצגתם. אמנם ה-VR רחוק מלעורר את העניין שיש ב-AI, אבל לצבוט בשתי אצבעות באוויר כדי להפעיל אפליקציה הרגיש יותר מגניב משירות שעורך לך את המיילים או מוחק לך משהו מהתמונה.
עבור אפל, אין שום דבר מגניב ב-AI. זו טכנולוגיה שרוב היישום שלה מתבצע מאחורי הקלעים, והיא גם קיימת כבר שנים, רק בלי המיתוג. כשאתם מוחקים מישהו מהתמונה בגוגל פוטוס, מיישמים פילטר שמשנה לכם את התמונה לציור או מתרגמים שלט באפליקציית תרגום כלשהי - זה גם AI.
הסיבה העיקרית שכול העולם מדבר על AI בשנתיים האחרונות היא שמדובר בטכנולוגיה שלפתע גורמת לנו להרגיש שאוטוטו המכונה הופכת להיות אנושית - פנטזיה אנושית ותיקה, מסיפורי הגולם ועד הרובוטים של אסימוב. הרעיון שאדם יכול לייצר אדם מלאכותי הוא סוג של אצבע בעין לאלוהים, "הנה, אלוהים, תראה! גם אנחנו יכולים, ובלי צורך בטקסים מוזרים או באמונה אבסולוטית בישות כל-יכולה".
5 צפייה בגלריה
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI
אירוע הכרזת GPT-4o של OpenAI. לפתע אנחנו מרגישים כאילו עוד רגע המכונה תהפוך לאנושית.
(צילום מסך: יוטיוב)

אנחנו עוד לא שם

לאמיתו של דבר, אנחנו מאוד רחוקים מ-AGI, או Artificial General Intelligence - בינה מלאכותית כללית. OpenAI עצמה עובדת על פי מפת דרכים שנחשפה בכתבה של סוכנות בלומברג לפני מספר חודשים, ובה ישנם שלבים שונים למטרה הסופית - פיתוח של AGI. זו המטרה שלה, והטכנולוגיה של ChatGPT היא רק הצעד הראשון במימוש שיכול לקחת עוד שנים, אם לא עשרות שנים ואף יותר.
המטרה של טכנולוגיית GPT היא לייצר ממשק - כלומר דרך לתקשר עם המכונה באופן טבעי, דרך שפה. מיותר לציין שבנקודה בה אנחנו נמצאים כרגע, זוהי התחלה של השלב הראשון, כי הרי תקשורת בין בני אדם רחוקה מלהתבצע רק דרך שפה מדוברת וכתובה. לתמונה נכנסים גם ראייה, שפת גוף, ניואנסים קוליים, הדגשות של הברות ואפילו ריח, שמשנים לגמרי את המשמעות של מה שנאמר ואיך הוא נתפס על ידי הצד השני.
לכן כשאפל נמנעת מלהוסיף את תכונות ה-AI שכולם כבר מציעים, זה נראה שאולי אין לה אמון בטכנולוגיה, או לפחות שהיא מרגישה לה לא לגמרי בשלה. למעשה, בגלל הרגולציה המחמירה מאוד באירופה, שאיתה אפל לא רוצה להתעסק, האייפונים החדשים יגיעו לצרכני היבשת ללא AI. לארה"ב, סדרת האייפון 16 תגיע עם מינימום של תכונות AI, וגם זה רק בגרסת בטא - כלומר גרסת בדיקה שעדיין לא מיועדת לקהל הרחב.
5 צפייה בגלריה
אייפון 16 פרו של אפל
אייפון 16 פרו של אפל
אייפון 16 פרו. למרות אכזבת הקהל מחוסר ה-AI, אפל כנראה יודעת מה היא עושה
(אפל)
או במילים אחרות - המוצרים של אפל אמורים לעבוד חלק, ועל AI אי-אפשר לסמוך. העובדה שאין שום דרך לדעת איך עובד ה-AI "מתחת למכסה המנוע", מכניסה יותר מדי גורמי הפתעה לשירות שאמור לעבוד באופן מושלם. אפל ממש לא רוצה מבוכות בסגנון האמירות הגזעניות של ג'מיני של גוגל או הטיות פוליטיות ודתיות כפי שהיה ב-AI הניסיוני של מיקרוסופט. היו לה מספיק סקנדלים.
לכן, בניגוד למתחרותיה ששמו את כל הביצים שלהן בסל ה-AI, אפל מעדיפה לחכות להבשלה ולראות שהטכנולוגיה מסוגלת לספק את הסחורה בלי פדיחות. זו אולי אחת הגישות היותר חכמות שראינו בתעשייה הזו מזה זמן רב - לא "לזוז מהר ולשבור דברים", אלא לבדוק היטב שזה עובד, כדי לא להזיק לך, לאחרים ולמניה. בקיצור, אם המתחרות הן בדמות המתבגר מלא ההורמונים, אפל היא האבא השמרן ששומר את הכסף מתחת למזרן ומחכה לשעה המתאימה כדי להשקיע אותו.