מנכ"ל OpenAI בשימוע בסנאט
(צילום: רויטרס)
ChatGPT הולך לוושינגטון: סם אלטמן, המנכ"ל של חברת OpenAI שעומדת מאחורי הצ'אטבוט ChatGPT, העיד הערב (יום ג') לראשונה בפני ועדת משנה של הסנאט האמריקני. אלטמן הפציר במחוקקים להדק את הרגולציה על תחום הבינה המלאכותית והציע להקים סוכנות אמריקנית או בינלאומית שתעניק רישיונות לארגונים שמעוניינים לפתח מערכות בעלות יכולות מתקדמות - ותוכל גם לשלול מהם את הרישיונות במקרה הצורך.
3 צפייה בגלריה
סם אלטמן בשימוע בסנאט
סם אלטמן בשימוע בסנאט
אווירה ידידותית. סם אלטמן בשימוע בסנאט
(צילום: Patrick Semansky / AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"אנחנו מבינים שאנשים חרדים לגבי איך זה יכול לשנות את הדרך שבה אנחנו חיים. גם אנחנו", אמר אלטמן בפתח דבריו בפני ועדת משנה של ועדת המשפט בסנאט, "אם הטכנולוגיה הזאת תשתבש, היא יכולה להשתבש באופן משמעותי". עם זאת, אלטמן הדגיש את הצד החיובי של הטכנולוגיה ואמר כי יש לה פוטנציאל לפתור את האתגרים הגדולים ביותר של האנושות, משינויי האקלים ועד למחלת הסרטן. בפתח הדיון השמיע יו"ר ועדת המשנה, הסנאטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל, הקלטה שבה הוא מקריא בקולו, ששוכפל על ידי תוכנת בינה מלאכותית, טקסט שנכתב על ידי ChatGPT. הסנאטור התפעל מהריאליזם של הטכנולוגיה, אבל הזכיר שניתן להשתמש בה למטרות זדוניות, למשל כדי לזייף קריאה שלו לכניעה של אוקראינה במלחמה עם רוסיה.
>>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<< ChatGPT, צ'אטבוט שהושק בסוף שנת 2022 ויכול לספק למשתמשיו תשובות בשפה טבעית, הגיע תוך חודשיים ל-100 מיליון משתמשים חודשיים פעילים ונחשב למוצר שהוביל למרוץ החימוש הנוכחי בתחום הבינה המלאכותית. התוצאה היא מבול של מוצרים מבוססי AI גנרטיבי - שיוטמעו בין היתר במוצרי הליבה של ענקיות הטכנולוגיה גוגל ומיקרוסופט - וכן זינוק משמעותי בהשקעה בסטארטאפים בתחום.
3 צפייה בגלריה
הסנאטור ריצ'רד בלומנטל בשימוע בסנאט
הסנאטור ריצ'רד בלומנטל בשימוע בסנאט
השמיע הקלטה מבוססת AI. הסנאטור ריצ'רד בלומנטל בשימוע בסנאט
(צילום: Patrick Semansky / AP)
אולם, ישנם לא מעט חששות מסביב לטכנולוגיה הזאת: מפגיעה בפרטיות באמצעות איסוף מידע מאסיבי על משתמשים ברחבי העולם, דרך הפצת מידע שגוי בקנה מידה ענק ועד לשיבוש שוק העבודה והשתלטות של ה-AI על משרות. החשש הגדול ביותר הוא שהבינה המלאכותית תצא מכלל שליטה, תפעל באופן עצמאי לחלוטין ותגרום נזק ממשי לאנושות. "חשוב להבין ש-GPT-4 הוא כלי, לא יצור", אמר אלטמן על מודל השפה המתקדם שהשיקה OpenAI, שזמין למנויים בתשלום של ChatGPT. "וזה כלי שלאנשים יש הרבה שליטה עליו". לגבי שוק העבודה, אמר אלטמן כי הטכנולוגיה "תהפוך משרות מסוימות לאוטומטיות. והיא תיצור משרות חדשות שאנחנו מאמינים שיהיו הרבה יותר טובות".
3 צפייה בגלריה
סם אלטמן בשימוע בסנאט
סם אלטמן בשימוע בסנאט
סם אלטמן. הבטיח לדאוג ליוצרים
(צילום: Elizabeth Frantz / Reuters)
האווירה בשימוע הייתה יותר ידידותית מזו שאפיינה שימועים קודמים של בכירים מעולם הטכנולוגיה בסנאט, ממנכ"ל מטא מארק צוקרברג ועד למנכ"ל טיקטוק שו זי צ'ו. למעשה, ניכר היה שאלטמן והסנאטורים תמימי דעים ברבות מהסוגיות שעל השולחן. "אנחנו חושבים שהתערבות רגולטורית של ממשלות תהיה קריטית על מנת למזער את הסיכונים של המודלים שהולכים ונהיים יותר ויותר עוצמתיים", אמר מנכ"ל OpenAI לשביעות רצונם של המחוקקים. במהלך השימוע התייחס אלטמן לסוגיית זכויות היוצרים שמטרידה אמנים ויוצרים רבים שהקניין הרוחני שלהם שימש לאימון מודלים כמו DALL-E2, ChatGPT, מידג'רני ואחרים. לדבריו, OpenAI עובדת על מערכת שתוודא שאמנים יקבלו תגמול על שימוש ביצירות שלהם. "ליוצרים מגיעה שליטה", הבהיר. יו"ר ועדת המשפט, הסנאטור הדמוקרטי דיק דרבין, השווה בין עלייתה של הבינה המלאכותית לבין הופעתן של הרשתות החברתיות לפני יותר מעשור. "ככל שזה נגע לפלטפורמות מקוונות, הנטייה של הממשלה הייתה לזוז מהדרך", הזכיר, "אני לא בטוח שאני מרוצה מהתוצאה כשאני מסתכל על הפלטפורמות המקוונות ועל הנזקים שנגרמו על-ידן. אני לא רוצה לחזור על אותה טעות פעמיים".